Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 Hei! Gutten vår er ni måneder nå, og har endelig begynt å "skjønne" det med fast føde. Han får fast føde 4 ganger om dagen. Fortsatt spiser han ikke så store porsjoner av gangen da. Vanligvis max et halvt 6-månedersglass til middag, og aldri i nærheten av slike grøtporsjoner som det som oppgis på pakka. Han er glad i frukt, så han får vanligvis det daglig. Nå som han har begynt å spise litt mer fast føde, blir det mindre amming på dagen (har litt med tålmodigheten hans å gjøre, er så mye å utforske :-), men desto mer på natta. Nå vekker han meg gjerne annenhver time natta gjennom for å få pupp. Hadde håpet at det skulle være omvendt egentlig, at han skulle trenge mindre mat på natta nå. Ser også nå at det står noen steder at så gamle babyer ikke må få nattmat, fordi det ødelegger apetitten om dagen. Betyr det at vi er nødt til å kjøre avvenning på ham? Trodde ikke det var så farlig om han fikk nattmat, bare litt slitsomt for meg, men hvis det ødelegger for dagspisinga er det jo dumt. Hva sier dere ammeekspertene her inne? Bør vi avvenne, eller kan vi vente litt til for å se om det går seg til?
Blomman Skrevet 12. oktober 2006 #2 Skrevet 12. oktober 2006 hmmm- mange som sier det til meg og at han må avvennes med nattpupp fordi han er sååå stor (9 mnd) og da vil han spise på dag.... Gro nylander sier at det er ikke alle som sover natten over fordi er blitt 6 mnd og at det faktisk er en del av det å få barn - og barn er forskjellige. Jeg tror ikke det har så mye si med den nattpuppen faktisk - men endel puppenektere spisere mest på natta faktisk. Min fullammes faktisk enda (for han vil ikke ha noe fast føde) og så jeg tror han trenger litt påfyll på natta. Mest sannsynlig har du et barn som ikke er så kjempeglad i mat - men dette kan endre seg. Kn love deg at det går oppog ned med matinntaket på unger. Synes du skal bestemme dette selv - hvis det blir for slitsomt med nattamming kan du prøve å kutte et og et måltid om gangen - nytter det å gi smokk el vann istedet for pupp. Hvis far i huset har mulighet er også dette en oppgave for han. Hvis du syns det er tålelig greit så fortsett slik babyen ønsker - ikke bry deg med at andre sier du må gjøre Mange som nattammer etter ett år og - det blir som dere føler for.
Line_78 Skrevet 12. oktober 2006 #3 Skrevet 12. oktober 2006 Takk for godt svar Blomman! Ja, jeg har jo "trøstet" meg med at han vokser og legger på seg greit, så jeg har tenkt at selv om han ikke har spist så veldig mye fast føde får han tydeligvis i seg mye god mat fra puppen. Så jeg trodde egentlig at det var bra han spiste på natta jeg (slik at han fikk i seg nok mat), til jeg leste det med at de mister apetitten av å spise nattmat. Da fortsetter nok nattammingen en liten stund til, så får vi heller avvenne når det nærmer seg at jeg skal ut i jobb igjen, hvis han ikke har kuttet ned selv da. Og da blir det nok pappaen som må ta det ja :-) Hmmm, ble visst anonym på første innlegg ser jeg, var jo ikke akkurat noe veldig privat dette her da :-)
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 12. oktober 2006 #4 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg er en av de som ikke tror på nattavvenning ;o) Det hørtes bastant ut, vær så snill å ikke føle at jeg kritiserer noen for å ta andre valg - for det gjør jeg ikke! Jeg tror at pupp er både mat, trøst og kos. Og for meg er alle de behovene like viktig å tilfredsstille. Om natta er det bare pupp som funker her - og snuppa nærmer seg to år. Ikke er det noe særlig melk igjen heller, bare noen dråper (er gravid igjen). Så her er det ikke maten, men tryggheten. For oss handler det da om å finne måter vi alle får sove mest og best på - og her er løsningen samsoving. Det passer best for oss. Morsmelk er veldig bra føde, også etter at barnet er et halvt år gammelt! Jeg tror egentlig det er mest riktig å la de styre tempoet på innføring av vanlig mat på egen hånd! Og det anbefales jo at morsmelk er hovedføde til ni måneder om jeg husker riktig. Det med nattamming går seg til. Det gjør det! Så om DU trives med slik dere har det nå trenger du ikke fikse noe som helst! Så får du heller tenke på løsninger den dagen du ikke lenger klarer å gjennomføre det dere holder på med. OM det skjer ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå