ginny79 Skrevet 13. oktober 2006 #1 Skrevet 13. oktober 2006 var nå på helsestasjonen med jenta mi, og hun veide 6900 g og var 62 cm lang. hun har lagt på seg en god del den siste tiden og nå fikk vi beskjed om å bremse henne i maten. hun spiser mellom 900 og 1000 ml mme i døgnet fordelt på 5 måltider. jeg synes dette er veldig vanskelig, å skulle begynne å gi henne mindre mat, når hun tydelig ikke er helt mett. hs anbefalte å gi henne mye vann utenom måltidene og ha litt mindre pulver i melka hennes. ikke gøy det her og veldig vanskelig å minke matmengden hennes, for hun er glad i mat!!!! noen som har måtte gjøre det samme??? eller andre erfaringer med litt " store" babyer??
Expat Skrevet 13. oktober 2006 #2 Skrevet 13. oktober 2006 Hei! Det man ofte må passe på med mme er at de har et matbehov og et sugebehov og de er av og til ikke like. Iløpet av et døgn trenger de altså noe slik som 150ml utblandet melk per kg kroppsvekt. Hvis de ønsker å drikke mer enn det (altså sugebehovet er større enn matbehovet) må det komme som vann i tillegg, ellers blir baby overvektig. Vil ikke barnet ditt drikke vann, så går det jo an å tilsette det i mme'n hvis hun drikker det samme hver dag. Problemet som hs uttrykker er at (gjennomsnittlig) så setter "overvekt" hos mme-babyer seg fast oppi årene, mens (urettferdig nok) så sklir fettvalkene rett av de som får mme.
Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #3 Skrevet 13. oktober 2006 Aldri før hørt om å slanke en baby på 3 mnd, men det kan jo være at hun er tørst, og ikke sulten, så å prøve med litt vann trenger jo ikke å skade. Vår var 5700g og 59 cm når hun var 3 mnd, så hun var ikke like "stor", men hadde bra vektøkning siden hun var bare 2600g ved fødsel. Hun drakk litt over 1000 ml mme i døgnet, og vi fikk høre (av hs)at hun ikke burde drikke mer enn 1 L, fordi de ble for tøft for nyrene. Derfor begynte vi med litt grøt når hun var 3 1/2 mnd. Det fungerte greit hos oss, hun ble mer fornøyd og mme-mengde gikk ned.
ginny79 Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 13. oktober 2006 slanke blir vel kanskje litt feil ord å bruke, men... vi må i allefall redusere matinntaket hennes, så hun ikke legger på seg så mye!!!! var ikke aktuelt å begynne med grøt, hun var visst altfor liten ( i alder!!)
Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #5 Skrevet 13. oktober 2006 Vel, det er ikke lett....Noen sier man absolutt ikke skal begynne med grøt så tidlig, andre sier at det er bedre enn å drikke for mye mme. Jeg var veldig usikker selv. Men mengden mme hos oss økte så raskt for hver dag, at jeg tok sjansen på å begynne. Begynte med 1 ts grøt ene dagen , 2 dagen derpå osv. Det virket som hun tålte det bra, og hun var mer fornøyd, så....Det er frusterende med alle forskjellige råd, spesielt hva de forskjellige hs sier. Du kan jo prøve å gi mindre mme en stund og se hvordan det går. Du kan iallefall gi grøt fra hun er 4 mnd.
børdi Skrevet 13. oktober 2006 #6 Skrevet 13. oktober 2006 herlighet hun er da ikke stå stor,.?? gutten min var 6850 g og 65 cm på 3 mnd kontroll, og en uke etterpå var han 6970 g. tror jeg ville tatt det med en klype salt jeg, når babyene begynner å bevege seg mer, så går vekta seg til......
Beama Skrevet 13. oktober 2006 #7 Skrevet 13. oktober 2006 Hvis det er sugebehov så kan jo prøve å gi vann eller smokken for å se om det hjelper. Men hvis babyen er sulten (Noen babyer trenger mer mat) så må hin jo få mat mener jeg... Tror jenta mi var litt mindre enn din (ikke mye).. og når hun passerte 1 liter mme i døgnet og hun ikke var fornøyd med det fikk vi beskjed av helsesøster om å prøve oss frem med litt tynn grøt (snuppa var da 3 mnd og 7 dager gammel). Ta det rolig i starten.. bare ett par teskjeer også øke etterhvert... passe på at hun ikke ble forstoppet. iløpet av to dager var mme forbruket nede på normalen... Men har aldri fått beskjed om å "slanke" henne... Hun er fremdeles en litt stor jente.. mest lang og vekten er helt fin i forhold til lengden. Hvordan hun vokste kan du se her: http://pic3.piczo.com/Andreagullet/?g=5120974&cr=3 Lykke til uansett hva du gjør! er ikke alltid så lett med disse små og mat...
ginny79 Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter #8 Skrevet 13. oktober 2006 jeg prøver med sutten, men den vil hun ikke ha! når hun får vann drikker hun litt for så å begynne å mase om mat igjen. tror nok kanskje jeg skal vurdere å starte med litt grøt, selv om hs sa nei.
frutilla Skrevet 13. oktober 2006 #9 Skrevet 13. oktober 2006 gir du henne mindre pulver i melka kan hende at hun ikke får den næring hun trenger,dette er helt normalt og det normaliserer seg ettersåm barnet vokser.en ting, ikke alle helsesøstre er flinke altså.ungen spiser det den trenger.datteren min var stor ikke større enn din og da hun begynte å krabbe å sånt gikk hun ned litt men man skal ikke slanke unga når dem er så små,herregud! jenta di er bare 3 mnd.nei.fortsett som det er og kos dere!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2006 #10 Skrevet 13. oktober 2006 Hmm, gutten min var 7600 på 3mnd han, fikk aldri noen beskjed om å slanke han. Mange som har sagt han ser god og rund ut, men kan jo ikke slanke en baby. Babyer styrer inntaket selv har jeg hørt. Jeg fikk tips om å tynne ut melken nå jeg, men han er jo 7mnd nå og skal mer og mer over på fast føde, så da trengte han ikke all næringen ifra melken (hovednæringen skal være i den faste føden liksom). Klart det kan jo være et stort suttebehov, men viss smukken er prøvd og vann ikke funker, så er vel babyen mest sannsynlig sulten, å da skal den jo ikke sulte!!! mener jeg da!
Gjest Skrevet 14. oktober 2006 #11 Skrevet 14. oktober 2006 Min gutt var 8,3 kg og 65 lang når han var 3,5 mnd. Hs har aldri sagt at jeg må redusere inntak av mme. Hun sa at han var en fin, stor gutt. Han ser ikke feit ut, han er kraftig. Når din begynner med fast føde så roer det seg ned. Min roet ned melkedrikkingen når vi begynte med fast føde. Mulig at hun drikker mer for å tilfredsstille sugebehovet. Prøv å ha mindre melk i flasken sånn at hun drikker flasken tom. Min gutt skjønte i hvert fall at når det ikke kom noe mer ut av flasken så var det tomt. Og han var fornøyd med det, så ja, mulig han drakk mer fordi han hadde sugebehov. Synes det er høres merkelig ut jeg da, høres ikke ut som babyen din er så overvektig spør du meg. Det jevner seg ut med tiden og ved fast føde.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2006 #12 Skrevet 14. oktober 2006 Det har vært en STOR debatt ang.mme på dette forumet før. Men det som er viktig å vite er at mme har KUNSTIG fett i seg, mm NATURLIG. Dvs. at mm babyer kan drikke så mye de orker og mere til :-) mens mme babyer bør ikke drikke mer en anbefalt (noe som faktisk er GANSKE MYE det også...). Mme babyer drikekr ofte MER enn de egentlig trenger fordi det er så lett å suge fra flasken at de automatsik smatter etter mer..... Gi vann viss ungen sutter etter mer...... enig med helsesøster. Ikke bra å gi for mye mme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå