Gå til innhold

Har blitt tilbudt igangsetting, er usikker - trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen et råd eller to til meg?? Er litt i villråde her, damer...

Jeg har blitt tilbudt å bli satt i gang to dager før termin. Har opprinnelig planlagt keisersnitt på termin, pga to dramatiske fødsler har jeg endel traumer, og det å tenke på fødselen er slitsomt. Derfor fikk jeg keisersnitt til termin. Vil i utgangspunktet føde vanlig, og får modningsakupunktur i håp om at alt skal starte som normalt. Da skal jeg ha såkalt prøvefødsel.

Nå vurderer jeg altså dette tilbudet, og tror vel kanskje jeg tar det. Men så er det dette med at fødselen gjerne blir tøffere da...Også jeg som drømmer om en såkalt "normal" fødsel, der ingen krise oppstår...Utsetter jeg meg og babyen for ekstra risiko ved en igangsetting?? Jeg er ikke redd for smertene, men for å ikke få ut ungen...Men det å bli satt i gang endrer vel ikke på muligheten til det??

Syns det er vanskelig, og håper noen med ttanker eller erfaringer rundt igansetting kan komme med innspill....!!!

Hjelp:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vel ikke noen råd egentlig men skal de sette deg i gang eller tar de vannet

du sier du tar modnings akkupunktur for at det skal starte normalt da er du kanskje klar for en vanlig fødsel?

Hva har skjedd tidligere.

jeg lurer litt på hvorfor du får tilbud om igangsettting før termin er det for å gi følelsen av kontroll? Spør for å lære og forstå - er ikke kritisk eller noe

Håper tiden nå før fødsel ikke er for tøff for deg

Skrevet

Blæh det er en sånn lang historie (om de forrige fødslene) skjønner du...Og er ikke noe glad i å snakke om det for da starter det tankeprosessen...Men kan på en måte kalle det fødselsangst, men samtidig er min ABSOLUTT største drøm å få oppleve å få en fødsel som ender i at en frisk og pigg nyfødt baby blir lagt på magen min! Det er drivkraften bak at jeg pusher meg på å prøve en gang til, mot at jeg har de på sykehuset i ryggen. Dersom noe skjærer seg underveis blir det et mer kontrollert hastesnitt enn det jeg hadde sist.

Har fått fantastisk støtte på sykehuset, de ser jo at jeg vil - men når det kommer minner eller vondter som setter meg tilbake til fødslene hender det jeg får panikk. Og en livredd fødende er vel ikke akkurat å anbefale:-)

Men alt har blitt bedre etter at jeg har fått støtte på sykehuset, og nå håper vi bare at det skal starte før terminen. Jeg har grudd for fødselen siden jeg testet positivt, og derfor har jeg fått forståelse for at dato for keisersnitt er en slags "plan" på den måten at det dagen VET jeg at jeg ikke trenger å grue mer...Gud det skal bli rart, godt fantastisk!!

Vet ikke om det er mulig å forstå, for andre, men sånn er det vel med alle typer "angst" - har du den ikke er det vanskelig å sette seg inn i den...

Skrevet

Er velkjent med angst av ymse slag uten å ha hatt det selv (via familie og gode venner), dermed forstår jeg iallefall at selv om jeg ikke forstår frykten din så er den ikke mindre reel for deg.

Jeg ønsker deg lykke til og håper du klarer å ta det valget som er riktig for deg:)

Skrevet

Du har rett i at det er vanskelig å forstå og sette seg i andres angst, men likevel kan jeg si at om jeg ikke kan det så er min "filosofi " at man har det så fælt, er så lei seg eller er så redd som man er - Ingen andre skal få dømme en eller mene noe (negativt) om det

Jeg skjønner at det å ha en konktet dato til KS gir deg noe konkret å forholde seg til

Det var ikke meningen å rippe opp i dine tidligere opplevelser så la det ligge- Jeg har kanskje en tendens til å bli for ivrig og nysgjerrig og det er vanskligere å lese andres følelser når man skriver og ikke snakker sammen - skjønner?

Jeg personlig tror at det å få en følelese av å fått en normal fødsel og en positiv opplevelse vil gi deg mye også i form av terapi mot tidligere opplevelser- så sånn sett ville jeg vel anbefalt deg det.

Føler likevel at jeg må legge til at jeg selv har født en gang og at det nok var en fødsel som var over gjennomsnittlig "lett". Det gjør at jeg må være ydmyk og pressisere at det ikke er lett å gi råd

Så godt å høre at du får god hjelp på sykehuset - det er så viktig

Sorry dette ble langt

Skrevet

Har du fått beskjed om at fødselen kan bli tøffere, eller er det bare noe du tror? Har nelig lest ( Gro Nylander) at det skal ikke ha noe å si......

Skrevet

Svarte deg inne på skravle siden.Men etter mine erfaringer og venners erfaringer så blir fødselen mye mer intens når en blir satt igang.Det har med at fødselen starter kunstig slik at kroppen rekker å venne seg til smertene på samme måten som en naturlig startet fødsel.

Skrevet

Har hørt av de som har blitt satt i gang at det er mye vondere enn vanlig fødsel. Jeg vet ikke, men de sier så.

Det viktigste er jo at babyen har det bra gjennom fødselen uansett, normal, ogangsetting eller keisersnitt.

Skrevet

Jeg ble satt i gang ved forrrige fødsel og har fått høre at fødselen blir veldig mye tøffere da.. Og det kan stemme det for jeg fikk veldig sterke rier med en gang og de ble sterkere for hver ri.. Har ikke noe å sammenligne med enda da.. Fordelen er at det går fortere enn en vanlig fødsel.

Skrevet

Jeg ble også satt igang ved forrige fødsel, raskt og intenst, men jeg tar heller en slik en gang til en den lange jeg hadde første gang. Jeg hadde 3 pressrier så var jenta mi ute, så tror det skal gå greit å få ungen ut.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!!!

Jeg føler meg nok litt nærmere en beslutning nå, men helt sikker er jeg ikke. Jeg tror jeg står over igangsetting, og hvis det ikke har startet noe før keisersnitt datoen får jeg ta beslutningen kvelden før, se litt hvordan jeg har det da..

Jo jordmor sa at fødslene noen ganger ble tøffere da, og moren min jobber som barnepleier sier det samme. Men det kan jo gå supert også. Så jeg får se, det er jo ikke smertene jeg er redd for, men dersom jeg ikke får pause imellom feks kan jeg jo fort bli redd osv...

Til Herkules; heeelt i orden at du spør, skjønner godt at det ikke helt henger sammen for utenforstående:-) Det er jo sånn at ikke en fødsel er lik en annen, men når man har hatt to tøffe begynner statistikken å bli litt dårlig...Og da har jeg valgt å gjøre det jeg føler jeg har behov for for å være trygg. Hadde ikke sykehuset vært så støttende, og sagt de skal gjøre alt for at jeg skal få en ok fødselsopplevelse, hadde jeg nok "forlangt" keisersnitt tidligere...

Til Idefix: takk for svar, var inne på skravlesiden og leste det. Hun snakket om en modningspille i vagina, ikke drypp. Jeg skal tilbake denne uka så da kan jeg jo høre om det fins en mer "skånsom" måte...Flott at du er sikker i din avgjørelse, jeg har det egentlig på samme måte, derfor var det litt dumt å få tilbud om igangsetting. Jeg møter flere komentarer fra de som ikke forstår hvorfor jeg ikke vil ta ks før termin-uten prøvefødsel...Men drømmen om babyen på magen er så sterk hos meg:-) Sånn blir det vel når man ikke har opplevd det, når det eventuelt skjer så vil jeg vel tenke - var dette noe å mase sånn om da:-)

Tusen takk til alle som har delt historien sin med meg!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...