Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 Til dere som har klart å avvenne med brystskjold ....tips ? skal prøve det nå (spør her også da sikkert noen av dere har brukt skjold en gang) barnet mitt er 6 uker
Surf & turf Skrevet 12. oktober 2006 #2 Skrevet 12. oktober 2006 Hvorfor skal du slutte med det da? Du slipper sårhet, smerter ved amming og barnet klarer ikke å bite deg når den tid kommer. Ikke er det mye arbeid med det heller. Vet mange helsesøstre sier at man ikke skal bruke det, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor. Gutten min ville aldri ta brystet, så jeg ammet med brystskjold hele tiden. Gikk så fint atte:o) Så jeg har desverre ingen råd å komme med når det gjelder avvenning:o)
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #3 Skrevet 12. oktober 2006 det svaret var jo enda bedre Takk !
feitogflott Skrevet 12. oktober 2006 #4 Skrevet 12. oktober 2006 Ville bare si meg enig med hun over. Lillegutt ville heller ikke ta pupp uten skjold,så jeg brukte det hele tiden mens jeg ammet!! Ser ingen problemer med det. Lurt å ha en del da,så blir det ikke så stress med koking o.l. Klem
lilletupp & spira Skrevet 12. oktober 2006 #5 Skrevet 12. oktober 2006 Er enig med de over jeg også. Jeg brukte selv skjold de første 4 ukene pga såre bryster, samt at snuppa mi ikke klarte å suge ordentlig uten. Men vist du vil slutte så har de masse gode råd på ammehjelpen.no Gjør det som føles best for deg og barnet, grunnen til at helsesøster osv anbefaler å ikke bruke de er fordi de mener at melkeproduksjonen ikke er max, brystet blir ikke ordentlig stimulert. Helsesøstra mi sa at det var 20% mindre melk når man brukte brystskjold, men det kan sikkert diskuteres !!!!!! Synes du det går greit å bruke skjold, så bare fortsett med det : ) Ønsker deg lykke til, kos deg med gullongen din : )
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #6 Skrevet 12. oktober 2006 kan jg sørre hvor lenge dere ammet m skjoldet da ? takk for fine svar
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #7 Skrevet 12. oktober 2006 Brystskjold har kun en negativ side (utenom at man må ha det med seg overalt). Det er at hvis man ikke pumper seg 1-2 ganger i døgnet, så daler melkemengden. Da vil hvertfall ikke barnet ta brystet. Hvis du vil venne barnet ditt av med skjold, kan du forsøke enten å la h*n suge først litt med skjold for så å snike det av, eller at du gradvis klipper litt av tuppen på skjoldet. Dersom du er flink til å forberede brystene dine på amming ved å rulle brystknoppen i 1 minutt, så vil det gå litt lettere, da slipper barnet å vente på melken, samtidig som brystknoppene kommer mer ut. Lykke til! For ammeveiledning, sjekk www.ammehjelpen.no
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #8 Skrevet 12. oktober 2006 men skl man pumpe helt til det er tomt da, altså en gang i døgnet ?
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #9 Skrevet 12. oktober 2006 hvorfor daler mengden av melk når man bruker skjold ?
Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #10 Skrevet 12. oktober 2006 synes det var veldig deilig å slutte med skjold, når gutten endelig tok pupp uten. Stress med koking og amming ute osv. Fikk ulike tips. På tema sidene her tror jeg det står: - klipp litt og litt av (fungerte ikke her) - ta av når barnet har fått bukt med den værste sulten, da kan en øve. - legg barnet til for kosen sin del, så får en det ofte til uten. Nå vet jeg ikke helt hva problemet er, men vi fikk det ikke til før gutten var 2 mnd. Problemet med skjold kan også være for lite melk for det stimulerer ikke utdrivningen godt nok. Lykke til!
Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #11 Skrevet 12. oktober 2006 skummet bare rask igjennom de over. Ikke meningen å være negativ til skjold. Det gjorde slik at jeg kunne amme til slutt. Det kan være negative konsekvenser som jeg påpekte, så lenge en er klar over de og ikke stresser om mengden mm går ned så er alt bra..
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #12 Skrevet 12. oktober 2006 Da skal du pumpe tomt ja! Mengden daler fordi brystet blir mindre stimulert når man har på skjoldet. Barn som suger direkte på brystet, har mer enn bare brystknoppen inni munnen, og klarer dermed å melke på en annen måte, de får stimulert melkegangene skikkelig. Veldig mange har rikelig melk de første ukene, men dersom du bruker skjold vil mengen vanligvis gå for mye ned på sikt, og du kan risikere at barnet ikke får nok melk av deg. Dersom du ønsker å amme lenge, ville jeg nok planlagt å slutte med skjold dersom det er mulig. Det er helt supert at brystskjold er oppfunnet, jeg er ikke i mot det på noen som helst måte, jeg synes bare det er best om du får det til uten. Mange barn som begynner med skjold når de er nyfødte, gjør jo det fordi de ikke får godt tak uten, men et barn på 6 uker har jo større munn og sterkere muskler rundt munnen. Ville pumpet meg minst en gang pr dag med mindre du fortsatt har veldig mye melk.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #13 Skrevet 12. oktober 2006 Kan legge til at et bryst blir aldri helt tomt, fordi det produserer hele tiden, men pump i vel 10 min på hver side, eller til det er veldig lite igjen. Hehe, så for meg at du ble sittende i timevis ;p Det er ikke alle som trenger å pumpe utenom, men jeg ville ikke tatt sjansen når barnet kun er 6 uker, og trenger pupp lenge ennå. De fleste må pumpe for å fullamme i 6 mnd.
Pita81 Skrevet 13. oktober 2006 #14 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg bare sluttet å bruke dem når brystvortene var grodd. Gutten klarte fint å ta brystvorten (som endelig var blitt herdet såpass at jeg ikke fikk lyst til å skyte meg hver gang jeg ammet...) med en gang. En av hovedgrunnene til at jeg sluttet var forresten at det virket som om han fikk en del luft i magen av skjoldene. Vet ikke om det er noen andre som har hatt det problemet?
Surf & turf Skrevet 13. oktober 2006 #15 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg ammet i 9 mnd med skjold. Hadde masse melk. Var ikke derfor jeg sluttet.
Rumpleteazer Skrevet 14. oktober 2006 #16 Skrevet 14. oktober 2006 jeg klipte i det ene skjoldet så han fikk prøve det, øvde også av og til uten skjold når den verste sulten var borte, og vips en dag så klarte han og ta puppen uten skjold, samme med førstemann også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå