Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en sønn på 3 år som fikk et innfall om å ta en stein å ripe litt i lakken på naboens panser...

Så da lurer jeg på: hvilken forsikring er det som skal dekke dette?

Forsikringsselskapet vil gjerne ha det til å være innbo forsikringen vår, med en egenandel på 3000;-, men jeg kan ikke skjønne det når bilen faktisk ikke stod på vår eiendom men på naboens...

Lurte kanskje på om det var reiseforsikringen vår eller barneforsikringen vår.

Noen som har opplevd det samme?

Har også vært snakk om hva jeg kunne gjort for å unngått dette, men skulle jeg holdt han i bånd da eller?...

Alle svar motta med takk:-)

Fortsetter under...

Skrevet

Uff da, en fortvilet situasjon. Vet ikke hvilke forsikring som skal benyttes, men skaden bør skjekkes før en tar det på forsikringen. Visst ikke ripen er for dypt ned i lakken, kan den rubbes bort (selv om en kan se det hvite under lakken kan det være mulig....) Da er det bedre å betale "cash".

Tror ikke det er noe du kunne gjort for å unngå dette, har hørt flere lignende historier. Dette er dessverre en av mange ting barn kan gjøre.....

Skrevet

Naboen har da selvfølgelig satt bilen rett på verksted og lakkerte opp hele panseret... Fått et krav på 3900;-...

Dette for 2 bitte små riper som hun ikke hadde sett engang før jeg gjorde henne oppmerksom på det.

Men men, har ihvertfall ren samvittighet om ikke annet.

Tenkte også på å rubbe men da mente ho at man måtte ta hele bilen for at det ikke skulle bli noen fargeforskjell, noe som verkstedet var enige i og prisen ble det samme.

Synes bare dette er så surt!

Skrevet

Det er iallefall bare tull og tøys!!

Etter jeg hadde et uhell med bilen vår, rubbet vi deler av venstresiden, og det synes ikke i det hele tatt (ikke med lupe en gang...) Og vi har en klar blå farge på bilen, ingen ting kan "lure" seg vekk der...

Men du har jo som sagt god samvittighet:-) Ikke alle som er så ærlige.

Skrevet

Uff, en virkelig kinkisituasjon, men barn er barn:) hvis de har fått et krav på 3900, ja det er faktisk ofte så dyrt, så kan det jo kanskje bare være like greit å betale den summen, for om det er så at du må ta det på innboforsikringen med 3000 i egenandel, så tjener du på sikt å ta det cash, for bonusen synker jo også på forikringen, og da blir det jo dyrere etterhvert... eller? Og så slipper du jo å ha disse naboene over deg, for de virker jo litt ego, og såg vel kanskje muligheten til å få ny lakk til hele panseret i dette...

Skrevet

Er du juridisk ansvarlig da? Hadde selv en episode da jeg var under 15 år og ripet opp naboens bil. Naboen krevde at mine foreldre skulle betale skaden, men den gangen var ikke loven slik at mine foreldre måtte betale. Kanskje er loven endret siden da, men du bør kanskje sjekke med en advokat før du betaler noe?

Annonse

Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt å betale en regning når bilen har vært på verksted uten at andre og billigere muligheter hadde vært undersøkt.

Skrevet

Hei

Jeg så på fbi el lignende program om nettopp dette. Barnet må være over 7 år for at forelfdrene står ansvarlig. tror ellers det går på eiers forsikring? Lykke til!

Skrevet

Hei igjen,

da har vi vært i nærmere kontakt med forsikringsselskapet og det viser seg at verken min 3 år gamle gutt eller jeg kan stilles ansvarlig for det som skjedde! Synes jo dette er litt merkelig og vet ikke riktig om jeg skal le eller grine for det er jo litt synd på naboen som må ta dette på kaskoen sin.

Fælt å si det men tror ikke vi betaler, er fattig student og lever på lån så pengene har jeg faktisk ikke for øyeblikket heller, så vi får bare vente å se om ho saksøker oss, det er neste steg ihvertfall.

Men kommer visst ingen vei juridisk.

Det var to små riper som ho ikke hadde sett en gang og jeg tror rubbing hadde gjort susen, men nå har ho lakkert hele panseret uten å fått taksert skaden av forsikringsselskapet engang så ho kan jo skylde seg litt selv også da...

Bare å vente å se hva som skjer...

Skrevet

Hei ayme!

Jo, du er ansvarlig for skaden din sønn har påført naboens bil!

Sønnen min var 5 da han sykklet inntil naboens bil, og ripet den opp!

Andre naboen våres var politi, så han hjalp oss med "loven" der.

Jeg hadde en knall nabo, som visste at jeg nettopp hadde blitt alene med 2 barn, så han slettet halve regningen.

MEN siden naboen din allerede har hatt bilen på verksted ville jeg ikke godtatt det uten videre. Det var kanskje så lite at det kunne ha vært ordnet med rubbing el evnt stift, kommer an på hvor dypt det var. Dessuten har du rett til å kunne sjekke pris andre steder!

Var det noen som så at han gjorde det?

Skrevet

Moralsk sett da? Er det naboens skyld at det ble riper i lakken? Skal man gjøre opp for seg når man har påført andres eiendeler skade?

Skrevet

Jeg syns overhodet ikke man skal betale noe pga moral.. Har man dårlig råd så må man tenke på seg og sine egne først. Har man god råd blir saken en helt annen. Da kan man gjerne betale i hytt og gevær for å være snill. Jeg ville nok følt det riktig å betale da også, spesielt om de som har fått skaden hadde dårlig råd. Ellers så er det jo sånne ting man har forsikring på bilene sine for..

Skrevet

Hei!

Du er ikke ansvarlig for dette. Det stemmer at du i innboforsikringe din har et felt som omhandler "ansvar som privatperson" og at du i visse tilfeller kan bli ansvarlig for en skade barnet ditt har gjort. Men her tas det hensyn til barnets alder. Hvis barnet hadde vært 6 - 7 år gammetl kan man si at barnet burde ha forstått at det var galt å ripe naboens bil, men en 3 åring har ingen forutsetninger for å forstå dette. Det er en risiko å parkere bilen sin utendørs og da må man faktisk regne med at slike ting kan skje. Så dette må naboen i utgangspunktet ta på kaskoen sin. Det vil jo ikke lønne seg for henne, iom at hun da mister bonusen sin, så dermed må hun betale den utav egen lomme og da kan hun jo angre på at hun valgte den dyre løsningen...

Så noen hadde nevnt et barns om syklet inni en bil. Her tas det også hensyn til hvor gammelt barnet er. F.eks vil du ikke få ansvar for en 3 åring som sykler borti en bil, mens en ved et eldre barn må vurdere om barnet var uforsiktig og burde ha forstått at dette kunne bli farlig.

Det tas også hensyn til hvor foreldrene befinner seg. Du vil nok få ansvaret dersom du står ved siden av 3åringen som riper opp naboens bil... Men som du sier, du kan jo ikke ha barna i bådn heller!!!

• 3 uker senere...

Annonse

Skrevet

Juridisk sett har du ikke noe erstatningsansvar for en skade et barn under sju år utfører.

Ditt forsikringsselskap vil dermed neppe erstatte noe her. Antagelig vil heller ikke naboens forsikring dekke dette - muligens på en kaskoforsikring, men med bonustapet dette medfører lønner det seg neppe.

Rent moralsk sett synes jeg selvsagt det er helt forkastelig ikke å gjøre opp for seg når ungen din ødelegger andres ting, uten at jeg skal gå nærmere inn på en debatt om hvorvidt du burde erstatte en full omlakkering eller en mindre sum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...