Gå til innhold

Utenlandske navn?


Morango 29.05.2007

Anbefalte innlegg

Jeg har falt for et guttenavn fra portugal, saken er at jeg og barnefar er norske. Har vi ga lov til å bruke det navnet? Navnet det dreier seg om er Tiago. Litt likt det norske Tage, men likevel ikke likt nok. Kanskje jeg alikevel kan benytte Tiago hvis man benytter et kort norsk navn foran? Men det store problemet da er at jeg ikke finner noe passende navn å sette sammen med Tiago. Er glad om noen finner noen fine navne kombinasjoner, og hvis noen vet om faktiske lover om utenlandske navn. På forhånd takk, mvh, Morango. Portugisisk for Jordbær:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiago var jo fint!! Men du har rett i at det kanskje kan bli litt vanskelig på norsk... Som dobbeltnavn er en god ide. Hva med

 

Oscar Tiago

Victor Tiago

Ruben Tiago

Isak Tiago

Jacob Tiago

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har dere lov å kalle et barn Tiago. Håper det går godt sammen med deres etternavn?

Fint navn det!

Santiago

Ben Tiago

Luis Tiago

Anton Tiago

Abel Tiago

Paul

Artur

Eirik

Ola

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 8. Fornavn

Som fornavn kan det ikke velges et navn som er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn. Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn.

(LOV 2002-06-07 nr 19: Lov om personnavn (navneloven).)

 

Dette tror jeg betyr at jeg fritt kan velge blandt navn bare de kommer fra en fornavns-tradisjon. Fant link om navnelov etter litt søk. Jeg vet bare ikke å tolke den riktig, mener å ha lest/hørt ulikt om lovene fra ulike kilder. Men jeg mener å ha lest i ulike navnebøker om at man helst skal bruke norske navn kombinert med et andre navn av utenlandsk opprinnelse. Skal lete mer. Synes det er et interessant tema.

 

Takk for svar til dere to. Ble veldig inspirert. Filip Tiago eller Pål Tiago..

Jeg har fått mange nye navnekombinasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Tiago er helt nydelig når det står alene. Ellers forsvinner det litt og folk vil kanskje tro det er et mellomnanv/ etternavn i stedet. Tror jeg har hørt det på en kjent fotballspiller.... (Brasil eller Portugal). Håper dere har et eller to tøffe etternavn som står litt i stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...