Karoline's*mamma Skrevet 15. oktober 2006 #1 Skrevet 15. oktober 2006 No har eg prøvd brystpumpe og flaske, og gleden var stor då eg såg mine edle dråpar renne i strie strømmar ned i flaska. Gleden var heller ikkje mindre på snuppa etter litt jobbing tok flaske, flike jenta mi. Det eg lurar på er kor mykje får det ut av ein full pupp? Kor lenge ka mm stå i kjøleskap før den ikkje kan brukast? Finnast det posar eg kan fryse melka i, og kor får eg tak i det? Endelig veit eg at eg ta ein tur ut uten babye, og pappan kan kose seg heime. Hittil har pappaen synast han har vore litt på sidelinja, sia eg sit med maten. No kan han og føle at han kan "hjelpe" babyen med det og. Og eg veit at om eg vil, kan eg reise vekk ein dag.
KaMa Skrevet 15. oktober 2006 #2 Skrevet 15. oktober 2006 Det varierer fra person til person hvor mye hver enkelt klarer å pumpe ut. Og for de fleste er det noe vanskelig å tømme puppen gjenom pumping. Babyen klarer å få ut mer enn pumpen altså. Så, når det er sagt.. Jeg klarte i mine glansdager, når jeg fullammet å få ut opptil 200 ml på en pupp. Mm kan stå i kjøleskap opp til ett døgn, og i frys tror jeg det er tre måneder. Du kan få kjøpt Avent porsjonspakker på enkelte apotek og babybutikker. Her i Bergen finner du de på simo barnevognspesialisten i c.sundtsgt. Ellers er det de som har fryst ned i isterningposer. Selv frøs jeg ned hele flasken og det gikk faktisk helt fint, men det er vel de som fraråder dette også... Men om du ikke du skal fryse ned ett helt lager hele tiden, så tåler faktisk flaskene det. Jeg frøs ned litt, slik at jeg kunne sosialisere på kvelden hjemmefra en gang i blandt, så jeg frøs aldri ned så veldig mye eller ofte.. Så jeg ville vel følt at innkjøp av posjonspakkene ville vært en bortkastet utgift. Og så kan jeg minne deg på å gi flaske gjevnlig.. Vi gjorde ikke det, for han tok jo flaske så fint uten noe problem. Så ventet jeg ca 1 og 1/2 mnd med tur ut og da altså flaske, og når far skulle prøve da, var det totalt flaskenekt. Han har ikke tatt flaske siden... Så du bør la h*n få flaske gjevnlig, så h*n er godt vant med den... Lykke til og kos deg med fri. :-)
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2006 #3 Skrevet 15. oktober 2006 Hei! Jenta mi sover hele natten (dvs. fra 21:00-09:00) og da pumper jeg det ene brystet om morgenen og gir fra det andre (hvis jeg ikke pumper må jeg jo gå rundt med ytterligere 2-3 timer med spreng...), så da er puppen riiiimelig full siden jeg ikke ammer om natta (hun er 4 mnd). Pumper 230-250 ml på venstre, og gir henne høyre. Har lagt merke til at hvis jeg pumper høyre, så får jeg bare ut 90-120 ml, så det er veldig stor forskjell på melkeproduksjonen på hver side... Har aldri prøvd å pumpe på ettermiddag/kveld, men vet at jeg produserer mye mindre da. Har lest at mm kan stå i kjøleskap i 4-5 dager, men veldig mange steder står det maks 24 timer. Derfor anbefaler jeg maks ett døgn, så er du sikker på at den ikke blir sur. Det finnes fryseposer (Dr. Browns) og disse selges på barneutstyrsbutikker (f.eks. Barnas Hus), kanskje også apoteket. Selv bruker jeg Avent sine frysebegre: de rommer ca. 180 ml - noe som er sånn cirka ett måltid.
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 15. oktober 2006 #4 Skrevet 15. oktober 2006 Disse anbefalingene gjelder morsmelk som skal gis til friske og fullbårne barn. Fersk morsmelk er holdbar i kjøleskap (4 grader) i 3-5 døgn. Dersom man ikke har tilgang til kjøleskap, kan fersk, ubehandlet morsmelk oppbevares i 6-8 timer i romtemperatur. Tint, tidligere frosset melk er holdbar i 24 timer i kjøleskap. Frosset morsmelk I fryseren er melken holdbar i 3-6 måneder. Denne lagringstiden er oppgitt som et intervall avhengig av hvor god kontroll man har med temperaturen. Dersom man har god kontroll med at lagringstemperaturen er riktig og at emballasjen er tett, kan maksimal lagringstid brukes. Er man derimot usikker, bør morsmelken lagres kortere. Melken vil uansett forandre smak etter frysing. Test selv, harsk melk vil nok ikke barnet ha.
Karoline's*mamma Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 15. oktober 2006 Tusen takk for fine svar :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå