Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg ang. permisjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir bare ikke klok på dette med permisjon... Finnes det noe sted på nettet der dette står detaljert og tydelig forklart?

Er ett år 52 uker + 2 uker ferie som jeg kan ta ut etterpå når jeg selv ønsker?

Dersom pappaen ikke tar ut sine 6 uker, får jeg da bare 46 uker? Er fars 6 uker inkludert de to første ukene rett etter fødsel, slik at han i utgangspunktet står igjen med 4 på slutten av svangerskapet?

åhh, er så vanskelig dette her... Håper noen kan hjelpe meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sjekk trygdeetaten.no, der står det masse.

Jeg gir deg likevel litt kjapp info: Du har to hovedvalg: 52 uker (eller er det 54?) med 80% dekning av lønn, eller 42 (44) uker med 1005 dekning av lønn. Inkludert i de ukene er fars 6 uker permisjon. Hvis han ikke tar dem ut, faller de bort. Det vil si at i praksis har du aldri mer enn 46/36 uker med permisjon. Tre av disse MÅ taes før termin - det er da vanlig å gå ut i permisjon. De seks første ukene etter fødsel er forbeholdt deg, da kan pappa ikke bruke sine uker. I tillegg har han krav på 2 uker fri fra jobb i forbindelse med din fødsel. Arbeidsgiver er ikke pliktig å gi lønn disse ukene, mange gjør det uansett. Det viktigste er at arbeidsgiver ikke har lov til å nekte pappa fri disse to ukene.

Det ER en skikkelig jungel å finne ut av dette med permisjone. Lykke til :)

Skrevet

Takk. Dette var oppklarende:)

Kanskje du også kan svare meg på hvordan det er med ferieavvikling? Jeg jobber som lærer og er ute i permisjon i de ukene fellesferien avvikles. Kan jeg ta dette igjen senere, eller er 46 uker (+fars 6) fra dato-til dato, uavhengig av evt ferieavvikling???

Skrevet

akkurat der er jeg litt mer usikker, men jeg TROR at hvis du f.eks har 3 uker ferie, så kan du ta ut de tre ukene mens pappa har 3 uker permisjon - dvs ferien lager et "hull" i permisjonen din der pappan kan ta ut sin - dermed får dere fri samtidig. TROR JEG altså :)

Skrevet

Hei jenter:) Det har gått opp man har 44 uker på 100% og 54 uker på 80%.. Men du kan også forlenge den permisjon med 5 ukers ferie, men det blir jo da uten betalt:) Og mannen har da krav på 6 ukers permisjon av permisjonenen..

Et eksempel er min da.. Jeg skal ha 54 uker med 80%:

Den 13,02,07 starter min permisjon 3 uker og 2 dager før termin..

Den 04,06,07 tar jeg 4 uker ferie uten betalt frem til 01,07,07..

Min permisjon har sin siste dag 12,02,08 og den 13,02,08 starter da min man 6 ukers permisjon frem til 26,03,08..

Min man kunne da også tatt 4 ukers permisjon de ukene jeg eventetuelt har ferie, slike at da kunne fått 8 ukers ferie sammenhengene...

Skrevet

I tillegg må du huske på at for hver dag før termin ungen kommer, mister du en dag.

DVS at kommer ungen 3 uker før termin mister du 3 uker fordi de ukene før termin kan ikke flyttes over til etter fødsel!

Skrevet

Hvorfor ikke betalt ferie? Jeg har jo tjent opp fem uker ferie med feriepenger fra 2006 - jeg mister jo ikke disse selv om jeg er i mammaperm og ikke i jobb i 2007?

Skrevet

Du får utbetalt feriepenger av jobben din dersom du har jobbet opp det, og det er nok derfor det er så mange som gjør det på den måten!

Skrevet

hehe ja jeg lurte litt nå gitt... hvorfor en ikke fikk betalt ferie i permisjonen... :) Om en får feriepenger eller ikke avhenger jo av om en har tjent seg opp feriepenger fra forrige kalenderår. 2006 fikk jeg ikke stort i feriepenger, siden jeg kun rakk å jobbe 3mnd i 2005 (studerte fram til september). 2007 derimot, får jeg fullt opp med feriepenger siden jeg har jobbet hele 2006 :) Dette er jo helt uavhengig av permisjonen.

2008 derimot, blir nok ferien litt mer lusen rent økonomisk for vår del, siden jeg ikke får særlig mye feripenger av fødselspengene jeg får utbetalt i 2007 :( Irriterende egentlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...