Gå til innhold

Ingvald??? Vanskelig dilemma.....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

vi har et vanskelig dilemma.....vi får en odelsgutt, og han bør bli kalt opp etter sin bestefar, som heter Ingvald. Det er tradisjon på gården hvor mannen min kommer fra. Men det som blir så vanskelig, er at min far har Ingvald som mellomnavn. I min familie har det kun blitt brukt som tull, og i en negativ tone. i tillegg har jeg brutt kontakt med faren min. Han er nærmest en psykopat, og jeg har hatt en tøff oppvekst.

 

Dermed har jeg ingen gode asosiasjoner til dette navnet......og det kan bare ikke falle meg inn å kalle den lille prinsen i magen for det forhatte navnet!!!!!!!!

 

Men selvfølgelig ønsker mannen min å føre familietradisjonen videre! Dette er utrolig vanskelig......Ingen av oss vil jo såre den andre.

 

Hadde vært fint om noen hadde noen meninger om dette.

 

Er jeg for hard om jeg nekter å bruke Ingvald?......

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med et navn som ligner? Som Inge, eller Ingar? Skjønner at mannen din ønsker å holde på tradisjonene, men din situasjon er jo enda viktigere å ta hensyn til, tror nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for støtte!!!!

Vi har snakket om å velge et navn som ligner, men da blir det ikke helt oppkalling.... og litt av vitsen er borte. Så det er enten eller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bruke Ingvald som 1. fornavn ( sånn på papiret...) og så ett navn til som dere bruker til vanlig???

Går det??

 

F.eks.:

Ingvald Christopher

Ingvald Chrisander

Ingvald Oliver... osv..osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe du slipper og bruke det navnet da,og jeg syns ikke du er for hard om du nekter. Det er vel ingen som setter et navn som de hater på ungen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du har all rett til ikke å kalle barnet ditt noe du ikke liker. Finnes det ikke navn lenger bakover i slekta som kan brukes?

Håper ihvertfall at mannen din og familien forstår deg...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kjære Deg!

 

Tradisjoner er til for å brytes. Og du har en usedvanlig god grunn til å gjøre det her. Som regel brytes slike navne-tradisjoner av noen som "ikke syns navnet var no fint", mens dette du stopper ved ihvertfall for meg er tungtveiende og virkelig ordentlige grunner til ikke å ivareta denne tradisjonen i dette ledd.

 

Det viktige må være å formidle dette til din svigerfamilie, sånn at de ikke tror det dreier seg om et navne-estetisk jåleri, men vonde og følelsesmessige anliggende, og at navnet allerede er og alltid vil forbli negativt ladet for deg.

 

Jeg må også si at du fortjener stående og tårevåt applaus for at du i det heletatt vurderer å måtte bruke det! Men jeg vil gi deg mest mulig støtte her til å klare å ikke velge det. Jeg vet gjennom nære venner at det faktisk er mulig å i all hemmelighet angre på navnevalg, og det er ingen god situasjon.

 

Uansett: lykke til! og skulle du ende opp med å bruke det, sørg for at det kommer i tillegg til et annet, sånn at du slipper å bruke det og å tenke på det 400 ganger om dagen...

 

Klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så takknemlig og glad for all støtt dere gir!!!!!!! Tusen takk!!!!!!

 

Det ser ut til at det blir Viktor, og jeg tror mannen min begynner å bli fortrolig med det, selvom det var vanskelig for han å gi slipp på slektsnavnet....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...