Gå til innhold

Hvordan herde brystvortene før amming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har inntrykk av at mange på barsel har ti ganger vondere i brystvortene enn i stingene i underlivet.

Kan man herde de på en måte, noen som vet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jordmor og bøkene jeg har lest i sier at man ikke skal herde de, det var noe de gjorde i gamledager, men som ikke har noen hensikt/virker ikke...

Skrevet

Det beste rådet er vel å sørge for at brystvortene holder seg tørre og rene når en begynner å amme. Skift ammeinnlegg ofte, la lufttørke etter vask osv.

Skrevet

Jeg har kjøpt en sånn vaskesvamp (fra bodyshop) og så "skrubber" jeg brystvortene i dusjen...gjør dette ca annenhver gang jeg dusjer og har gjort det i noen mnd nå. Det skal visst være et godt tips for å herde brystvortene litt...og så smører jeg de av og til med brystvortekrem.

Verdt et forsøk i alle fall...

Skrevet

Jeg klemmer ut råmelk morgen og kveld i litt papir. Har gjort det siden melken kom i uke 28. Har inntrykk av at brystvortene tåler mer berøring enn de gjorde før. Blir ikke så fort såre liksom.

Skrevet

Jeg gjorde ikke noe sånt sist, og har ikke gjort det nå heller. Ammingen gikk kjempefint sist, ikke noe vondt eller sårt.

Hadde et par venninner som styrte veldig med herding og smøring osv, de fikk begge brystbetennelse, hun ene fikk bare ammet i to uker før hun ga opp og begynte med erstatning. Ikke sikkert det er noen sammenheng, men legen og jordmor sier at det ikke er nødvendig å iritere brystvortene på forhånd.

Lykke til, håper det går fint uansett...

Skrevet

Man skal jo helst ikke stimmulere brystene ved å klemme ut råmelken.

Er jo den melken man vil holde på til babyen kommer, er jo den beste melken babyen kan få.

Så lenge jeg er hjemme går jeg rundt uten BH under klærne, har hørt at dette kan herde brystvortene litt.

Stemmer på meg i hvertfall, hvis jeg gikk rundt uten BH tidligere, ble brystvortene veldig såre, det er de ikke nå lengre.

Skrevet

Jeg herdet ikke før lillegutt ble født og han er nå 8 mnd og jeg ammer fortsatt.

Hvis babyen har riktig tak på puppen så er det ikke vondt å amme. Du får opplæring på barsel i riktig ammeteknikk.

Hvis en stimulerer brystvortene så er det med å fremmer riene, det gjorde jeg under åpningsfasen;)

Skrevet

Man produserer ny melk hele tiden da. Dessuten lekker puppene om natten og har gjort det i mange uker nå.. Hvordan skal en forhindre det da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...