Gå til innhold

Når kontakte lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror lille trulte på 2 mnd har blitt syk for første gang. Snørrete og hoster, slapp og lite matlyst. Har ikke målt feberen ennå, men synes hun er varm. Pappan er forkjøla, så kan vel smitte henne selv om hun stort sett bare får mm?

Bør en ta kontakt med lege når de blir syke, evt. gi de noe febernedsettende e.l?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gir febernedsettende når feberen er over 39grader og stigende. Eller når barnet er tydelig plaget av smerter eller verking i kroppen. Evnt hvis barnet ikke får sove pga feberen.

Dersom betydelig feber vedvarer i mer enn tre dager, ville jeg kontaktet lege for å ta en crp (bakterieprøve).

Vanlig forkjølelse og hoste er helt ufarlig, og det er lite en lege får gjort noe med.

Men dersom du er bekymra for jenta di, synes jeg du skal ta henne med til legen uansett.

Skrevet

hvis hun har feber kan du gi henne noe febernedsettende.

De kan nok bli syk fordi om de får morsmelk.

Hvis hun er tett i nesen så drypp noen dråper mm i nesen.

De sier man skal se ann allmenntilstanden.. så lenge dener bra trenger man ikke ringe lege... men er ikke alltid lett å bedømme allmenntilstanden på så små babyer.

Så jeg mener det er bedre å ringe en gang for mye til legen enn en gang for lite....

Skrevet

En tommelfingerregel er at man kontakter lege etter 3 dager med feber, helst fastlege for på legevakt får de ikke tatt noe særlig med prøver.

Men dette er ved god almenntilstand, føler du at det er noe galt tar du kontakt med en gang.

Jeg har lav terskel for å kontakte lege når det gjelder barn, men en vanlig forkjølelse går som regel over av seg selv og trenger ikke tilsyn av lege. Vi gir febernedsettende til natten, slik at de får sove godt. Også på dagtid hvis barnet plages veldig og er slappt.

Men som sagt, ta heller for mye kontakt enn for lite hvis du føler noe ikke er som det skal..

Skrevet

I mine barnebøker står det at man alltid skal kontakte lege ved feber hos babyer under 3 mnd, så hvis hun har feber, ville jeg ringt legevakten. Tror ikke du skal gi en så liten baby febernedsettende uten etter avtale med lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...