Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble lagt inn i all hast tidlig denne uka pga rier. Kort fortalt ble riene stoppet med drypp og jeg fikk lungemodningssprøyte i tilfelle det skulle bli fødsel (noe det så ut som en stund). Var da i uke 32 + 4. Har vært fin hele svangerskapet, veldig få problemer. Vært sprek og ingen bekkenplager. Er nå 100 % sykemeldt frem til fødsel med beskjed om ro. Lurer på om flere har opplevd det samme? Får dere ofte "nedpress"? Prøver så godt jeg kan å ta ting rolig men er så rastløs.... Å ligge på sofaen hele dagen er tortur. (Ikke fått beskjed om det da). Om du har hatt premature rier hva sa føden til deg etterpå? Hvordan skulle du forholde deg til det? Hadde vært interessant om vi ble fortalt det samme...

Og så lurer jeg på, tror du noe du gjorde kan ha fremkalt riene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg gikk gravid med førstemann ble jeg lagt inn på sykehuset i uke 31-33. hadde premature rier, og livmorhalsen min var visst nesten helt utslettet. Det er ikke noe du har gjort som kan ha fremkaldt dette, det er noe kroppen styrer selv.

Jeg fikk beskjed om å ta det helt med ro, men det hadde jeg litt problemer med, så det var da legen la meg inn. Fikk lungemodningssprøyte, og ble sendt hjem etter 2 uker med beskjed om at "nå får han bare komme hvis han kommer" Han kom heldigvis bare 2 uker før termin.

Nå er jeg gravid med andremann, og denne ganga har jeg fått god oppfølging m vaginal ul og tidlig sykemelding. Men denne gangen er faktisk alt fint... Så ingen vet helt hvorfor det ble som det ble sist.

Jeg vil råde deg til å ringe føden med en gang du er i tvil når du får kynnere. Som en trøst (?) kan jeg si at fødselen gikk kjapt og greit da den først kom i gang.

Lykke til

Skrevet

Jeg venter nr 2, blev inlagd i uke 32 pga premature rier. Hadde ikke dette med første man. Livmorhalsen var 2 cm forkortet og jeg lå inne en uke, fikk komme hjem men med streng beskjed fra jordmor og lege å hålle meg i senga. Jeg låg i senga i 5 uker, gikk kun opp fore å dusje, fy fan så kjedelig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Men jeg var flink, idag 38 uker og er oppe en del. Mitt tips til deg er å låne en rullestol på hjelpemiddelsentralen ifall du kan komme hjem, så kan du va med ut korte turer i alla fall. Lykke til, håper det går like bra for deg som detg har gjort for meg. Fikk forresten bricanyl med hjem på recept.

Skrevet

Heisann og takk for svar begge 2. Har ikke fått beskjed om å holde senga, kun ro og ikke sex. Hadde faktisk ikke åpning, "kun" rier med få sekunders mellomrom. Stakkars deg som må ligge!! Er nok pga den lukkede livmorhalsen de ikke er så strenge med meg...

Er ikke veldig bekymret men vil helst ha den lille der inne litt til selv om jeg er kommet så langt og det helt sikkert går bra om han blir født nå.

Ang. det å fremkalle riene. Jeg løftet litt tungt 2 dager før, dagen etter det hadde jeg MYE kynnere og mensmurringer. Dagen etter det startet riene. Så tenker litt på det, om løftingen hadde skylden.

Skrevet

Må først si det var bra riene stoppet hos deg, bra du får ha den lille inne litt lengre, er jo det som er best selv om du er kommet ganske langt nå :o)

Jeg er ikke helt i samme situasjon, for har ikke hatt premature rier, men har veldig mye sterke vonde kynnere med nedpress/falske rier. Blir fulgt opp på sykehuset, der livmorhalsen vurderes, og så langt er den ikke påvirket. Har også fått beskjed om å ta det litt roligere, måtte være helt i ro de første ukene dette stod på. Har veldig mange i hvile også, men merker det hjelper litt å ta livet med ro (er 100 % sykemeldt). Jeg får nedpress hvis jeg ikke stopper opp og hviler når kynnerne blir for mange og sterke. Er du mye plaget nå? Har du mange kynnere, og får du nedpress?

Jeg tar Bricanyltbl, noe som hjelper litt på å roe det ned, prøver å trappe ned nå som svangerskapet har kommet såpass langt.

Alle jeg har pratet med i forhold til hvorfor sånne ting oppstår sier det er infeksjoner som stort sett gir premature rier, ellers er det ingenting vi kan gjøre feil - noen skjer dette bare med.

Fint å ha noen flere å diskutere slikt med! Har prøvd meg inne på "Kompliserte svangerskap" uten å få særlig mange svar.

Lykke til videre :o)

Skrevet

Vi har vanvittig lik historie!

Ble lagt inn nå i uke 32+4 med premature rier, de stoppet det, skyldtes infeksjon hos meg. Lå innlagt i en uke, fikk lungemodningssprøyter, blodfortynnende og antibiotika. Fikk aldri åpning, men cervix ble forkortet i løpet av oppholdet. De slapp med ut da jeg var nesten 34 fullgåtte med beskjed om å ta det heeeeelt med ro. Men det var ikke krise om babyen kom nå, og tok det seg skikkelig oppigjen så ville de la meg føde. Sliter fortsatt med MASSE vonde maserier halvannen uke senere, og jeg er helt gåen... Kan ikke ta på meg skoene eller tisse uten å få skikkelige sammentrekninger. Er sykemeldt og venter egentlig bare på å føde..

Skrevet

Kjenner forresten ofte nedpress ja, masse stikninger i underlivet, føler jeg går med hodet mellom bena og går med konstante menssmerter. Kynnerne kommer somregel med 10 min mellomrom hele døgnet, er jeg i aktivitet så kommer de oftere.

Ved hjemreise fra sykehuset nå så sa de at jeg skulle gjøre så lite som overhodet mulig, helst prøve å holde meg sengeliggende til 36 fullgåtte uker.

Det var ingenting jeg gjorde som fremkallte riene, men det var en infeksjon som gjorde det. De fant aldri ut av hvilken infeksjon, men lurte på om det kunne være nyrebekkenbetennelse. Finn medisiner mot dette, og leukocyttene i blodet mitt sank, altså, infeksjonen gav seg etterhvert.

Skrevet

Hei, er nå i uke 31 m andremann, og de siste dagene har vært litt pyton. Har både falske rier og stikking i sidene og føler av og til at ungen har tenkt å slenge ut en arm eller et bein mellom beina mine!! Han ligger nemlig på tvers sånn foreløpig... For to uker siden målte de livmorhalsewn min (med førstemann ble den virkelig kort), og den var helt fin. Så gudene må vite om dette er normalt, i tilfelle er det ganske lenge å skulle gå sånn. Kjenner rier hele dagen, men det blir ikke vondere. Går det an å få noe medisin altså?? Aldri hørt om det...

Skrevet

Går an å bruke Bricanyl ja, har funket greit på meg. Det er en del bivirkninger (skjelven på hendene/hjertebank), men det var absolutt verdt det, og det gikk over etter ca 2 ukers bruk.

Anbefaler deg å høre med jordmoren eller legen din, kanskje du kan få det litt bedre de siste ukene av svangerskapet. Er vanlig å stoppe på tbl når lungene er ferdig modnet (uke 35), da får det som skjer skje. Bricanyl er lenge brukt, og har ikke vist noen skadelig effekt på fosteret.

Skrevet

Takk skal du ha. Jeg skal til jordmor nå snart. har ca 1 mill spørsmål, men får jo samme svar hver gang. "dette er helt normalt" Det er jo fint:) men de pillene skal jeg i alle fall spørre om...

Skrevet

Heisann stinemor. :)

Jeg har ikke veldig mye kynnere, får det hvis jeg går mye, men har sinnsykt nedpress bare jeg er litt aktiv. Synes egentlig jeg har nedpress bare jeg står oppreist. Føler nesten at han er på vei ut...

Tar ikke bricanyl, prøver å holde meg i ro. Regner med at skjer det igjen blir ikke fødselen stoppet.

Tror ikke det var en infeksjon som utløste det (ble ikke funnet noe på prøver i såfall), så hva det var kan jeg jo bare lure på...

Lykke til selv, ta det med ro ja så holder nok den lille seg der inne noen uker til! :)

Skrevet

Hei Adele!

Ja, den var lik. :) Hvor langt tid tok det før de klarte stoppe riene hos deg? Riene mine startet kl 5, satt i gang drypp kl 7.15 og kl 11.30 hadde jeg så og si ikke mer rier. De trappet sakte ned på dryppet i løpet av dagen/ettermiddagen. Synes det virket sinnsykt fort!

Har en del kynnere men som jeg sa til stinemor har jeg mest nedpress. Skal ingenting til før jeg føler at han er på vei ut. Som jeg nevnte så var nok ikke infeksjon årsaken til mine rier. Jeg lurte på om de tunge løftene kunne ha fremkalt dem, det kunne de på føden ikke svare på, men en mulighet var det jo...

Det kommer nok til å gå bra med lille Alyssa om hun blir født nå. :) Men hun får holde seg inne litt til! :) Lykke til.

Skrevet

Jeg fikk ikke drypp, men fikk bricanyl tabletter + Adelat, dette stoppet det ikke opp, men gjorde at de ikke ble noe sterkere hvertfall, etter et døgn (tror jeg) så fant de ut av hvilken antibiotika jeg trengte for infeksjonen og etter et døgn til med behandling + bricanyl og enda med adelat begynte antibiotikaen å virke sånn smått, og riene dabbet sakte men sikkert av de neste dagene. Men gikk på riedempende under hele oppholdet. Etter at infeksjonen var regnet som tatt, så hjalp ikke bricanyl/adelat noe nevneverdig på maseriene mine, så de sa de ikke ville gi meg mer siden jeg ikke hadde hatt så god effekt av de uansett.

Så her var det vel egentlig antibiotikaen som gjorde susen, selv om det tok noen døgn med kraftige sammentrekninger. Har ikke mye livmorhals igjen etter de dagene for å si det sånn...

Skrevet

Og ja, jenta klarer seg jo fint om hun kommer nå, så vurderer sterkt å tvinge gubben til litt sengekos så jeg kan få slutt på denne pinen:)

Du må ha lykke til du også, det blir nok barn på oss om ikke så alt for lenge til:)

Du må gjerne holde meg oppdatert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...