Gå til innhold

Forskyve termin når man VET når befr. skjedde

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tempet og noterte all aktivitet i denne syklusen da jeg ble gravid. Jeg har derfor en ganske god anelse om når den avgjørende innsatsen ble gjort. Jeg beregner termin ut fra befruktningsdatoen. Regner med at det er maaaange andre som har minst like god oversikt over når de er befruktet som det jeg har. Likevel opplever folk å få forskjøvet terminen sin når de er på tidlig ultralyd? Hvordan kan dette skje? Er det fordi egget har festet seg så mye senere, eller har ikke festingen noe å si i forhold til hvor langt man er på vei?

Fortsetter under...

Å dette har jeg lurt på mange ganger også! Jeg har opplevd å få endret termin, slik at jeg egentlig ikke skulle vært gravid når jeg fikk positiv test jeg! Sånnt er irriterende!!

Dess kan det vel være litt risikabelt også! Med hensyn til overtid osv?

UL-termin er den beste beregningen man har for når babyen sannsynligvis kommer til å bli født. Det har ingenting å gjøre med å forsøke å bestemme når befruktningen skjedde. Hvorfor det forsyver seg slik vet jeg ikke. Men får man termin flyttet mer enn noen dager, så kan man jo påpeke til jordmor at man er helt sikker på når befruktningen skjedde, så vet hun sikkert hvordan de skal forholde seg til dette.

Selv om de fleste fostere vokser ganske likt i starten, og man ut fra det beregner hvor langt man er kommet, så vil den ordinære UL rundt uke 18 være den mest sikre for å beregne termin. Så, dersom du får flyttet termin noen dager i starten, så ville jeg bare tatt det med en klype salt og heller ventet til uke 18 for å få den justert igjen.

Ja, jeg vet hva du mener, jeg ble forskjøvet bakover med 3 dager på tidelig UL i går enda jeg vet både når jeg hadde el + at jeg hadde en festeblødning (brukte el-tester) så egentlig er jeg sikker i min sak, men på den annen side så kan de jo godt være at egget hadde en liten "dvale" periode før delingen skjedde for fult, det er vist mulig, så jeg velger intil videre å følge ul-beregningen jeg og blir dermed 5+4 i dag i stede for 6+0 som jeg ellers skulle vært.

jeg å blir helt forvirra av dette... jeg var på min første ultralyd i følge min beregning uke 8, men ifølge ultralyden var nurket større...så jeg var da i uke 9+2! men fortsatt er jeg uenig, mener min beregning er riktig...så jeg venter til ultralyden i uke18 før jeg trur på det!!!!!!!!!!!!!

Annonse

vel både mens regning og UL termin er aldri helt korrekt, de har alle en margin på + - 2uker. så ta det med en klype salt det er en veldig liten prosent som føder akkurat på dagen.

Denne må jeg bare svare på...

Jeg har to svangerskap bak meg. Den første hadde jeg menstermin 1/5, legens utregning 2/5, ordinær ul 27/4 og gutten ble født på overtid etter igangsetting 13/5. Da var jeg ikke engang moden...

Andre gangen hadde jeg menstermin 15/2, legens utregning 16/2, ordinær ul 13/2 og gutten ble født 26/2 etter igangsetting 13dg på overtid. Da hadde jeg faktisk 2cm åpning når jeg kom inn, men ingen tegn til fødselsrier e.l.

Så jeg er av de som faktisk må plusse på iallefall 2uker i forhold til ul-terminen. Jeg har 28dg sykluser, og har EL etter 14dg. Og har blitt befruktet på dag 14begge gangene... Det er jeg rimelig sikker på:-)

Men man kan vel ikke selv vite nøyaktig når svømmerne nådde egget? Sædceller kan jo leve ganske lenge, så selv om man hadde sex si onsdag, trenger man jo ikke ha bli befruktet før si lørdag. Og så er det som Alvas sktrev om egget også...Til sammen er der vel ikke så rart om man tar feil eller?

Det er jo umulig å vite akkurat når befruktningen skjer. Man kan ha en anelse, men helt sikker blir man aldri på når egget og sædcellen smeltet sammen. Fordi jeg tror de fleste fostre utvikler seg relativt likt etter at det er skjedd.

Derfor stoler jeg mest på UL-termin. Legen jeg var hos målte fosteret mange ganger, mens det lå i mange ulike stillinger, og fikk 11+2 hver gang. Så han sa også at han var tydelig sikker. Viste fram vhor langt fosteret hadde vært om jeg hadde vært 10+5, som jeg trodde jeg var, og det var stor sorskjell, for å si det sånn. Må vokse fort nå, altså!!!

vel som mitt innlegg over termin er veiledende med + -2uker. dette gjelder også for dem som blir gravide ved hjelp av prøverør, selv om der VET man når EL er når befruktningen skjer og også når egget fester seg. (det fester seg 36-48timer etter innsetting). men selv med alt dette så nøyaktig er det ingen statistikk som viser at de føder akkurat på dagen eller nærmere terminen enn andre gravide.

Enig med sailor. Siden et svangerskap er fullgått enten man har gått 38 uker eller 42 uker (eller noe en plass mellom) vil jeg tro at lengden på svangerskapet er individuelt. Terminen er veiledende i forhold til når permisjonen skal starte og det er jo greit å vite sånn noenlunde når man kan vente dette barnet, men det kommer når det vil uansett! Jeg synes derfor det er greit å forholde seg til UL-termin (den offisielle ved ca 18 uker), siden det er den verden rundt oss forholder seg til.

Sist jeg var gravid fikk jeg forskjøvet termin med 16 dager. Jeg visste det måtte være feil, og sa klart i fra om det. Forklarte dama at da hadde jeg jo testet positivt 2 dager før jeg "ble gravid". Hehe, godt gjort!

Jeg var tilbake 2 uker senere, og da innrømmet ul-dama at hun nok hadde tatt feil. Hun hadde da i mellomtiden tatt noen fler mer grundige utregninger (sa ho) som viste at min termin var riktig. Hun sa og at vanlig ul kan ha ganske stor feilmargin, selv om man egentlig ikke kan diskutere noe på ul termin.

MEN, selv om du vet når du er befruktet, kan det gå flere dager fra el til det blir befruktet, selv om man har hatt seg samme dag.

Annonse

En slektning av meg har fått sin termin så kraftig forskjøvet at hun sier hun neste gang takker nei til UL. Hun har ved begge svangerskapene gått mye over, og fødslene har vært forferdelig harde og ungene veldig store.

Synes det er rart at legene stoler så mye på ULtermin, når det er bevist at det bør høres på mor!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...