Lilleh Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 Du skrev i et innlegg lenger ned her at ved 6 mnd går ammingen over fra å være prolaktin styrt til oksytoksinstyrt (eller noe) Hva vil egentlig det si? For meg virker det nemlig som om at utdrivningsrefleksen "funker" bedre nå (etter 7 mnd), og jeg kjenner virkelig at melka kommer strømmende. Det kjente jeg sjeldent før..
Expat Skrevet 12. oktober 2006 #2 Skrevet 12. oktober 2006 Hypofysen(?) produserer visstnok bare prolaktin de første 6mnd etter fødselen, etterpå er det styrt av at barnet stimulerer brystet, aka oksitoksin hormonene som løsner da. Siden stresshormonene blokkerer for oksitoksin, så kan det være at du er mer etablert og mindre stressa nå da... OG baby er sikkert mye flinkere også. Det er jo det, man behøver ikke motor (prolaktin) på amminga når man triller i nedoverbakke (oksitoksin).
Expat Skrevet 12. oktober 2006 #3 Skrevet 12. oktober 2006 Vet forresten om en ung mann som fikk svulst på hypofysen og fikk melk og ammetåke, nedsatt libido... Han var vel den første som var lykkelig over at det "bare var hjernesvulst"... Han trodde han hadde klikka helt.
Lilleh Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 12. oktober 2006 Hehe.. stakars mann! Har forresten ei venninne som har problemer med å bli gravid fordi hun har en slags melkesvulst eller noe.. Og forresten en gang til... imponerende alt du vet om amming!! *ny stjerne i boka* )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå