Gå til innhold

Hjemmefødsel; Hva innebærer det egentlig av planer?

Anbefalte innlegg

Hei, første gang innom dette temaet. Har ingen kunnskaper om hjemmefødsel, hva innebærer det av praktisk forberedelser og annet?

Er jordmoren tilgjengelig til å komme med engang fødselen starter? har man flere jordmødre? Fint om de med informasjon kan si litt om sine opplevelser med hjemmefødsler.

Hvofor velger dere det? hva er finere med denne måten?

Tusen takk for kunnskaps oppdatering:)

Fortsetter under...

Hei Anonym!

Det krevst igrunn ikkje så mykje anna enn å få kontakt med jordmor så blir de einig om korleis den vidare kontakten mellom dykk skal vere. Mi jordmor har skrive ei liste over ting eg treng; handdukar, plastunderlag etc.

Vanligvis har ein ei jordmor under fødselen, eg får muligeins to fordi det var ei som var interessert i å vere med på heimefødsel og eg sa at det er ok. Eg har lyst til å føde i vatn og har difor bestillt meg eit fødekar. For andre fødestillingar treng du ikkje noko spesielt utstyr - det du føler for.

Eg kjem til å ringe jordmor med ein gong fødselen startar og så halde ho oppdatert, sist gong tok det 40 timar, men ein veit jo aldri...

Eg vel heimefødsel fordi eg ikkje vil stresse avgarde til sjukehuset når eg har det trygt og godt heime. I tillegg har eg ei datter på 17 mnd som eg ikkje trur får det særleg bra om eg er på sjukehuset og plutseleg kjem heim med ein nyfødd. Er ikkje redd for fødselen, det er kanskje det viktigaste. Eg vil vere i mi eiga stue og ha det eg treng rundt meg utan diverse medisinsk personell som kjem innom og forstyrrar og sjekkar.

Lykke til med valet ditt.

Jeg ringte hjemmefødselsjordmor bare et par mnd før termin (det tok litt tid før jeg bestemte meg!), så jeg fikk ikke med meg en av de store fordelene med å føde hjemme: at man har blitt godt kjent gjennom et langt svangerskap. Men jeg rakk i hvert fall å få hilst på begge jordmødrene som kom til fødselen min! Jordmor tok med alt som skulle til, hun bar ba meg om å ha litt plast (til å dekke møbler) og rene håndklær tilgjengelig. Jeg ryddet soverommet vårt så det var pent og hyggelig der, men var også innstilt på å føde andre steder i huset om det falt seg slik at det passet bedre. Brukte en del tid i forkant på å kjenne litt på om det føltes OK f eks å stå og henge over stuestolene, kjøkkenbordet osv :-)

Vi ringte jordmor da riene ble tydelige, og så igjen når vi syntes hun skulle komme. De jobber ofte i par for å kunne være tilgjengelige hele tiden, og vi var så heldige at begge to kom. Kjempeservice!

Vi valgte hjemmefødsel for å kunne ta kontroll over fødselen og omstendighetene rundt, for vår egen del, for den nye babyen og for storesøster. Mindre stress og mer kos! Mer privatliv og mindre smerter! Anbefales!

Spør gjerne mer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...