Gå til innhold

Gruer meg til middagstid hver dag!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattra mi på 8 måneder nekter å spise 8 måneders mat! Hun spiser 2 skjeer også presse ho sammen munnen og rister på hodet. Hun ler t.o.m med lukket munn... hehe. Vi har prøvd omtrent alt som finnes av 8 månedersmaten, men vil ikke ha noen... Jeg begynte å prøve for over en måned siden. Skal jeg fortsette og prøve, eller skal jeg ta ei pause og gå tilbake til 6 måneders mat? Når hun ikke vil ha, er det da dumt av meg å gi henne noe annet? Samboeren min mener det... At hun da får viljen sin....

Og et annet problem vi har.... Hun vil ikke ha melk lenger... Kan hun rett og slett være lei av melk? Hun får mme(har alltid fått det).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å lage maten selv?

Visst ikke det går, hadde jeg tatt 6 mnders glass.

Skrevet

jenta mi vil heller ikke ha 8mnd middagen, og hun er 9mnd.... gir henne 6mnd jeg...og så får hun en liten bit med 8mnd innimellom slik at hun skal bli vant til det....

gjør nok ikke noe at de spiser 6mnd litt lenger...de spiser biter når de er klar for det tror jeg..... mme vet jeg ikke noe om....

Skrevet

Hei!

Vi har samme problem, jeg gikk tilbake til 6 mnd glassene så lenge, tror det er lite lurt å mase på disse bestemte små,da blir det ingen mat.

Hun drikker veldig lite mme nå også, 200 ml i døgnet ca.

Skrevet

Gutten min på 11mnd spiser 6mnd glass enda han.Han spisr det vi har dersom det går bra å mose det godt,hvist ikke får han 6mnds glass.Blir vel bedre å tygge å svelge klumper når han får mere tenner.Det viktigste er at barna spiser:)

Skrevet

Gutten vår er ni måneder og spiser foreløpig 6-månedersglass. Han kasta opp den ene gangen vi forsøkte 8-månedersglass :-) Venner han heller til biter med brødmat foreløpig, så får han få middag med litt biter i etterhvert. Kasta også opp da jeg lagde gulrotmos, og da jeg prøvde å gi ham avokado. Er vel en effektiv måte å slippe å spise det han ikke liker det :-)

Skrevet

Jeg syns nå at et lite nurk på 8 mnd godt kan få viljen sin når det gjelder mat jeg da:-) Så jeg hadde ikke vært redd for å gi de glass hun vil ha.

Men prøv å gi mat du lager selv. Kok feks potet, gulrot og evt blomkål og mos i litt kylingfilet og bland i litt av kokevannet. Kanskje hun liker det bedre...Veldig enkelt og du slipper å tenke på å kjøpe glass.

Skrevet

drikker hun noe annet da? Veldig vanskelig å få i våres væske... Det er kun om natten at hun virkelig drikker mye... Da kan hun drikke opptil 200 ml. (En gang om natta av og til. Ikke hver natt at hun våkner).

Men det med maten... Kan man få dårlig matlyst hvis det er tenner på vei, eller pga hard mage?

Skrevet

Prøv og ikke stress for mye rundt måltidene, gjør dem heller til en hyggelig setting for hele familien. Skal love deg at situasjonen rund måltidene stort sett blir større tålmodighetsprøver etterhvert som barnet blir eldre.

Tror ikke det er så farlig at "hun får viljen sin", hun er 8 mnd !! Det er vel bedre at hun spiser noe hun liker, å true barn til å spise noe de ikke vil ha er nå en uting spør du meg.

Kan jo hende hun er lei melk, i allefall for en periode, eller kanskje hun ikke vil ha fordi hun er mett av annen mat?? Hva drikker hun melken av? Flaske, kopp e.l. prøv å variere litt mer.

Skrevet

Jeg har prøvd å lage mat selv, men det er nå hvertfall ikke godt! hehe... Jeg også synes hun skal få viljen sin enda, men er bare redd for at hun skal bli slik som jeg... Jeg er veldig eller var veldig kresen på mat....

Skrevet

Nei, men det er samboeren min som mener dette.....:(

Hun drikker melken av flaske... Skal jeg prøve kopp isteden kanskje? Hun får vann og sånn "fruktsaft" på glass i tutkopp, så hun har lært seg å drikke av den....

Skrevet

Jeg har begynt å gi henne brødskive også så hun lærer seg jo å tygge der. :)

Skrevet

Tuppa mi på 10 mnd NEKTER å opne munnen for annet enn hjemmelaget mat!!

Prøv å gi henne kjøttkake i brun saus med gulerot, potet og brokkoli du!!

Skrevet

En ting jeg lurer på da.... skal ikke alt kjøtt kokes og ikke stekes?

Skrevet

Vel, når jeg lager kjøttkaker stekes de så vidt på hver side, og så kokes de i 15-20 minutter i sausen.....

Men det er min måte å gjøre det på da.

Skrevet

Fiskeboller eller pølse i kvit saus med grønnsaker går også ned på høykant.

Men kommer jeg med middagsglass så snurper hun igjen munnen tvert.

Håpløst.

Skrevet

Gi henne 6 mnd glass, snuppa vår ville ikke ha de for en stund siden hun heller, men nå spiser hun som bare det. Kan være for mye klumper, for sterk smak el. hun ikke er klar for enda =)

melka har jeg ikke noe godt forslag til annet enn å gå over til å gi kun faste måltider, så slipper du styret med å venne av med flaske

Skrevet

I dag prøvde jeg å gi henne 6 måneders glass... Hipp til og med....(favoritten). Men hun spiste to skjeer og så ville hun ikke ha mer... Jeg merket at hun presset skikkelig for å få ut noe(hun har skikkelig hard mage). Etter hun var ferdig å presse (det kom ingenting) prøvde jeg på igjen, men ville ikke ha... så gikk jeg å lagde ei brødskive til henne. Da spiste hun noen biter, men så presset hun munnen igjen. Første biten hun fikk sa hun mmmm, så det er ikke noe med at hun ikke liker det. Så gikk jeg å hentet et fruktglass til dessert. Jeg hadde visst kjøpt frukt med biter i (havre), men det også var kjempegodt og hun spiste et halvt glass... Så da har det vel ikke noe med bitene å gjør heller...? hmm.... Kan det rett å slett vær at hun får vondt i magen mens hun spiser? Men litt rart det og, siden jeg fikk i ho frukt... Men da kanskje det hadde gitt seg litt.... hmm

Skikkelig vanskelig ta her... Det med den harde magen... Jeg har prøvd alt!!! Men det vil ikke bli bedre.... snufs...

Skrevet

ingen hjelp å få? :)

Hun har også drokket lite i dag og. 50 ml melk + nokken supa vann og nokken supa pæresaft (på glass). Nokken supa vil si veldig lite.... Hun våknet ikke i natt for å få melk, og det var lite tiss i bleien. Er det bare slik det er av og til eller?

Skrevet

Siden hun spiser frukt kan du jo gi henne aprikos? Det gir løsere mage.

Skrevet

som sagt... jeg har prøvd alt! aprikos får hun nesten hver dag....

Skrevet

Når det gjelder maten hadde jeg ikke stresset med det. Tilby henne det du vet hun liker til måltidene, men vil hun ikke ha mat er det helt greit. Stress rundt måltidene og forsøk på å presse ting inn i munnen hennes vil bare gjøre situasjonen verre. Spiller ingen rolle at hun får 6 mnds glassene, hun trener jo på biter gjennom brødskivene:) Alle babyer har perioder hvor de spiser lite, men de tar det de trenger alikevel. Babyer sulter seg ikke frivillig (så lenge de er friske, noe de fleste er).

Når det gjelder drikke hadde jeg gitt henne tilbudet ofte. Om hun bare tar bittelitt er det bedre enn ingenting. Kok frukt og gi henne avkoket. Ofte populært:) La henne prøve seg på voksenglass. Blir maaasse søl, men de syns det ofte er veeldig stas:) Får å få i henne melk kan du lage grøt med melk i. Men, samme som med maten, foreløpig hadde jeg ikke stresset med akkurat melken (at hun driker er vikktigst).

Har du prøvd Duphalac for magen? Hjelper mange:) Hvis du har prøvd det og ville jeg tatt en telefon til helsestasjonen. Er ikke godt å være hard i magen.

Lykke til:)

Skrevet

Hei, her hadde vi samme problem som deg rundt 8 mnd alder. Jenta spiste omtrent ikke i det hele tatt, jeg måtte nesten tvinge i henne for å få henne til å spise ihvertfall litt. Men så ringte jeg hs, var ganske fortvila for hun ikke spiste og gikk ned i vekt, men de sa at jeg kunne slappe helt av, det er normalt at de rundt den alderen begynner å bli mer sta, skal bestemme selv når og hva de skal spise, og de vil gjerne spise selv også. Så jeg skulle ikke tenke så mye på det, tilby henne forskjellig mat litt ofte på dagen og se hva hun kankje ville ha og når hun helst ville ha. Jeg lot henne også få begynne å spise litt selv, sånn som brød o.l, og da gikk det ikke lang tid før matlysta kom for fullt igjen. Hun fikk da velge å spise bare det hun ville ha selv, og etterhvert spiste hun nesten hva som helst igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...