Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 Vi har egentlig mye penger. Totalt med hans, og min inntekt + barnetrygda har vi 37000 kr pr mnd. Vi har 18000 i faste utgifter. Ergo har vi egentlig 19 tusen hver mnd til mat, klær++++, men er like forbanna blakke. Greier aldrig å spare ei eineste krone, har ingen oppsparte penger, "låner" litt fra budsjettkonto på slutten av hver mnd. Skjønner ikke heilt hvorfor vi har så lite penger. Føler ikke vi unner oss noe, har lissom aldrig råd til noe. Hva skags "luksus" unner vi oss da? -Ferdigoppskjert ost, både jalsberg og norvegia, vi liker det så godt, går nok 4 pk hver uke. -Karbonadedeig isteden for kjøttdeig, er jo 60 kr pr pk, og det går vel 3-5 pk pr uke. -6 kartonger juice, men da kjøper vi altid ordentlig juicwe, ikke sånn billig. Kjøper aldrig first prise eller euroshopper, men handler på rema. Kjøper Ingers rugbrød da, og det er 30 kr brødet og det går noen på en uke. -Gubben røyker, så det går noen pk der hver uke. -Det koster 700 kr å fylle opp tanken på ene bilen, vi har 2, en dyr og en billig. -Er på slankern så jeg føler jeg bruker en formue på grønnsaker og salater, og frukt og alikt. Men dette er vel ikke luksus? Hvbordan greier dere som har bare feks 10 tusen til mat, klær, bensin, ditt og datt dere pr mnd? Gode spare/økonomiske tips tas imotr med takk.
Joikaboll@ Skrevet 13. oktober 2006 #2 Skrevet 13. oktober 2006 Hehe..... sparetipsa har du jo selv Vi er 2 voksn og 4 barn, har til sammen (med alt) 320000,-/mnd og faste utgifter på 19000,-/mnd. Har to biler som vi bruker bensin/diesel på for ca. 2000,-/mnd., jeg røyker også for en del i mnd. Handler masse First Price og kjøper røyk i Sverige (også en del mat, eks. all kjøttdig, klarer ikke den nye fargen her i landet) Vi setter 3000,-/mnd på sparekonto Alt går, skal du se. Jo mer en har, jo mer bruker en.
Magda73 Skrevet 13. oktober 2006 #3 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg tror det beste økonomitipset er å ha et bevisst holdning til hvor pengene blir borte. Jeg må innrømme at jeg har det samme problemet selv, at de pengene bare forsvinner... "Problemet" med å ha romslig økonomi er at det er lett å få et nonsjalant forhold til pengene. Vi har merket det nå da vi flyttet til en betydelig dyrere leilighet samtidig som min samboer har hatt redusert inntekt pga etterutdanning. De tingene du nevner tenker jeg ikke på som luksus, men en prioriteringssak. Hvis du får en oversikt over hvor pengene blir av, er det også lettere å se hvor det er minst smertefullt å kutte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå