Gå til innhold

ibux/ibuprofen - samme som "bli gravid"

Anbefalte innlegg

Kan noen svare på hvorfor vi IKKE skal ta disse legemidlene om vil ønsker å bli gravid. Leste at dersom man absolutt MÅ ta smertestillende, skal man heller spise Paracat enn Ibux. Jeg tar ikke noe uansett, men har ofte brukt ibux før vi startet prøvingen. Lurer på om det kan ha hindret prosessen, eller vært medvirkende på våre MA og SA...

Noen som vet hvorfor??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6670692-ibuxibuprofen-samme-som-bli-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei:)

ibux og paracetamol gir en hinne som legger seg rundt livmor eller noe sånt,som kan gjøre til at sjangsen for å bli gravid kan reduseres opptil 50%!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

det beste er derfor å ikke bruke det!!!!sa legen til meg iallefall...

Hei.

Ja, leste akkurat (etter tips inne på "bli gravid) på felleskatalogen.no at ibux kan nedsette fertiliteten (det står ikke akkurat hvorfor).

Da fikk jeg iallefall svar på at ibux ikke har vært grunnen til at vi mistet, for da hadde jeg nok ikke blitt gravid i det hele tatt...

=)

hm............ Nå ble jeg usikker. Gyn spurte meg hva jeg bruklte som smertestillende, og da svarte jeg Paracet. Han svarte at det var bedre at jeg brukte Ibux.......... Men nå begynner jeg å bli usikker på hva han svarte meg. Og jeg som var så sikker....

Annonse

Ibux: "Kan redusere fertilitet hos kvinner og anbefales ikke til kvinner som forsøker å bli gravide. Hos kvinner som har problemer med å bli gravide, eller er under behandling for infertilitet, bør seponering vurderes." (Felleskatalogen)

Naproxen: "Legemidler som hemmer cyklooksygenase- /prostaglandinsyntese, inkludert naproksen, kan påvirke fertiliteten og anbefales derfor ikke hos kvinner som planlegger graviditet. Seponering av naproksen bør vurderes hos kvinner som har vanskeligheter med å bli gravid, og hos kvinner som utredes for infertilitet" (Legemiddelsiden)

Har ikke hørt noe om at en ikke kan bruke paracet som smertestillende og finner heller ikke det på felleskatalogen sine sider. Selv tar jeg 1 gram paracet inntil hver fjerde time (max 4 gram per døgn) for menstruasjonssmertene, selv om jeg må innrømme at jeg savner å kunne ta Naproxen, som gav bedre effekt. Et alternativ er muligens Paralgin forte, men da trenger en resept.

Se ellers denne siden for mer informasjon om medisiner som kan hindre svangerskap: http://www.babyverden.no/templates/Article____420.aspx

Lykke til damer - håper vi alle snart slipper menstruasjonssmerter på en stund..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...