Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #1 Del Skrevet 15. oktober 2006 For ca to uker siden fant jeg ut at jeg var gravid. Stor glede! Vi har forsøkt i 2 år, så jeg kunne nesten ikke tro det var sant.Dro rett til gynekolog og fikk bekreftet både ved ultralyd og ved urinprøve. Da det var såpass tidlig (i uke 5) kunne man kun se en "smultring" i livmor. Jeg tok dette som et godt tegn på at jeg da også var gravid i livmor. I mai i år ble jeg operert, livmor var delt i to, så da fikk jeg delt/fjernet dette septumet. En vellykket operasjon. Nå skulle jeg ha økt sjanse for å bli gravid. Og det ble jeg altså. Lykken varte kun en uke, før jeg en dag på jobb fikk sterke mensmurringer i ryggen. Dette utviklet seg senere på dagen og utover natten til sterke magesmerter. På morgenen ga det seg, men på formiddagen fikk jeg en blødning. Vi dro rett til gynekolog som ved ultralyd kunne se at livmor var tom. Og kunne se veskeansamling utenfor livmor, samt noe som kunne se ut som en graviditet utenfor. Jeg ble sendt rett til sykehuset, og der kunne de bekrefte det samme. Det tok kun en time før jeg ble operert. Det var ingen annen vei utenom. Egget satt i høyre eggleder. Den så ikke pen ut, ble jeg fortalt etterpå, så den ble fjernet. Den venstre så frisk ut. Denne har jeg også ved hsg fått bekrefttet at er åpen. Nå, noen dager etterpå, har jeg fått en blødning. Er dette riktig? Det er like mye som ved en vanlig mens. Fikk beskjed om at den ikke ville komme før om en 4-5 uker, så jeg er litt overrasket. Tror det er en normal renselse av livmor, men er litt usikker. Noen som har erfaring? Kunne trenge noen oppmuntrende historier av noen som har opplevd det samme som meg, og blitt gravid igjen. For det er jo tross alt positivt. Jeg kan jo faktisk bli gravid! Selv om dette er tungt og trist akkurat nå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6689730-gravid-utenfor-livmor-fjernet-eggleder/
JordbærMathilde Skrevet 15. oktober 2006 #2 Del Skrevet 15. oktober 2006 Kjære Hetti Letti Netti Så trist at du måtte gå gjennom dette etter å ha strevd sånn med å bli gravid... Jeg var gjennom det samme for ca 1,5 år siden. Husker ikke ang blødning etterpå, men var livredd for at jeg ikke skulle kunne bli gravid igjen. Lite informasjon fra sykehuset, spørsmålene og tankene kommer jo først når en har reist hjem og sitter for seg selv. Min trøst til deg er at det har ikke vært problem for meg å bli gravid igjen etter inngrepet. Har blitt gravid 3 ganger, selv om jeg har mistet hver gang. Jeg vet heldigvis om mange som har fått barn etter å ha fjernet eggleder. Det er visst mulig at den friske egglederen tar over for den som er borte, men jeg vet ikke hvor vanlig dette er. Og det er ikke så enkellt at vi har eggløsning på annenhver side. Det kommer egg fra den siden du mangler også, men det må et mirakel til for at det skal bli befruktet -og mirakler skjer som kjent sjelden i våre dager... Jeg er også veeeldig redd for den verdifulle egglederen jeg har igjen! Har hørt fra en venninne som har opplevd det samme (ingen info fra sykehuset!) at vi skal ha tidlig ul ved neste graviditet, så krev det. Da jeg ringte sykehuset ved min neste graviditet og sa jeg var redd for at det samme skulle skje igjen, sa de bare at "faren er nok over nå!" og en gang fikk jeg ul i uke 12 for å sjekke det! Tipper egglederen hadde sprukket lenge før det!! Det viser seg at vi må stå på krava. Kjempegreit med andres erfaringer her inne, snille jentene! Ønsker deg all lykke til videre, ikke gi deg! Håper den sitter snart og at alt går bra! Klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6689730-gravid-utenfor-livmor-fjernet-eggleder/#findComment-6689912
Nanna:-D Skrevet 15. oktober 2006 #3 Del Skrevet 15. oktober 2006 Hei!! Kan betrygge deg med at det er mange av oss!! Jeg ble opperert for snart 7 uker siden. Var heldig og oppdaget det før det "gikk galt av seg selv". Har snakket med mange her inne som har vært gjennom mye av det samme som meg. det har hjulpet meg masse!!! Så er det no du lurer på, eller bare trenger å få tømt deg, så er det bare å si ifra!! Vi er her for hverandre!! Ang blødningene dine: Jeg blødde til å fra i 3 uker etter opperasjonen. Kroppen trenger nok bare å få ut litt. Husk på at sår ofte renser seg når de blør. Fikk igjen min vanlige mens etter ca 4 uker, å den var litt rar. Blodet var lissom mere levra, for å si det sånn. Det var også det blodet som kom etter opperasjonen... Tror ikke du skal bekymre deg for blødningene dine. Lykke til!! Klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6689730-gravid-utenfor-livmor-fjernet-eggleder/#findComment-6693472
Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #4 Del Skrevet 15. oktober 2006 Tusen takk for oppmuntrende svar. Jeg har snakket med gynekolog i dag, som kunne bekrefte det du sier. Følger med på utviklingen ganske nøye likevel, men det er nok kroppen som jobber med å kvitte seg med det den ikke trenger. Så får vi se når jeg tør og er klar for å prøve igjen. Man blir jo litt skremt av hva som kan skje. Men når ønsket er stort nok, så er det utrolig hva man tar sjansen på. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6689730-gravid-utenfor-livmor-fjernet-eggleder/#findComment-6695711
Nanna:-D Skrevet 16. oktober 2006 #5 Del Skrevet 16. oktober 2006 HEi igjen!!! Skjønner at du blir litt skremt, men jeg syns i allefall det hjalp meg ganske mye å tenke på at det faktisk aldri hadde gått bra uansett. Å sjansen for at det skjer igjen igrunn er ganske så liten. så jeg har valgt å kjøre på igjen, med godt mot, og med tanke på at jeg neste gang kommer til å kreve tidelig ul, så jeg i allfall kan ta det med ro ang det at det ligger på riktig sted. Det har jeg snakka med en lege på sykehuset om, og han var veldig enig med meg. Men jeg vet at jeg neste gang kommer til å kjenne etter på alle signaler kroppen gir ut.... Men jeg har bestemt meg for at dette i allefall ikke skal knekke meg, eller ta fra meg alt mot om at det kan gå bra neste gang.... Lykke til, i allefall!! Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6689730-gravid-utenfor-livmor-fjernet-eggleder/#findComment-6709919
Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #6 Del Skrevet 17. oktober 2006 Heihei. Jeg vet jo det er slik at tid leger sår, så det kan jo hende optimismen henter meg inn igjen snart. Snakket med gynekologen min i går som sa jeg skulle komme så fort jeg hadde en mistanke om at jeg kunne være gravid igjen, så skulle jeg ta blodprøver kanskje allerede i uke 4 og fremover for å se hsg-stigning. Dette kan gi indikasjoner på at utviklingen er riktig. Ved ultralyd kan de se bankende hjerte (og dermed plassering) fra uke 6+4. Formen min er stigende, selv om humøret går opp og ned som en berg-og-dal-bane. Heldigvis er mannen min god støtte. Lykke til til deg også! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6689730-gravid-utenfor-livmor-fjernet-eggleder/#findComment-6717379
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå