Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 Vi har egentlig mye penger. Totalt med hans, og min inntekt + barnetrygda har vi 37000 kr pr mnd. Vi har 18000 i faste utgifter. Ergo har vi egentlig 19 tusen hver mnd til mat, klær++++, men er like forbanna blakke. Greier aldrig å spare ei eineste krone, har ingen oppsparte penger, "låner" litt fra budsjettkonto på slutten av hver mnd. Skjønner ikke heilt hvorfor vi har så lite penger. Føler ikke vi unner oss noe, har lissom aldrig råd til noe. Hva skags "luksus" unner vi oss da? -Ferdigoppskjert ost, både jalsberg og norvegia, vi liker det så godt, går nok 4 pk hver uke. -Karbonadedeig isteden for kjøttdeig, er jo 60 kr pr pk, og det går vel 3-5 pk pr uke. -6 kartonger juice, men da kjøper vi altid ordentlig juicwe, ikke sånn billig. Kjøper aldrig first prise eller euroshopper, men handler på rema. Kjøper Ingers rugbrød da, og det er 30 kr brødet og det går noen på en uke. -Gubben røyker, så det går noen pk der hver uke. -Det koster 700 kr å fylle opp tanken på ene bilen, vi har 2, en dyr og en billig. -Er på slankern så jeg føler jeg bruker en formue på grønnsaker og salater, og frukt og alikt. Men dette er vel ikke luksus? Hvbordan greier dere som har bare feks 10 tusen til mat, klær, bensin, ditt og datt dere pr mnd? Gode spare/økonomiske tips tas imotr med takk.
winneboo Skrevet 12. oktober 2006 #2 Skrevet 12. oktober 2006 Vis dere setter opp et regnskap hver mnd å sparer på alle kvitteringer så kommer du til å se hvor pengene går. Lønner seg å ha et fast budsjett hver mnd om hvor mye man skal bruke til hva. Hadde ikke jeg gjort det så hadde jeg ikke fått sove om natta rett og slett. Men her går det på krona da. Jeg har 11 000kr i mnd i utgifter å det er ikke mat,bensin,klær,lommepenger osv så jeg kan ikke sløse i det hele tatt. Har 14 500kr utbetalt så blir ikke store greine. Jeg sparer 700kr i mnd. 500 til snuppa og 200 til meg. Jeg har faste spareavtaler med banken å de trekker meg hver mnd. Er jo en grei måte å spare på det Man bruker det man har. Har man 3500kr i mnd å bruke på mat,bensin å diverse så bruker man ikke mer enn det. Har man 15 000 å bruke så forsvinner jo de også like lett. Hadde jeg vært dere så hadde jeg satt meg ned å skrivd budsjett og regnskap. Å når dere har fått en oversikt over hvor mye dere bruker så kan dere skrive ned hva dere kan kutte ned på å heller spare disse pengene. Dere må jo ha mat på bordet, men slik jeg har forstått det så er det der pengesluket ligger. Kan fint bruke 1000-2000 i uka på bare mat. Så det kan jo hende dere kan kutte ned litt der. Å klær f.eks. KJøper dere klær hver mnd? Det er jo strengt tatt ikke nødvendig. Barna må jo ha de klærna de trenger, men en 1-2åring trenger ikke 3-4 nye bukser\gensere i mnd. Å røyken koster jo hvertfall en tusenlapp i mnd, men regner ikke med det er noe gubben din kommer til å slutte med, med mindre han vil selv. Det kommer jo ann på hvor mange barn dere har å da. Har dere 3 f.eks så er jo det klart mye dyrere enn ett.
To under Skrevet 13. oktober 2006 #3 Skrevet 13. oktober 2006 Har det samme problemet som deg! Og nok samme lønnsutbetaling. Vi har tenkt å sette oss ned å lage et budsjett ved neste lønning. Jeg tror mye av pengene går med til "tull", emn man merker det ikke før man setter seg ned og skriver opp hva man bruker penger på.... Jeg tror man kan spare en del penger ved å handle kun en dag i uken og sette opp middagsmeny.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2006 #4 Skrevet 13. oktober 2006 Hvor mange er dere? Syns det hørtes mye ut å bruke 3-5 pakker karbonadedeig i uka. Hvis dere er 3-4 stk blir det jo 3-5 dager i uken. Hva med å variere med kylling, fisk etc. Og tunfisk på boks er faktisk et veldig sunt alternativ når du slanker deg og nå kommer de i mange smaksvarianter. Kanskje sette opp en måned meny som dere rulerer på som er variert men da er det lettere å handle inn mat. Har dere mulighet til å handle i sverige? Vi tar oss noen turer i året der vi blandt annet kjøper mye kylling og svensk kjøttdeig som kun innehoøder 10% fett. Så den er nærmere norsk karbonadedeig i fett % enn den norske kjøttdeigen. Det er billigere å bruke gr.saker fra frysedisken i matretter og det er ikke sant at den er noe dårligere enn fersk som har ligget en stund i butikken.Den frosne er fryst ned i fersk tilstand. Og røyk til 1000-1500 kr i mnd er dyrt. Gi manenn din en bok som heter- Endelig ikke røyker- den kan hjelpe.(den hjalp meg).
**synne** Skrevet 13. oktober 2006 #5 Skrevet 13. oktober 2006 Synes godt dere kan prøve billigere alternativer i matveien. I mange tilfeller vil du nok ikke merke store forskjellen... Du kan bake brød selv... Og ferdigoppskåret ost kan vel lett byttes ut med vanlig? Da får du 1 kg til 50 kr!! Og den skulle holde iallefall 2 uker! men du gjør som du vil.. Men det skader jo ikke å prøve de billigere variantene, som sagt.. Og kanskje du bør benytte deg av 10kr marked når butikkene har slike? Mye å spare der!! Og handle frukt og grønt på lidl hvis du har det i nærheten!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2006 #6 Skrevet 13. oktober 2006 Vi hadde samme problem - har helt grei økonomi og når regningene var betalt satt vi igjen med et ganske greit beløp, men likevel hadde vi ALLTID dårlig råd på slutten av mnd. og klødde oss i hodet over hvor mye penger som bare "forsvant" , og dette var også når vi ikke hadde unnet oss noe ekstra i form av klær eller spesielle aktiviteter, Men stort sett mat. Vi er litt som dere, men vi kombinerer litt - kjøper noe "merkemat" men enkelte ting kan jeg kjøpe i billigvarianten også. (Kjøper alltid det dyreste når vi akkurat har fått lønn - også blir det billigere utover mnd ;-) MEN det som reddet oss; vi åpnet en matkonto, hvor vi satte inn et visst beløp i mnd. dette beløpet måtte vi øke litt - da vi så etterhvert hva vi jevnt over brukte i mnd. på KUN mat og husholdningsartikler. Da ser dere hvertfall hva som går til mat, og det dere sitter igjen med på brukskontoen er det dere har å bruke på det dere måtte ønske av klær, aktiviteter osv. Økonomien vår har hvertfall bedret seg , vi har alltid penger igjen på slutten av mnd. Håper jeg var til litt hjelp :-)
Ranveig R Skrevet 14. oktober 2006 #7 Skrevet 14. oktober 2006 Eg får litt vondt inni meg når nokon som sit att med 19.000 ETTER faste utgifter seier at dei er blakke på slutten av mnd. Då lurer eg på akkurat det same som deg - korleis i all verda klarar dåke å få 19.000 til å forsvinne utan å legge merke til det?? No som eg er arbeidsledig/heimevarande utan løn har vi dei siste mnd. hatt ca 15.000 (inkl. barnetrygd) utbetalt i månaden. Etter husleige, straum/telefon-rekningar, forsikring og andre faste utgifter sit vi vel att med ca 6000 i mnd. 2 tankar diesel = 1500 mat = 3000 ting (klede, bokklubb, leiker) = 1000 underholdning (kino, kafé, restaurant, parkering) = 500 Vi er to voksne, ein eittåring og ein katt. Kjøper ein del First Price produkt (f.eks. frossen fisk - den er heilt grei, brød, juice) og følger med i tilbudsavisene. Handlar som regel ein gong i veka, og etterfyller med brød og melk. Diesel fyller vi der det er billegast. Bruker stort sett tøybleier på småen, så då betaler vi berre for vaskepulver til 1-2 maskiner i veka. Skal vi på langtur bruker vi First Price eller Euroshopper-bleier. No skal det seiest at vi får problem viss bilen plutseleg må på verkstad eller det dukker opp uforutsette utgifter. Og det hender vi må låne nokre hundrelappar. Neste mnd får vi kontantstøtte så då skal alt bli litt bedre. Og så skal eg sjå om eg finn meg ein jobb der eg kan ha berre nokre timar i veka. Får vi inn ca 5000 meir i mnd har vi det heilt greitt økonomisk.
05-10-15 Skrevet 14. oktober 2006 #8 Skrevet 14. oktober 2006 Synes helt seriøst du burde sette opp et budsjett og være innstilt på å holde deg innenfor rammene. Kommer jo selvsagt litt an på hvor mange dere er i husholdningen, men uansett mener jeg her burde være muligheter for å spare i stedet for å gå i minus. Har du prøvd litt billigere alternativer i matveien? Jeg gjorde også som deg tidligere; kjøpte dyre alternativer - hadde jo god råd til det. Men etterhvert ble det mange andre hull å putte pengene i. Prøvde billigere alternativer, og mange av de var slett ikke dårligere (ofte bedre) enn de dyre. Mannen min har vært delvis student helt til i sommer, og jeg har valgt et års utvidet permisjon. Så første halvdel av dette året hadde vi til sammen utbetalt 13 000,- pr.mnd. Når alt var betalt hadde vi ennå litt igjen. Så det går an hvis man er instilt på det. Vi har alltid mat på bordet og kjøper det vi trenger ellers. Hvis du ønsker å spare mener jeg så absolutt det burde være mulig. Men litt kjipt å venne seg av med "luksusen", det er det! Ønsker deg lykke til! Tror det går bra!
Gjest Skrevet 14. oktober 2006 #9 Skrevet 14. oktober 2006 Jeg er alene, men har ca 23000, 15000 igjen etter at lån ol er betalt. Klarer meg kjempe godt...sparer 2500 kr imnd Kjøper klær hver mnd....aviser hver dag og et blad i uken... Spiser billigere enn dere da, handler bare slike billige produkter. Men går mye ut, så det går ca 1500 kr i mnd på fest... hehe, ikke noe gode råd, men kansje tenke på mat biten, spare inn der litt? få mammen til å gi opp røyken, ikke bare pga penger men helsa...!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå