Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 21 år gammel og bor avsidesliggende til, noe som gjør jobbjakten ganske vanskelig. Jeg er plaget med mye sykdom som jeg ikke får skikkelige papirer på, og har for det meste kranglet meg til penger fra sosialhjelpen. Etter et kort kurs nå må jeg begynne å søke på nytt, evt prøve meg på en annen jobb og håpe helsen holder.

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Det var ikke et uhell, men selvfølgelig skulle man ønske enkelte ting sto bedre til med på forhånd. Hvordan gjør jeg nå for å få noe som helst økonomisk på stell? Må jeg informere om graviditeten når jeg søker på jobb? Er det nok å jobbe i seks måneder? Vil Lånekassen stoppe innkrevingen sin?

Jeg er i det minste ikke enslig, så jeg har min kjære som støtte hele veien, han tjener veldig mye og har gjort det så lenge at jeg kunne ikke oppgi at jeg var samboer med han engang for da fikk jeg ikke noe støtte fra det offentlige!

Noen som har ekspertise i HVA og HVORDAN jeg ordner papirabeidet? For slikt forstår jeg absolutt ingenting av og trenger en detaljert beskrivelse av hvordan jeg går fram for å sikre barnet allerede fra nå av...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6683690-ung-arbeidsledig-og-gravid/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

For det første - du har ingen plikt til å fortelle at du er gravid når du søker jobb. Vil på det sterkeste anbefale deg å ikke gjøre det, det slår dessverre stort sett alltid negativt ut, selv om det ikke er lov fra arbeidsgivers side å diskriminere på den måten.

Det er nok å jobbe i seks måneder. Har du rett på arbeidsledighetstrygd, eller har du ikke jobbet før? Skulle du ha rett på dagpenger fra aetat, vil dette også regnes som at du har vært i arbeid.

Begynner du i en jobb, men ikke klarer å jobbe i månedsvis siden du er gravid, har du rett på sykepenger (men må ha jobbet minst en måned før du blir sykemeldt, mener jeg - ikke helt sikker). Sykepengene vil da tilsvare det samme som du ville tjent dersom du fortsatte å jobbe. Og sykepengene vil da også bli grunnlaget for fødselspengene dine, slik at du får det samme utbetalt i permisjonstiden.

Når det gjelder papirarbeidet må du sende inn et søknadsskjema. Det kan du finne på www.nav.no. Der må du føre opp navn på deg og far, termindato med vedlagt legeerklæring på forventet termin, du må skrive opp arbeidsgiver og ca brutto månedslønn og sende ved lønnslipper og helst også en erklæring fra arbeidsgiver på hva du tjener. Du må velge om du skal være hjemme i 12mnd med 80%lønn, eller 10mnd med 100% lønn. Og skrive opp når dere planlegger at far skal ta sin kvote, men dette er ikke bindende. Far må også oppgi inntekt og sende ved inntektsdokumentasjon før han får betalt for fedrekvoten. Men det kan dere vente med til det nærmer seg hans perm.

Det er flere poster også, men skal være en veiledning til søknasskjemaet.

Vil uansett anbefale deg å stikke innom trygdekontoret og bestille time hos en rådgiver, da vil du få svar på det du måtte lure på:)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...