Gå til innhold

ang nakkefoldmåling

*We68*

Anbefalte innlegg

jeg er 38 år og fått time til UL i uke 12 pga alder. jeg var gravid i vår og da mistet jeg i MA. men da ga jeg beskjed til min lege at jeg ikke øsnket noen undersøkelser for noe pga alder. jeg ble ikke søkt inn.

så da jeg mistet i juli så sa legen på sykehuset at jeg skulle få legen min til å sende et par ord om at jeg skulle ha tidlig UL neste gang pga MA denne gangen, sånn ca i uke 7 -8 om jeg ble gravid igjen.

legen min gjorde dette og jeg ventet på UL til uke 7 - 8. men neida jeg fikk time til uke 12. jeg ringte å spurte om dette ikek var feil, neida det var en vikar som hadde hatt meg i sommer og jeg var satt opp på UL for alder.

men jeg sa ikke mer om dette og fikk heller komme til legesenteret å ta hcg i 3 uker for å følge med.

men problemet mitt er at jeg nå er oppsatt på den UL som jeg SKAL til uansett pga alder og sikkert måling av nakkefold. men jeg har ikke tenkt å la meg måle eller ta noen prøver. jeg vil bare ikke få noe usikkert svar og vil ikke ha noe valg.

men han vil vel ta UL fordi om jeg ikke vil ha den for alder? noen andre som har fått slike svar og ikke ville ta prøven?

De kan heller gi meg UL to ekstra ganger enn å la folk gå å være så usikker å redd som jeg har vært nå fordi de skal holde på sitt mener nå jeg

Fortsetter under...

Duotest følger etter en genetisk veiledning på Ullevål (på østlandet). Hvis du sier at du bare vil sjekke liv osv, så gjør de bare det. Men for å være helt ærlig skjønner jeg ikke problemet ditt. Hvis barnet har en alvorlig kromosomfeil ol som ikke er forenelig med liv er det vel greit å være forberedt. Skulle det være en mindre alvorlig kromosomfeil som f.eks. Downs, er det ingen automatikk i abort. Det vil fullt og helt være ditt valg. Men også i slike tilfeller er det greit å være forberedt.

Du kan

jo alltids be dem om å ikke måle nakkefold. Men en utvidet ultralyd tas jo ikke bare for å måle nakkefold, er jo også en mulighet til å se på om barnet vokse som det skal etc. Det handle ikke nødvendigvis bare om kromosomfeil, på min lille tok de f.eks. en ekstra grundig titt på hjertet i uke 17. dersom du ikke vil at de skal sjekke helsen til barnet, ville jeg latt være å ta ultralyd. Vi valgte ul ettersom enkelte tilstander må/bør f.eks. behandles i mors liv, og fordi vi ville være forberedt dersom vi får et sykt barn (i den grad man kan være det). jeg har ingen moralske skrupler i forhold til dette,,,

men dersom du helst ikke vil bli stilt ovenfor slike valg ville jeg heller stolt på kroppen min og droppet ultralyd- kanskje også i uke 19. Du har all rett til å takke nei.

ja jeg vet jo det, men jeg ville ho bare ha UL for å sjekke at den lille levde og hadde det bra. derfor det ble søkt om tidlig UL. og vi har snakket om at vi ville ikke ta den testen, for om det blir bittelitt forskjell da så blir vi jo engstelig, og pga av alder vil jo prosenten stige på prøveresultatet slik jeg forstår, og man "må" ta fostervannsprøve også.

om det er noe galt med hjertet og andre deler av den lille vil vi jo selvsagt vite det. men det er det med kromosomfeil vi ikek ville vite. og jeg er bare 38 år og føler ikke det er så store sjanser for at ting er gale, og jeg tror alt er bra med den lille.

men problemet er jo at jeg vil ha UL, men jeg vil ikke ha valget og føler det er det vi får uansett med den UL som er oppsett, når det er oppsett med den spesialisten på ULi uke 12.

Ikke noe dumt å ville la vær. Vi fikk fantastiske resultat på nakkefoldtesten, så for oss var den bare beroligende. Men man kan også få beskjed om bred nakkefold, og da kommer dilemma inn rundt fostervann eller ikke. Ekstra og kanskje helt unødvendige bekymringer. Helt kromosomfriske foster kan også ha bred nakkefold..... Alt testen sier noe om er om du er i risikosonene eller ikke. Vet at det er folk her inne som har fått "dårlige" resultat på nakkefoldtest, men så viste det seg at barnet var helt friskt. Kanskje de kan si noe om de angrer på om de tok testen?

Jeg var mest opptatt av at de sjekket for kromosomfeil slik at jeg ikke gikk rundt å bærte på et foster som ikke kunne leve (duotest er ikke bare for downs, men også to andre kromosomfeil som er sjeldne, men som ikke er forenelig med liv). vi endte til slutt opp med fv-prøve, men det hadde ingenting med duostesten å gjøre (snarere tvert i mot) og er en helt annen historie.

følg din egen magefølelse. lykke til

Annonse

Jeg har litt blandede følelser for alle prøver vi nå kan ta.

Vi valgte selv duotest. Den viste en ekstremt stor nakkefold, 10mm, noe som indikerte bla alvorlig hjertefeil. Vi fikk beskjed at fosteret ville dø innen 5 døgn.

Så skjedde ikke. Vi gjennomførte så morkakeprøve, den viste ingen kromosomfeil.

Etter det hadde vi gjentatte, grundige ultralyder på Riksen. Spesielt med fokus på hjertet. Også her så alt bra ut.

Resten av svangerskapet ble tøft fordi vi hele tiden hadde usikkerheten i oss.

Men, lykke, vi fikk en frisk og fin liten jente for to uker siden.

Alt er bra.

Vet ikke om jeg hadde tatt testen igjen, det er vanskelig.

På den ene siden kan man være forberedt om noe skulle være galt, men det kan også skape unødig engstelse...

Syns også det er vanskelig å gi råd til andre om hva de burde gjøre..

Enig i at dette er veldig vanskelig. Jeg er på alder med deg HI. Selv valgte jeg duotest og fikk gode resultater på den og slår meg til ro med det. Jeg er slett ikke sikker på at jeg ville tatt abort om barnet har downs, men jeg er kanskje en litt engstelig type, så for meg er det beroligende at alt ser bra ut. Og skulle jeg født et sykt barn tror jeg jeg ville satt pris på å få innstilt meg på det på forhånd (det kan selvsagt fortsatt være tilfelle - men det er godt for meg å vite at det ikke er sannsynlig)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...