Morango 29.05.2007 Skrevet 13. oktober 2006 #1 Del Skrevet 13. oktober 2006 Jeg har falt for et guttenavn fra portugal, saken er at jeg og barnefar er norske. Har vi ga lov til å bruke det navnet? Navnet det dreier seg om er Tiago. Litt likt det norske Tage, men likevel ikke likt nok. Kanskje jeg alikevel kan benytte Tiago hvis man benytter et kort norsk navn foran? Men det store problemet da er at jeg ikke finner noe passende navn å sette sammen med Tiago. Er glad om noen finner noen fine navne kombinasjoner, og hvis noen vet om faktiske lover om utenlandske navn. På forhånd takk, mvh, Morango. Portugisisk for Jordbær:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2006 #2 Del Skrevet 15. oktober 2006 Tiago var jo fint!! Men du har rett i at det kanskje kan bli litt vanskelig på norsk... Som dobbeltnavn er en god ide. Hva med Oscar Tiago Victor Tiago Ruben Tiago Isak Tiago Jacob Tiago Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2006 #3 Del Skrevet 16. oktober 2006 Selvsagt har dere lov å kalle et barn Tiago. Håper det går godt sammen med deres etternavn? Fint navn det! Santiago Ben Tiago Luis Tiago Anton Tiago Abel Tiago Paul Artur Eirik Ola Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morango 29.05.2007 Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 16. oktober 2006 § 8. Fornavn Som fornavn kan det ikke velges et navn som er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn. Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn. (LOV 2002-06-07 nr 19: Lov om personnavn (navneloven).) Dette tror jeg betyr at jeg fritt kan velge blandt navn bare de kommer fra en fornavns-tradisjon. Fant link om navnelov etter litt søk. Jeg vet bare ikke å tolke den riktig, mener å ha lest/hørt ulikt om lovene fra ulike kilder. Men jeg mener å ha lest i ulike navnebøker om at man helst skal bruke norske navn kombinert med et andre navn av utenlandsk opprinnelse. Skal lete mer. Synes det er et interessant tema. Takk for svar til dere to. Ble veldig inspirert. Filip Tiago eller Pål Tiago.. Jeg har fått mange nye navnekombinasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
volve Skrevet 16. oktober 2006 #5 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg synes Tiago er helt nydelig når det står alene. Ellers forsvinner det litt og folk vil kanskje tro det er et mellomnanv/ etternavn i stedet. Tror jeg har hørt det på en kjent fotballspiller.... (Brasil eller Portugal). Håper dere har et eller to tøffe etternavn som står litt i stil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå