Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2006 #1 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg har fått resept av legen på Cipralex pga jeg sliter med depresjoner og litt angst. Bekymrer meg altfor mye. MEN, det ikke legen vet er at jeg prøver å bli gravid. Og er redd for at dette kan hindre med å bli gravid og eventuelt skade fosteret. Er det noen som vet dette??? Er takknemmelig for svar.
ღ♥ღVenterpåspireღ♥ღ Skrevet 14. oktober 2006 #2 Skrevet 14. oktober 2006 Legen min ba meg vente til jeg hadde sluttet med cipralex før jeg ble gravid, da jeg sa jeg prøvde! Det var ikke det svaret jeg ville ha, men han mente det var for lite forskning på bruk av cipralex i sv.skapet.. derfor var det best å vente! Men jeg går til en psykiatrisk sykepleier til samtale, å han mente det bare var tull.. det burde ikke være en grunn til å vente, mente han.. for de hadde hatt MANGE pasienter som gikk på cipralex i sv.skapet og ingen negative tilbakemeldinger!! Så jeg har bare fortsatt prøvingen jeg! Men må legge til at jeg syns du bør fortelle legen din at du prøver, siden det er ganske viktig i forhold til medisinering og behandling!
Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #3 Skrevet 16. oktober 2006 jeg gikk på cipralex før, men da jeg ønsket å bli gravid fikk jeg beskjed om å bytte medisin. men først prøvde vi LANGSOM nedtrapping, men det gikk ikke jeg ble syk igjen. men jeg byttet medisin selvom jeg var veldig fornøyd med cipralexen. Jeg ville nok anbefalt deg å bytte, man kan jo aldri vite. jeg bruker en verson av fontex(husker ikke helt i farten, men det er den fontexen du får billigst på blå resept) det funker kjempe bra. Tok litt tid i overgangen, men jeg hadde jo begynnt å trappe ned. Jeg byttet over natten. Jeg ville hørt med legen om du kan bytte, for fontexen er mer brukt av gravide før..Klem
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2006 #4 Skrevet 16. oktober 2006 Jeg sluttet på cipralex i sommer, hadde nedtrapping over lang tid, jeg kastet ppillene når jeg var ferdig. De vet rett og slett for lite om dette, det har både leger, jordmor og gynekolog sagt til meg, derfor er ihvertfall ikke jeg villig til å ta den sjansen. Men det er vell og merke pga at det går tålelig bra. Jeg ble jo som forventet dårligere, og før uke 12 var jeg veldig plaget (masse hormoner i tillegg...) Men nå synes jeg det går litt bedre. Har bra oppfølging med lege og jordmor. For de som er veeeeeldig dårlig, så skjønner jeg at de velger å gå på det.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2006 #5 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg går på Cipralex og spurte legen om jeg kunne ta de samtidig som vi prøver å bli gravide. Ho sa at de ikke kan påvise ved ett eneste tilfelle at medisinen kan skade fosteret. Det som derimot er påvist er at depresjoner kan skade eller at man får problemer med å bli gravid, så ho anbefalte meg faktisk å gå på denne medisinen hvis jeg skulle bli gravid slik at depresjonene ikke ble verre;) Tror ikke det er noe ødeleggende for forsteret. Da hadde dem funnet det ut innen nå
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2006 #6 Skrevet 17. oktober 2006 Takk for svar jenter:=) Så nå som jeg prøver å bli gravid, skal jeg bare ta sjansen på å begynne på Cipralex da????
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #7 Skrevet 19. oktober 2006 Hei.Fikk lyst til å skrive litt om mine erfaringer, men vet ikke om det gir deg noe svar....... Jeg gikk på cipralex da jeg ble gravid, men fikk beskjed av legen min om å slutte. Måtte trappe ned i to uker. Legen mente det var for lite forskning rundt disse relativt nye pillene. Hun kunne gi meg andre typer, men mente at min grad av depresjon måtte måles opp mot det å ta piller mens jeg var gravid, og vi ble enige om at jeg skulle prøve meg uten. Det har i grunnen stort sett gått bra til nå. Og så er det jo godt å vite at jeg kan starte på dem igjen når graviditet og amming er over.... Snakket også tilfeldig med en legemiddelkonsulent om dette. Han sa at det var for lite forskning på bruk av cipralex under graviditet til at han kunne si noe sikkert, og mente det derfor var best å slutte. Det er ikke lett å vite. Det beste hadde jo vært et klart svar..... Men alt kommer vel an på "graden" av depresjon da.....
Anonym bruker Skrevet 28. november 2006 #8 Skrevet 28. november 2006 Var hos legen min i går på grunn av depresjon og angst. Jeg er 9 uker på vei. Og har siden jeg fant uta at jeg var gravid, gradvis trappet ned på Efexor. Men jeg har ikke hatt det bra. Har hatt meget tunge dager og i de siste dagene hadde jeg flere angstanfall i løpet av dagen. Min lege veide min tilstand såpass alvorlig at hun ville at jeg skulle gå over på Cipralex, selv om jeg er gravid. Det er heller ikke bra for barnet at jeg går og er tungsindig, slapp, trist og gråter så mye som jeg har gjort. Hun konulterte med en psykiater på ett sykehus, og sammen ble de enige om at cipralex var det beste for meg nå. De data de kunne henvise til, viste flest forskiningsrapporter fra gravide kvinner som har brukt Cipralex. Og hun kunne ikke vise til noen tilfeller ved fosterskade som kan relateres til dette preparatet. Så jeg har nå startet på en svak dose igjen. 20mg / dag. Og ser fram til å kunne møte adventstiden med ett lysere og lettere sinn!
candymams Skrevet 11. desember 2006 #9 Skrevet 11. desember 2006 Hei, jeg er gravid i 26 uke og har gått på cipralex under hele svanger skapet. Er så heldig å ha en av landets leger som har meget god erfaring på dette. Videre har jeg gått hos spesialist på graviditet og han sier og at det ikke er påvist noe som helst skade på foster ved bruk av cipralex. Har også pratet med min jordmor, og lege og jordmor ved sykehuset jeg hører til og jeg har fått beskjed om at jeg skal fortsette å bruke cipralex. Kan og fortelle at jeg har vært så heldig og fått 5 ultra lyder og fått beskjed om at jeg har en meget frisk og fin gutt. Er selvfølgelig alltid noen som mener det motsatte av min erfaring, men det tror jeg heller skyldes mangel på erfaring fremfor kunnskap ang. bruk av cipralex.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2006 #10 Skrevet 11. desember 2006 Jeg vet at det finnes en del som trenger medisiner når de er deprimerte, jo mer alvorlig dess større behov - MEN jeg har litt lyst til at man også krever å ha samtaler med noen. Det er mange gode samtalepartnere der ute som kan også hjelpe med depresjoner - i mitt forrige svangerskap hadde jeg god støtte av jordmor, og i dette svangerskapet får jeg ekstra oppfølging på helsestasjon fordi jeg har en tendens til å bli veldig deprimert i svangerskapet og etter fødsel. Jeg har allerede fått legen min til å henvise meg til psykolog slik at jeg kan få hjelp etter at jeg har født min datter i februar......
candymams Skrevet 12. desember 2006 #11 Skrevet 12. desember 2006 Enig med deg om at samtaler bør prøves før medisinering og om en skal gå på medisiner bør dette brukes i tillegg til behandling. Er nok dessverre ikke nok tilbud innen psykiatri. Noe som er en stor skam synes jeg i velferdstaten Norge som ligger blandt de 3 rikeste land i verden. Og hvor psykiske lidelser dessverre ser ut til å bli den nye folke sykdommen i årene fremover. Har jo sett nok tragiske eksempler i media hvor folk ikke får den hjelp de trenger. Det og kun skrive ut medisiner blir ofte bare å legge lokk på følelser og kaos uten at en egentlig tar fatt i problemene. Jeg bruker cipralex, men får også samtaler og er glad for det.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2006 #12 Skrevet 12. desember 2006 Min intensjon med dette innlegget er ikke å skremme noen bort fra å ta Cipralex, men å informere litt om noen forskningsrapporter angående denne medisinen. Det viktigste er uansett at man oppveier faren for mors sykdom mot en potensiell risko for barnet, og at man gjør dette i sammmen med lege. Uansett er antatt risiko for misdannelser ikke i realiteten stor. Cipralex (som er i SSRI gruppen og en relativ ny medisin) er en av antidepressiva som forskes på for tiden. Det har siste månedene kommet noen rapporter som antyder at disse medisinene kan føre til pulmonal hypertensjon hos barnet etter fødsel, noe som kan være livstruende. Forskjellige rapporter viser en økt risiko mellom 1-10%. En dansk undersøkelse melder også om mulige hjerte misdannelser. Det poengteres at denne risikoen først er til stede hvis det brukes i tredje trimester (i noen artikler uke 20). Legemiddelverket i Norge har små tall å gå ut i fra, men fraråder SSRIer fram til man har mer sikker informasjon, men samtidig kommer de ikke med et konkret medisinsk alternativ. Viser likevel til TCA som gruppe, som er eldre medisiner der det ikke er dokumentert noen fosterskader. Har tro på at det alltid er positivt å være informert, slik at man kan overveie hvilke valgt som er mest hensiktsmessige. Legger ved noen linker, den første er vel den mest aktuelle: http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024/visLSArtikel.asp?artikelID=8079 http://www.medicinmedfornuft.dk/dk/den_bedste_behandling/centralnervesystemet/ssri_og_graviditet.htm http://www.irf.dk/dk/publikationer/rationel_farmakoterapi/maanedsblad/2006/ssri_og_graviditet_-_risiko_for_misdannelser-.htm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå