Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 vi har et vanskelig dilemma.....vi får en odelsgutt, og han bør bli kalt opp etter sin bestefar, som heter Ingvald. Det er tradisjon på gården hvor mannen min kommer fra. Men det som blir så vanskelig, er at min far har Ingvald som mellomnavn. I min familie har det kun blitt brukt som tull, og i en negativ tone. i tillegg har jeg brutt kontakt med faren min. Han er nærmest en psykopat, og jeg har hatt en tøff oppvekst. Dermed har jeg ingen gode asosiasjoner til dette navnet......og det kan bare ikke falle meg inn å kalle den lille prinsen i magen for det forhatte navnet!!!!!!!! Men selvfølgelig ønsker mannen min å føre familietradisjonen videre! Dette er utrolig vanskelig......Ingen av oss vil jo såre den andre. Hadde vært fint om noen hadde noen meninger om dette. Er jeg for hard om jeg nekter å bruke Ingvald?......
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #2 Skrevet 12. oktober 2006 Kan forstå at det er ett dilemma... Her i gården (:-)) bruker de Ole som går igjen.. Men Ole??? Jeg har ikke de beste assosiasjoner ang. det navnet. Men vi prøver å tenke alternativt.... Hvis det blir en gutt. Etter en lang prat ble vi enig om å bruke det som mellomnavn, hvis det passer. Hvis ikke så starter vi en egen tradisjon. Ingvald kan du jo skrive om til Ingvar, Yngve og lignende.. Kanskje det er en mulighet? Uansett så ønsker jeg dere lykke til...
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #3 Skrevet 12. oktober 2006 Det kan jammen være tungvindt med tradisjoner og.... Og her er det ikke snakk om å bruke et annet navn hvis man skal kalle opp. Og vi vil ikke ha dobbeltnavn. så kanskje vi gjør som dere og lager en ny tradisjon....
Fjerdemann på vei Skrevet 12. oktober 2006 #4 Skrevet 12. oktober 2006 His du ikelr netå ør duikeøle gpreet til å brke t ?her ble det noe rart ja..... Hvis du ikke liker navnet, bør du ikke føle deg presset til å bruke navnet. (Jeg skrev nøyaktig det samme i den første setningen som den før parantesen, lurer på hvorfor den ble slik...) Det er derfor jeg virkelig ikke liker slike navneoppkallingstradisjoner. Man bør aldri føle seg presset til å skulle bruke et navn man ikke er fortrolig med. Tross alt er det jo den lille skatten inni magen som skal ha navn, så man bør jo være ordentlig fornøyd med navnet. Dere bør absolutt starte en ny tradisjon, nemlig å kalle ungene fritt for det man har lyst til!
'***mamma til to engler*** Skrevet 12. oktober 2006 #5 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg synes det er viktig at barnet får et navn som begge foreldrene liker jeg.... Det har vært et kriterie for oss -at vi skulle være enige og at den ene ikke bare føyde seg for å være grei! Det er tross alt barnet ditt det er snakk om, og dine følelser for navnet er vel like viktig som farens... Jeg synes dere skal bli enige om et navn dere begge liker jeg -uavhengig av hva familien måtte mene! Lykke til uansett hva dere velger!
Doubichou Skrevet 12. oktober 2006 #6 Skrevet 12. oktober 2006 Du har gode argumenter da, for ikke aa bruke navnet! Hva med et kompromiss, hvor du bruker én av stavelsene i navnet: Ing- eller -vald ... slik at dere tenker paa Torvald, for eksempel?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå