Gå til innhold

Hvordan kjennes bekkenplager ut??


Nina, 02.05.2010

Anbefalte innlegg

Jeg er 6+3 dager på vei, og har i de siste dagene vært helt ødelagt i ryggen.. Eller rettere sagt korsryggen.. Har ikke gjort noe annet enn jeg pleier, så begynner å lure på hva dette kan skyldes..

 

Noen som vet hva dette kan være, bekkenplager?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dette kan sikkert være veldig individuelt. men for meg begynte det med at det gjorde fryktelig vont i skambeinet, slik at det til slutt ble vanskelig å gå, etter hvert flyttet smertene seg over til selve hoftene bak, gjorde vont i området rundt hoftekulene. jeg hadde ikke så kjempe vont i ryggen, men som sagt kan sikkert dette være individuelt.

(jeg hadde foresten bekkenløsning)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkenløsning kan kjennes framme i symfysen, bak ved halebeinet/ korsryggen eller på en eller begge sidene av halebeinet (der en har to groper hvis du kjenner etter). Noen kjenner det en av plassene, andre alle tre. Det er umulig for oss å si om du har fått bekkenløsning ut fra det du beskriver, men jeg ville tatt det med ro som om det var det og bestilt tid hos legen for å få det sjekket. Håper for din del at det er andre grunner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte visst ikke på hvordan det kjennes ut. Tror det oppleves forskjellig, så jeg kan bare prøve å beskrive hvordan jeg har opplevd det, og selv det er vanskelig. Jeg hadde vondt alle plassene i forrige svangerskap, men var mest plaget bak.

 

De punktene på siden av halebeinet ga mest akutte smerter som startet i disse gropene og skar seg ned gjennom skinka. Dette kom oftest i forbindelse med løft eller en litt skeiv bevegelse.

 

Området rundt halebeinet kunne være en følelse av trykk, ble veldig sliten og vond av å gå eller stå lenge og måtte legge meg ned for å få hvilt ryggen, og ren trykkende smerte.

 

I symfysen fikk jeg en voldsom smerte som kunne sitte i i ukesvis hvis den først kom. Det var forferdelig, som kniver. Smertene bak følte jeg at jeg til en viss grad kunne hvile bort, men denne framme hjalp det ikke på. Heldigvis var det bare i spesielle tilfeller jeg fikk vondt der, og da hadde jeg gjort ting jeg visste jeg burde unngått.

 

Jeg håper du ble litt klokere av dette. Som sagt er det vanskelig å forklare, spesielt rundt halebeinet, og du kan oppleve det anderledes enn meg og likevel ha bekkenløsning. Men det kan også være generelle ryggplager eller en låsning i bekkenet, noe som er veldig smertefullt, men en kiropraktor kan løse det opp. Bekkenløsning sitter i hele svangerskapet, og kanskje etterpå også, så derfor er det viktig å ta hensyn til smertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær redd for bekkenplager, fleste har "bare" ryggplager som også er svært vondt, men det er enklere å behandle. dette er stort sett kramper i ryggmuskulaturen. ryggplagene kan komme selv så tidlig, dette er litt på lik linje med ryggsmerter noen får ved mensen. prøv å beveg deg lett og ledig, dans litt, vrikk på rompa, da blir det nok bedre.

hilsen en fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...