Gå til innhold

Innkalling til utredning............

Anbefalte innlegg

Har fått innkalling til undersøkelse/utredning på torsdag.Gruer meg så fælt.Hva er det som skjer på den første timen?Tar de UL av magen?Hva er egentlig det værste som kan skje?Har inntrykk av at de kan gjøre noe med det meste nå for tida, eller kan du få beskjed om at det ikke finnes noe håp om å få egne barn?Jeg slutta med p-pillen for 15 mnd. siden og har tenkt mye på hva som er årsaken til at intet skjer. Da jeg var 13 år hadde jeg store menstruasjonsblødninger som varte i opptil 20 dager med sterke smerter, hadde kanskje 2-3 runder med dette.Noen som har hatt liknende opplevelser.Husker at jeg var så flau og fortvilet over dette, og turte ikke ta det opp med mamma.Angrer jo veldig nå hvis dette har ødelagt noe...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6674803-innkalling-til-utredning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir gjort en gyn. undersøkelse med UL av eggstokker og livmor, celleprøve og clamydiaprøve. I tillegg skal du kanskje ta noen blodprøver.

Hvis alt ser bra ut skal de vel sjekke mannen din før de går videre, kanskje får du tilbud om Pergo.

Hvis alt er OK med mannen din blir du nok henvist til lapraskopi (undersøkelse av egglederne). Hvis de er tett er prøverør eneste løsning, er de åpne så velger dere selv om dere vil fortsette å prøve på egenhånd eller sette dere på vent for prøvrør - det kan være opp til et års ventetid på offentlig sykehus.

:-)

Ville bare si at det ikke er sikkert at du blir henvist til lapraskopi med det første. Erfaringen min hittil er at dette ligger noe fram i tid. Jeg opplever også at det ikke er alle som krever at denne undersøkelsen tas, da dette er et kirurgisk inngrep. En annen test som kan tas i forbindelse å sjekke tette eggledere, er en test hvor det sprøytes inn kontrastvæske i underlivet for å se om det er gjennomstrømning.

Jeg har også fått informasjon om at det ulike regler/rutiner ved ulike fertilitetsklinikker i forhold til hvilke undersøkelser de krever foretatt før videre behandling iverksettes. Jeg er selv veldig nervøs for flere av disse testene og gynekolog ved Volvat opplyste om at det ikke var sikkert at jeg måtte ta dem alle, at det gikk an å snakke med ulike fertilitetsklinikker om det var mulighet for å la være å ta noen av de mest inngripende testene. Hun kunne ikke garantere, men sa at det gikk an å forsøke.

Vil bare si at det er stor forskjell på spesialister innen dette feltet. Dersom du ikke er fornøyd med legen du er henvist til vil jeg anbefale deg å kontakte en annen, gjerne privat. Dette gjorde underverker for meg! Hadde en negativ opplevelse med legen jeg ble henvist til i det offentlige. hun ville gjennomføre de testene jeg gruer meg mest til med en gang. og det var ikke noe poeng i å prøve hormonkur. Jeg ble enda mer nervøs etter å ha snakket med henne og brukte mange måneder på å ta mot til meg til å kontakte Volvat for å høre hva de mente. Møtte ei veldig koselig dame som følger meg opp på en helt annen måte. Om 1-2 uker begynner jeg på Pergo. Så får vi se hva som skjer. Uansett er det godt å ha forsøkt dette først.

Nå er vel timen din over og jeg håper at du ble møtt på en god måte. Hvis ikke, så finnes det andre muligheter. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...