Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 Hvis babyen begynner på høyre pupp bruker ca 20 min på denne og så 10 min på å bestemme seg for venstre, og så orker han bare litt av venstre dier i ca 3 min....skal jeg da begynne på venstre pupp neste gang jeg skal amme? Selv om det er lengst tid siden jeg tok høyre? og hvor lang tid bruker en baby på å tømme en pupp, ved effektiv dieing?
Vestlandske meierier A/S Skrevet 12. oktober 2006 #2 Skrevet 12. oktober 2006 jepp det gjør iallfall jeg! babyer dier veldig forskjellig, min tass bruker nå ca 5-10 min på å tømme.
Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #3 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg har aldri brydd meg med å huske hvilken pupp jeg ammet fra sist osv. Jeg bare kjenner på puppene og gir fra den som er fullest til enhver tid.
Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #4 Skrevet 12. oktober 2006 Når du gir på begge puppene samtidig er det viktig at du bytter på hvilken du starter med. Dette er fordi som du merker så spiser babyen mest på den første puppen. Hvis du da alltid starter med samme pupp vil du få en pupp med mye melkeproduksjon og en med lite, fordi produksjonen av melk avhenger av hvor mye babyen spiser.
Mamma til tre :o) Skrevet 12. oktober 2006 #5 Skrevet 12. oktober 2006 Da skal du vel egentlig begynne med venstre igjen ja, for å få tømt den skikkelig. Slik at baby får i seg den siste, fete melken. Men, jeg har ikke alltid gjort det pga at jeg glemmer hvilken pupp jeg ammet fra sist. Og noen ganger vil han bare ha litt av den ene og overhodet ingenting av den andre osv. Har tatt det på feelingen bare. Men poden her har lagt på seg fint fordet han, veide 3310 gram ved fødsel og ved 4 mnd kontroll veide han nesten 8 kg
*guttemamma* Skrevet 12. oktober 2006 #6 Skrevet 12. oktober 2006 Det er lurest å gi fra det brystet som du ikke diet med under forgje måltid. 3min er lite hvis h*n bruker rundt 20min til å tømme. Gir du fra det brystet den spiste ifra under forgje måltid, går det veldig lang tid før du får tømt det andre. Og det går utover melkeproduksjonen også kan du få spreng som igjen kan føre til betennelse. Så det er lurt å følge litt med på vilket man ga i fra sist. Men vi er jo forskjellig, funker det annerledes for deg så er det bare å kjøre på.. Når det gjelder tømming av en pupp så trur jeg dette er veldig individuelt. Min bruker like lang tid som det din gjør..rundt 15-20 min. Når han var 1-3mnd brukte han litt lenger tid.
Aga:-) Skrevet 12. oktober 2006 #7 Skrevet 12. oktober 2006 Har aldri tenkt på hvilken pupp jeg gir, jeg. Hun holder på med begge puppene lenge og vel uansett..
Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #8 Skrevet 12. oktober 2006 Ja,da begynner du på vestre pupp neste gang.Det er fordi at den fee melken kommer sist og barnt nger dee melken.Det er vitig å holde rede på hviken man skal begynne med,ellers kan barnet miste mye av den fete melken. Ammer barnet bare på den ene derimot starter du med den andre neste gang:) Bruker ca 20 min.med effektiv suging for å få med s all melken,også den fete.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #9 Skrevet 12. oktober 2006 Men puppen blir jo fylt opp igjen, å da tar det jo en stund før den fete melka kommer eller igjen?
Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #10 Skrevet 12. oktober 2006 anonym det var det jeg tenkte også, og så er problemet at det ikke er alltid han gidder å prøve seg på pupp nr 2...ikke klarer jeg å kjenne om hvilken pupp som er mest sprengt. Og forsåvidt så lurer jeg rett og seltt på om han får i seg nok...eller om han er slapp av for lite mat...han sover jo hele tiden...hmmm vanskelig dette
Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #11 Skrevet 12. oktober 2006 "Det er vitig å holde rede på hviken man skal begynne med,ellers kan barnet miste mye av den fete melken." Dette styret med "den fete melka" er bare til å få nybakte mødre til å bli stressa og bekymra. Gi F. i "den fete melka" og kos dere heller med amminga, så har dere i hverfall en bekymring mindre. Jeg har aldri ofret "den fete melka" en tanke og mine unger har likevel vokst som ugress. Starter dere alltid med den fulleste puppen så tømmes denne slik at dere unngår spreng og problemer pga det og produksjonen stoppes ikke.
Aga:-) Skrevet 12. oktober 2006 #12 Skrevet 12. oktober 2006 Hehe, akkurat som jeg skulle sagt det selv. asterixa. . Fertila: De sover jo ekstremt mye i begynnelsen, nesten litt sånn til å bli bekymret av. Så lenge babyen har våte bleier ved skift, og ikke er varm og generelt slapp når han er våken, så er det vel ingen grunn til bekymring. Håper du har det fint, koselig å se deg her inne:-)
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 12. oktober 2006 #13 Skrevet 12. oktober 2006 Godt å lese slike innlegg syns jeg :-) Amminga begynner komme seg i boks nå, så da har jeg vel en mindre ting å tenke så fælt på :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå