Gå til innhold

Fødselsstipend+ fødselspenger?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Studerer fulltid og jobber deltid- nok til at jeg har opparbeidet rett til fødselspenger. På lånekassens hjemmesider står det at dersom en ikke har rett på fødselspenger, kan man søke om fødselsstipend- og at man ikke får fødselsstipend i perioder hvor partneren får fødselspenger. Det jeg ikke forstår er at det virker som om flere av de som jobber ved siden av studiene får begge deler? Går ikke dette mot reglene?

Og samtidig: Engangsstønaden får vi vel kun fordi den gies til de som ikke har opparbeidet rett til fødselspenger- men ikke har noe med lånekassen å gjøre. Slik at den ikke faller inn under reglene der fordi reglene kun berører fødselspengene, eller?

Altså, får jeg fødselsstipend+fødselspenger, eller må jeg ta fødselsstipend+engangsstønad?

Fortsetter under...

Først og fremst: låbekassa og trygdekontoret har ingen ting med hverandre å gjøre.

Er dere begge studenter? I så fall deler dere på fødselstipendet, altså i de ukene har får stipend får ikke du. Dersom du har rett på støtte til lån og stipend, altså studert siste seks mnd førs fødsel, får du førselstipend.

Dersom du har opparbeidet deg nok får du førdselspenger også istedet for engangsstønad.

Altså du får penger fra lånekassa(detrsom du har studert siste seks mnd før fødsel) og trygdekontoret! :)

Noen flere?

Er fortsatt usikker, for det står på hjemmesiden at jeg har får fødselsstipend hvis jeg ikke har rett på fødselspenger... Jeg hadde også oppfattet det sånn som du sier, men når jeg leste dette ble jeg usikker :/

Vil ikke brenne meg på det og ende opp med masse ekstra lån :S

Noen som vet 100%?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...