lillebøllaspringmadrass Skrevet 15. oktober 2006 #1 Skrevet 15. oktober 2006 hvordan utarter det seg?? jeg har i de siste to ukene klødd noe helt infernalsk på beina om kvelden og natta.. det er så ille at jeg ikke får sove og jeg klør meg til blods.. men det er sånne små prikker som klør.. og det samler seg mer og mer så det blir som små felt.. og når jeg kommer borti dem er det som om de sender ut "gift" til huden rundt og jeg klør meg gal men det er bare om natta og kvelden... hmm.. er så redd for svangerskapsforgiftning... jordmor har sakt at kløe kan være et tegn på det.. jeg er bare et sted mellom 12 og 16 uker da.. vet ikke sikkert terminen før ultralyd i nov.. er svangerskapskløe prikker?? og kan d komme bare på beina f.eks???? eller har jeg bare en form for byllepest kanskje:P håper noen kan hjelpe meg!!!
lillebøllaspringmadrass Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter #2 Skrevet 15. oktober 2006 er d noen som har peilig????? litt bekymra her...
Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #3 Skrevet 15. oktober 2006 svangerskapskløe kan ha alle grader fra bare litt kløe til saftig kløe over hele kroppen. det er viktig og fortelle jordmora eller legen din om dette hvis det blir ille, for det kan være skadelig i det mer ekstreme tilfellene. da vil du få tatt blodprøver som viser om levern din fungerer som den skal. råd mot kløe er bad med beroligende oljer, som lavendel dråper. du kan også bruke hvitvask og eurax som du får kjøpt på apoteket. akupunktur kan også være bra i noen tilfeller..
lillebøllaspringmadrass Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 15. oktober 2006 takk, takk:) da tror jeg at jeg bestiller en time hos legen i morgen, hu kan vite hva det er om det ikke er svangerskapskløe.. bedre å gå en gang for mye enn lite...
Hemmeline Skrevet 15. oktober 2006 #5 Skrevet 15. oktober 2006 Ja du bør helt klart kontakte legen imorgen, hvis det er så ille at du nesten ikke får sove. Svangerskapskløe kan bli alvorlig så det er viktig å få sjekket dette.
mamman til lilleprins Skrevet 15. oktober 2006 #6 Skrevet 15. oktober 2006 Hei! Jeg fikk svangerskapskløe når jeg var gravid. Starta først med kløe på legger og lår. Begynte å klø rundt uke 20, gikk til fastlegen og tok blodprøver, fikk beskjed om at alt var ok. Begynte å klø enda mer i uke 28, klødde intenst over hele kroppen, og spesielt under føttene og inne i håndflatene. Tok direkte kontakt med sykehuset som viste skyhøye lever og galleverdier. Ble lagt inn umiddelbart. Det viste seg at fastlegen ikke hadde tatt riktige prøver. Det er veldig viktig at du får tatt leverfunksjonsprøve og gallesyrer. OBS! Gallesyreprøven må tas fastende, ellers blir resultatet feil. Alvorlig svangerskapskløe behandles med en medisin som heter ursofalk + at du kan få allergimedisin som hjelper på kløen. Hvis du får fått alvorlig kløe kan nok denne bli holdt i sjakk en god stund, men du vil nok ikke få lov til å gå til termin, det er vanlig med igangsettelse av fødsel rundt uke 37. For mer info søk på google på cholestasis + pregnancy, så finner du mye info. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå