Bellen Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 Vi har pusset opp mannen min sin gamle vugge og tenkte å bruke den de første månedene. Har termin i januar så det vil jo være ganske kaldt ute. Er det noen som vet hva som er best for den lille de første månedene, dun- eller fiberdyne?
rødhette* Skrevet 12. oktober 2006 #2 Skrevet 12. oktober 2006 Alt er jo en smakssak.. Vi skal bare ha fiberdyne til vårt lille gull, for dun kan være allergifremkallende. Jeg reagerer selv på det.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #3 Skrevet 12. oktober 2006 NYE dundyner er like lite alergifremkallende som fiberdyner. Husker ikke helt hva som er grunnen, men mener at det er midden man reagerer på, ikke selve duna. Nye dundyner får ikke den samme oppveksten av alergifremkallende midd som de gamle. Noe med hva og hvordan de er laget. Jeg har brukt både dun og fiberdyner til mine barn, dun føles i hverfall varmere, men er det det?
Keiserinnen kom 12.01.07 Skrevet 12. oktober 2006 #4 Skrevet 12. oktober 2006 Hei, jeg har kjøpt fiber helårsdyne til min lille. Disse kan jeg vaske i maskinen på 90 grader hvis uhelle er ute, og det vet man jo aldri. Jeg vet ikke om dun dyner kan vaskes på samme måte eller om de må renses.
LillaGumman 07.02.07. Skrevet 12. oktober 2006 #5 Skrevet 12. oktober 2006 Om de kan kokvaskes, er jeg ikke helt sikker på, men de kan i hvertfall FINT vaskes på 60 grader! Problemet med å vaske dundyner for ofte, er at dunet mister litt det fettlaget det har rundt seg, sånn at dyna blir litt flatere og mindre isolerende etterhvert...men det er da ikke SÅ ofte de trengs å vaskes
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #6 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg har hatt begge deler til jenta mi, og er ikke i tvil om hva jeg foretrekker på vinteren. Dundyna er bare så god. Den legger seg rundt ungen på en annen måta enn fiberdyna, og gir en annen type varme. Kjenner det jo selv. Synes den regulerer bedre, med det mener jeg at den er varm når det er kaldt, men ikke så varm når det er varmt.
Mrs. Bouquet Skrevet 12. oktober 2006 #7 Skrevet 12. oktober 2006 Vi har dundyne i både sommer og vinter dyner, er helt topp. Deilig knitende dyner som kan vaskes og tørkes i løpet av et par timer. Babyen skal selvfølgelig også få det.
Faylinn Skrevet 13. oktober 2006 #8 Skrevet 13. oktober 2006 Min egen erfaring er at syntetiske dyner er klamme hvis man blir varm; jeg kan våkne opp helt svett, noe jeg ikke gjør med dundyne. Ergo: Jeg har kjøpt babydundyne. :-)
MammaDilla Skrevet 13. oktober 2006 #9 Skrevet 13. oktober 2006 Ulempen med fiber er at den ikke puster. Dvs at blir småtten varm og svett, så forblir varmen og svetten under dynen, noe som kan føre til mye ubehag for barnet. Dun dynen er mer pustende og den stenger ikke varme og fukt inne..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå