jamaica Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 Er det noen som har hørt om noen som har blitt smitta av toxoplasmose i svangerskapet og fått skadd unge? Er det ikkje veldig usannsynlig å bli smitta akkurat i svangerskapet når man ikkje er blitt smitta så langt i livet?
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 12. oktober 2006 #3 Skrevet 12. oktober 2006 ei jeg jobba med en stund, sa at hun ble smittet da hun ble gravid, og at babyen døde i magen hennes tror jeg. men jeg vet ikke noe mer detaljert enn det. hørte bare at det ble snakket om det en gang. men dette var mange år siden, hun var ganske "gammel". tror det er veldig sjeldent at det skjer, men det kan nok skje. som du sier, når man har gått hele livet uten å bli smittet, så er sjangsen minimal for at man skal bli smittet akkurat når man går gravid. jeg, som feks kommer fra gård, og har levd opp blandt dyr og møkk, og spist rå grønnsaker/frukt fra hagen hele livet, har enda ikke hatt toxoplasmose. da føler jeg meg ganske trygg på at jeg ikke får det nå som jeg er gravid og er MYE mer forsiktig med slike ting enn jeg noen gang har vært.
pingu-72 Skrevet 13. oktober 2006 #4 Skrevet 13. oktober 2006 Sannsynligheten for å bli smittet i Norge er jo fortsatt ganske liten (er det ikke rundt 10% av nordmennene som får toxoplasmose i løpet av hele livet??? ) MEN - reiser du til utlandet er sannsynligheten for å bli smittet ganske mye større. Tror ikke du skal lenger enn til Danmark før ca. 80% av befolkningen er smittet...
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2006 #5 Skrevet 13. oktober 2006 Aldri hørt om noen som har fått det. Jeg har vært mye i Afrika og vært mye sammen med dyr i Norge, men likevel har jeg ikke fått det. Men de fleste nordmen som får det her til lands får det av uvaska jordbær! Nummer to er vel fra katter (sandkasser).
Edliv Skrevet 13. oktober 2006 #6 Skrevet 13. oktober 2006 Hei. Jeg ble smittet med toxoplasmose i mitt forrige svangerskap. Ble sansynligvis smittet når jeg var på reise til Israel. Testet meg etter turen og den ar positiv. Ble satt rett på antibiotikakur, ble sendt til riksen for å ta fostervannsprøve. ( var ca 5 mnd på vei ) Det viste seg at babyen ikke var smittet, men det ble tatt prøver av navelstrengen etter fødsel, og regelmessige blodprøver fram til lillegutt var 1 år. Han ble takk og pris ikke smittet, trolig fordi jeg begynte så raskt på kur. Nå er jeg gravid med nr tre, og er imun. Kan ikke bli smittet igjen, og det er jo bra. Men det var en grusom opplevelse sist svangerskap.
Lahl Skrevet 13. oktober 2006 #7 Skrevet 13. oktober 2006 Nå har jeg blitt testet 3 ganger i løpet av svangerskapet for toxoplasmose pga dette er vanlig praksis på legekontoret der jeg går. legesekretæren der hadde aldri vært borti noen som hadde testet positivt på det. Jeg har hatt katter hele mitt liv og pyntet møkk mye, også under svangerskap. Er heller ikke smittet !!! Det er nok veldig uvanlig at noen blir smittet eller har positiv test på dette
hamster1, nydelig jente 28.10 Skrevet 13. oktober 2006 #8 Skrevet 13. oktober 2006 Dersom man blir smittet i 3 trimester er sjansen stor for å overføre smitte til fosteret, MEN derimot er sjansenen for at forsteret får skarder av det ganske små. I begynnelsen av svangerskapet er det motsatt. Det er sjeldnere at mor overfører smitte til forsteret, MEN dersom det faktisk skjer så er sjansene for fosterskader betydlig større.
Kristannaa Skrevet 13. oktober 2006 #9 Skrevet 13. oktober 2006 Dumt spørsmål fra meg kanskje..Men hvordan merker man at man er smittet?
hamster1, nydelig jente 28.10 Skrevet 13. oktober 2006 #10 Skrevet 13. oktober 2006 Man får visst litt milde infulensa symptomer, dv.s lett feber, verker i leddene osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå