Gå til innhold

min samboers alkoholinntak bekymret.

Anbefalte innlegg

Skrevet

ha drikk hver fredag til han sovner i stolen,reiser av og til på fest,men kommer da ikke hjem for han sovner dritings,må allti bli sørpefull.så drikker han i ferier og andre anledninger,og er svært opptatt av alkohol.han har en far som var alkoholiker og tok livet sitt...er dette normalt?takk for svar....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også er far som er alkoholiker.. Og det er kjempe vondt! Og om han har hatt en far som var alkoholiker så skal du ikke se bort i fra at han kan gå samme vei! Man har en vond barndom og oppvekst bak seg, det er lett å drikke vekk tankene. Jeg vil virkelig at du snakker med han om dette!! Jeg selv har snakket en del med pskykolog ang dette, fordi det er tøft.. Det er skuffende, sårende, vondt å ha en pappa som drikker! Og i og med at faren hans også har tatt livet av seg selv - vel, da burde han virkelig få hjelp før det går galt med han også!

Skrevet

Det er noen som mener at alkoholisme kan føres videre gjennom genene, noe jeg forsåvidt tror på siden så og si alle i min samboeres familie er alkoholikere eller rusmisbrukere.

Jeg vil ikke tro at drikkingen hans er nromal, det minner meg om min samboer før han var på avrusning. Men det kan jo også bare være at han liker alkohol litt vel mye..

Uansett, som pårørende av en som har alkoholproblemer, eller om du synes situasjonen er vanskelig, kan du oppsøke Al-Anon. Det er for pårøerende av alkoholikere, men du trenger ikke å være pårørende heller, er du bare bekymret for drikke vanene til en som står deg nær er det grunn nok. Det er i allefall et sted der du kan snakke om det, hvis du føler at det kunne hjelpe.

Håper det ordner seg for deg :)

Skrevet

Hva er al-anon? Og har du kontaktinformasjon dit?

Skrevet

Hei igjen,

Dette kopierte jeg fra hjemmesiden deres;

Al-Anon Familie Grupper er et verdensomspennende fellesskap av familier og venner av alkoholikere som deler sine erfaringer, styrke og håp for å løse sine felles problemer. Vi tror at alkoholisme er en familiesykdom, og at det å endre holdninger kan hjelpe i helbredelsen.

Al-Anon er ikke tilsluttet noen sekt, trosretning, politisk parti, organisasjon eller institusjon. Al-Anon engasjerer seg ikke i noen meningsstrid, og støtter ikke eller opponerer mot noen sak. I Al-Anon er det ingen medlemskontingent. Al-Anon er selvforsørgende gjennom egne, frivillige bidrag.

Dette er den Norske hjemmesiden :

http://www.al-anon.alateen.org/norway/information.html

Og her finner du infroamsjon om når og hvor det er møter:

http://www.al-anon.alateen.org/norway/grupper.html

Jeg går ikke på Al-Anon møter selv, men prøver å starte en Nar-Anon gruppe i byen hvor jeg bor. Nar-Anon er for pårørende av rusmisbrukere. Samboeren min er rusavhengig, men har vært rusfri i over 2 år :) Han går på noe som heter NA (Anonyme narkomane) møter, som er for rusavhengige. For alkoholikere finnes det AA (Anonyme Alkoholikere) møter.

Hvis det skulle være noe mer er det bare å spørre, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan :) !! Lykke til !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...