Gå til innhold

Ting og tang til babyen... Noe eg mangle? Tips...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har jeg skrevet ned i lista mi, men lurer på om det er noe jeg har glemt...

Seng. (har kjøpt)

Madrass, sengekant. (Har kjøpt)

Tisseunderlag

Stellebord. (Har kjøpt)

Bilstol. (Hvilken isåfall?)

Babycall. (hvilken?)

Babyluer (Har kjøpt)

Barnevogn med myggnett, regn-nett osv. (har kjøpt)

Dyne

Reisebag/dypbag. (har kjøpt)

Sengesett. (har kjøpt 1stk til nå)

Bleiebøtte

Bodyer.

Strømpebukser/sokker

babyteppe/helseteppe/sengeteppe

Stelleves ke (har fått)

Voksipose/lammeskunnspose

Flasker. (har fått MASSE!)

Handklær og kluter

Flaskebørste?

Smekker

Brystpumpe

Bitering/tyggeleker

Bæresele

Vippestol. (har fått)

Lekematte

Puh, ble en lang liste dette her, men håper noen kan komme med kommentarer og tips hvis det er noe som du mener mangler... Er nemlig min første dette her og gleder meg noe sinnsykt. =) =)

Takk mhv

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

kunne ikke se av listen din at du trenger såper o.l. til å vaske den lille med, samt termometer til å ha i badevannet for rett temperatur. Neglesaks har jeg hørt skal være greit å ha også..

Min første her også, så jeg vet dessverre ikke alt hva vi trenger. Men uansett regner jeg med å "glemme" noe som mannen må ut å kjøpe:o)

Skrevet

kanskje en liten "utedress" til å ha nede i vogna eller når du har babyen med deg i bilen, i ull eller fleece? Og et par tynne ullvotter? Fine gaver å ønske seg, vet du!

Skrevet

Ja det stemme det. eg trenge nok det o... Mitt største problem e nok at eg ikkje ska vite hvilket kjønn det er før det kommer til verden. =)

Barneshampo, kremer o.l må eg jo og kjøpe da... Men det går liksom under selvfølgelista mi.. ;) Men takk for tipset. =)

Men utedress må eg jo selvfølgelig kjøpe. Heldigvis så har eg ei mor som jobber på Hennes & Mauritz og som gleder seg ihjel til å bli bestemor for første gang...

Har dere andre ting eg bør sette opp på lista?

Skrevet

Heia!

Synes du har vært flink jeg :)

Men i tillegg trenger du mange gulpekluter til babyen og sånn Brystkrem (gul tube) som de selger på apoteket. VELDIG kjekt å ha (i alle fall da jeg fikk førstemann).

Lykke til

Skrevet

du er kjempe flink! du har tenkt på det viktigste!

noe som jeg kom på var:

-ammeinnlegg av ull eller papir.

-zinksalve til såre rumper

-plastkopper til pupper som lekker når en ammer. dette er da individuelt om en trenger eller ei.

-bilstol: maxi cosi cabrio kommer veldig bra ut i tester, spesielt hvis det er isofix

-babycall: vi har super nova og er veldig fornøyde.

-flaskebørster er kjekt å ha! da kommer en skikkelig til oppi flaskene.

lykke til!

Skrevet

hei! jeg anbefaler baby nova babycalling!! den er super synes jeg.. om du velger en annen bør du velge en som du kan velge "kanal" på.. ellers skjer det veldig fort at du får inn andre barn på din callig.. og det holder å bli vekt av sin egen baby om ikke alle i nabolaget:P

gulpekluter er kjekt ja! kjøp sånne tøybleier som det heter,funker supert:)

og når det gjelder ammeinnlegg vil jeg råde deg til å kjøpe sånne av ull.helt klart! når jeg fikk min runde med såre brystvorter med lillemann.. noe de fleste opplever en gang med den første så ble det verre, fordi engangsinnlegga satt fast i sårene og jeg måtte dra de av.. au ja... ull er bra! da holder det seg akkurat passe tørt uten å tørke ut.:) ellers så bør du huske å ha bind og gode store truser- og en god bukse til deg selv til du skal dra hjem fra sykehuset..:)

virker som du har huska det meste!

lykke til!!

Skrevet

Man får kjøpt greie apotekpakker med "alt". Jeg kjøpte en toalettmappe med stelleservietter, saks, termometer etc..

Mye av det du har satt opp på listen er slik du trenger etterhvert..f.eks lekematte kan du vente med til barnet er 3 mnd ...

Ellos.no og Laredoute.no har fine startpakker til spedbarn. Med body som du knepper igjen over magen, så du slipper å dra dem over hodet...for det kan være litt vanskelig når man er helt fersk ;-)

Men du har stålkontroll må jeg si, jeg var langt fra så forberedt med min førstemann....

GOdt jobbet!

Skrevet

Takk for all respons. =)

E flott at dere vil hjelpe til med egne erfaringer og tips. =)

Har nok fått en del trening i bodyskifting da eg har ei søster på 2 år sjøl. he he... Blir tidlig tante hu. Brystkrem har eg o gått te innkjøp av.

men det med store bind og truser må eg notere meg. =) Har masse deilige store bukser så eg slenge rundt i hjemme så den har en selvskreven plass i bagen min når eg ska på sjukehuset.

Har nok ikkje termin før i februar men eg glede meg sånn. Og dessuten vil eg forberede meg tidlig.

Men bare fortsett me tips.. sette lika stor pris på alle tipsa. Store som små.

mvh

Skrevet

Kanskje en sliken badestol som babyen kan ligge som går ann og regulere etter som han vokser, slipper da og holde babyen når han bader, så har du to hender fri;);)

Skrive foresten av listå din jeg....må vel begynne med innkjøp snart, kun 3 mnd igjen;)

Skrevet

Det e badekar i stellebordet... Og når det blir for lite må eg nok beuka balja elle lign. har desverre ikkje badekar i huset... Men takk for tipset.

og ja selvfølgelig kan du skrive av lista. Håpe at andre o kan dra nytte av den og tips som gis. =)

Mvh

Skrevet

Smukk eller tutt eller hva du nå enn kaller det. Jeg har født tre gutter tidligere, og de har hatt et enormt sugebehov, og etter hvert har brystene blitt forferdelige såre. Da er en smukk forferdelig god og ha. Jeg mener nå at den som oppfant smukken burde fått en fredspris!!!!

Skrevet

Vi har en babykurv i tillegg til seng. Den sover babyen i på stua om dagen de første månedene. Forresten bruker vi den som seng på soverommet om natten også, de første månedene. Synes sprinkelsenga blir så stor til det lille nurket, den første tiden.

Vi har sengehimmel også til sprinkelsenga, men det er jo ikke noe man MÅ ha.

Gymnini eller lekestativ, som babyen bruker til aktivisering og stimuli på gulvet, er også kjekt å ha. Vi brukte det til første barnet vårt fra hun var ca 3 uker.

Dersom du har kjøpt stellekommode med badekar, vil du oppdage at badekaret blir for lite til babyen etter et par mnd. Vi har derfor anskaffet oss et ekstra badekar på stativ, som babyen kan bruke til den er stor nok til et vanlig badekar. Det kostet ikke så mye, og stativet kan slås sammen, og karet settes i dusjen/badekaret når det ikke er i bruk.

Mvh

Skrevet

Mitt beste råd er at det ikke er så mye som du MÅ ha før barnet kommer. Butikkene er faktisk åpne etter h*n er kommet, og da er det lettere å finne ut hva som fungerer for dere. Jeg kjøpte alt mulig dilldall jeg ikke fikk bruk for ved første svangerskap. Men et er jo gøy å kjøpe inn da til den lille da.

Skrevet

Ja, det er mest viktig å få i hus det du trenger de første ukene. OG det er også slik at det er mye man TROR man trenger som man rett og slett ikke får brukt i det hele tatt!

JEg ville tenkt enkelt!

* babyen trenger to-tre hele skift og en pysjamas de første 6-8 ukene! Noe fler om man både vil ha ull OG bomull. Og da kan et av to skift være i størrelse 62....Alt med store kanpper/spenne/dusker/krager ville jeg ungått. De gjør alltid så mye av seg. Vi kledde vår gutt med krage, og det utløste jo sugerefleksen så hode gikk jo rundt på stakkarn! Dusker havnet i munnen og under ryggen og strammet....snekkerbukser er for todlere, spennene slår plutslelig opp i fjeset! nix! Det kan vente

* Body, sparkebukse, fleece/ulldress og en vogndress... Også kanskje voksi ull/skinn-tøfler. De kan kjøpes store og brukes hele første året, i steden for sko. Geniale!

* Arveklær er flott, særlig fordi man lærer seg litt om hva man faktisk liker å bruke!

* Våre babyer har fort begynt å bruke juniordyne i senga, fordi den lettere ligger på plass. Men minidyna brukte vi om sommeren i vogna, så tre sengesett kan være bra til den LILLE dyna! Ellers to!

* Tisseunderlag er veldig viktig, men ikke før barnet passerer et og et halvt. På gutter kan tissetassen legge seg slik at tissestrålen liksom lurer seg ut av bleia! Ingen bleier taklet vår gutt etter passerte to år... så etter et halvt år med fulle skift hver eneste natt... måtte vi bare ta han opp for å tisse hver natt I TIDE! For jenter ofte ikke nødvendig før v to.... men lurt å ha det i orden...

* Jeg syns det var fint å ha en overmadrass. det lunet så godt for ungen, og de er jo små nok til å vaske i vanlige maskiner. Vi brukte en av ull de første to årene.

* Best med et tisseunderlag som også absorberer litt, som ikke bare er vanntett. Med evne til å absorbere ungår mann basseng!

* Bleiebøtte er BRA! Særlig for husets sosiale profil. En REAGERER ikke på eget barns bæsjelukt noe særlig, men det kan jo være ubehagelig for alle andre :). Dessuten et veldig ok imperativ for andre besøkende med bleibarn i alle aldre... Har du ikke venner med barn ennå, har du det innen et år. Andre barns bæsjebleier i den vanlige søpla er grusomt! Det ligger jo gjerne en stund før det oppdages og!

Brystpumpe er det ikke sikkert du trenger. Det ER så mye styr, det skal jo være REN, og alle de små dippeduttene som skal kokes og tørkes og settes sammen og det gjør vondt og det spruter og søler og tar en hel kveld .... jeg MELKET meg som en ku når jeg måtte. Ellers prioterte jeg å amme -stikke ut - komme hjem i tide! jeg måtte selvfølgelig være svært måteholden med alkohol, men muligheten liten til å hvile skikkelig ut gjorde et glass vin til mer enn nok...spiste alltid noe med vinen. Etter 6 mnd er ungen allikevel klar for minst 6 timer uten pupp... og drøyer det til 8 mnd så er det jo allikevel liten tid. Vi INVITERTE mye i den perioden :)

* Flaskebørste, ja om du har smale flasker. Avent tar de store, vanlige og det fungerer bedre.

* Vippestol bør vel brukes mest etter ca 4 mnd, men det er veldig greit når det er måltid for resten av familien. For det kjenens kjekt å ha den lille MED liksom. Vi brukte skinnfell til våre, i starten lå de i sofaen, etterhvert på gulvet. Der hadde de leker og...utviklende og vellykket.

* Du kommer til å LÆRE så mye og finne ut av så mye etterhvert, jeg ville ha ventet litt jeg og fulgt opp med ekstra-greier etterhvert som behovene melder seg. Du ser helt anderledes på ting når du liksom HAR ungen og erfaring! Det er en grunn til at komersielle henvendelser til blivende mammaer er så stor, vi forsøker å kjøpe oss ut av usikkerheten.... ikke la dem ta deg.

Phu, dette ble langt gitt. Syns liksom jeg måtte begrunne alt! jaja

Skrevet

Hei igjen. =)

Takker for god og utfyllende respons... Det sto mye nyttig der. Vippestol har eg ikkje kjøpt inn sjøl. Den kom den blivende bestefar med som presang til babyen når eg bare var 9 uker på vei. Kan tro han gleda seg. =) Ja det e masse så må gjøres og forberedes har eg forstått. Men nå begynner iallefall barnerommet å bli klart. Hang opp lampene i dag, så nå e det bare å få stellebordet i hus. det kommer neste uke ifølge Babyhuset. Er kjøpt og betalt ser du. det e et sånn så eg kan ta ut badekaret når det blir for lite og bruke som kommode. 2 i 1.

Skrevet

tupfere vil jeg anbefale, til vask av navlen. På apoteket anbefalte de å bruke klorheksidin til å vaske med. Ikke pyrisept. Krabbeteppet vårt ble mye brukt. Du trenger 3 ammeBH-er... (hehe) vaskekluter som passer sart hud... bleier ;) Paracet både til mor og barn... Det er jeg veldig glad for at jeg hadde i hus! Jeg hadde veldig vondt en god stund etter fødsel og måtte bruke paracet daglig en stund... Brukte ikke så mange til babyen, men jeg følte en trygghet i å ha dem.. Termometer!! Til febermåling, altså.. Tror ikke du trenger så mange sengesett med en gang, vi fikk iallefall mange i barselpresang... Og vi fikk 5 babyhåndklær!! Men vi måtte kjøpe inn flere håndklær til å ha på stellebordet..:)

Skrevet

Etter min første fødsel kjøpte jeg lactulose til meg selv på apoteket, kan jo få litt trøbbel med magen etter en fødsel, da forebygger du iallefall forstoppelse, ikke så deilig å presse og slite med hard mage etter fødsel!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...