Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grøter kan du jo kjøpe fra 4mnd, ikke sant? Men en anbefaler å fullamme iallefall 6mnd, gjerne lenger... Er det bare tynne babyer og de som ikke får nok mat som bør begynne med grøt når de er 4mnd? Eller burde alle begynne da, men bare sånn litt i tillegg til mm evt mme? Min gutt er 2, 5mnd og ganske liten. Får bare mme. Men burde han bare få mme til han er 6mnd eller bør jeg begynne med grøt før den tid??? Bestemmer HS dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når din bare får mme så må du se det litt an. Hvis han drikker mye mme når han er 4 mnd og tydeligvis trenger mer mat så er det jo greit å begynne med grøt, hvis ikke så kan du vel vente litt.

Jeg begynte når min var nesten 3,5 mnd. pga det jeg har forklart ovenfor.

Det er du som bestemmer når du skal begynne å gi grøt. HS gir deg bare råd.

Skrevet

Det er DU (+ pappaen) og ingen andre som bestemmer over ditt barn. HS kan komme med råd, men du bestemmer hva som er best for ditt barn!!

Det anbefales å fullamme eller gi kun mme til de er 6 mnd. Babyer som får kun mme trenger gjerne noe i tillegg før 6 mnd. I steden for å øke og øke dosen pr flaske kan det være lurt å gi litt grøt/velling i steden for. Det sies at når man er oppe i 1 liter mme i døgnet bør man gi grøt fremfor å øke enda mer.

Babyer som ikke legger på seg nok kan også ha behov for grøt.

Men selv om man gir velling/grøt er det fortsatt mm/mme som er hovedmaten. Grøt blir bare som et supplement til ett eller to måltider pr dag.

En baby på 2 1/2 mnd er , etter min mening, for liten for å begynne med grøt. Han vil kanskje ha problemer med å suge ut vellingen av smokken og vil helt sikkert ikke skjønne hva en skje er. Men såklart, her kan HS komme med gode råd til deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...