Gå til innhold

Puppenekt - hva kan jeg gjøre? (Samme som småtroll 0-1)

Anbefalte innlegg

Jeg hadde litt problemer med ammingen for en stund tilbake siden, og måtte begynne med tillegg siden jenta vår ikke gikk tilstrekkelig opp (faktisk var det så kritisk at hun gikk ned mellom to veiinger).

Jeg fikk litt hetta og begynte med flaske sånn at jeg kunne måle hvor mye hun fikk i seg. De første dagene orker jeg ikke å amme henne siden hun ble helt krakilsk når jeg prøvde (men jeg pumpet ut ca 120 ml som jeg gav henne på flaske).

Fikk beskjed av HS om å amme henne ved hvert måltid før jeg gav MME på flaske, siden jeg fortsatt hadde litt melk. Jeg prøver iherdig på dette, men vesla blir bare sint når jeg legger henne til brystet, selv når jeg ikke har ammet henne på lenge og brystet er ganske fullt.(Vet jeg har melk siden jeg pumper ut 120 ml like etterpå).

Noen som har vœrt borti dette?

Det er vel det som kalles puppenekt? (Ammenekt?)

Hun har sikkert blitt vant til flaska og gidder ikke bruke krefter på å suge fra bryset (som jo krever litt mer). Men kan jeg klarer å forandre dette?

Vesla er litt over 2 mnd, og jeg fullammet henne uten problemer (bortsett fra de siste dagene) til ca 1 1/2 uke siden. Vet ikke helt hva som skjedde, om jeg plutselig begynte å produksere mindre melk, om jeg pga kulde hadde fått treg utdrivningsreflekse...?

Føler meg ganske maktesløs og har lyst til å gi opp hele amminga. Får heller pumpe så lenge det går sånn at hun får i seg litt morsmelk og antistoffer...

Fortsetter under...

Skulle tro det var jeg som hadde skrevet dette innlegget! Har helt samme storyen men min var bare en mnd gammel da dette skjedde. Begynte med at helsesøster sa hun hadde gått opp for lite, jeg ble skikkelig stresset og babyen ble sint da jeg la henne til brystet og ville ikke ta puppen. I min fortvilelse ga jeg henne mme på flaske. I 5 døgn pågikk dette og jeg bare håndpumpet meg litt for å hindre spreng. Produksjonen gikk ned.

Men så bestemte jeg meg at flasken ikke skulle vinne. Jeg prøvde alt. Fant ut at det som hjalp var å prøve å roe henne ned eller gi henne pupp rett etter hun hadde sovet. Ellers gikk jeg og bar henne ammende samtidig som jeg sang rolige barnesanger og vugget henne. Fikk også legen til å skrive resept på nesespray for å få fortere utdrivningsrefleks (anbefales!). Dette hjalp faktisk (men du må ha en god dose tålmodighet, og jeg måtte ty til flasken innemellom når jeg ble for sliten)). Kuttet også kraftig ned på smukk-forbruk og anskaffet meg en hjelpebryste. Nå koser vi oss skikkelig med amming igjen. Det kostet mange tårer og mye slit men er absolutt verdt et forsøk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...