Gå til innhold

Anbefaler helsesøsteren DIN ferber metoden??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjør vår helsesøster.

Mener barna er sosiale vesen som utnytter foreldrenes "usikkerhet" når det skriker.Altså de vet foreldrene kommer med en gang de lager lyd, og de har skjønt at de kan utnytte dette. Barn fra 2-3 mnd alder. Derfor er det ikke vits i å ta opp barnet hvis barnet er mett og har tørr bleie. Har ikke vondt av å ligge å skrike seg i søvn.

Flere som har helsesøster som går god for metoden??

Bare lurer jeg. Ikke meningen å starte en diskusjon om metoden er ok eller ikke.

Nyskjerrig på hva helsesøstre i år 2006 anbafaler jeg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke helt ferber kanskje, men da vi slet med nattesøvnen til Guro (var avvendt fra nattmat alt), så anbefalte helsesøster oss å ikke løpe bort til senga med en gang hun sa uhu om natta liksom...la henne ligge litt og se om hun roet seg selv.

Men da var hun 8 måneder da :)

(og det funket forresten)

Skrevet

aner ikke hva vår helsesøster nbefler, men det er jo en klar forskjell på å springe til senga med en gang det kommer et klynk og benytte seg av ferber metoden. Dessuten må jeg helt ærlig si at de helsesøstrene jeg har møtt på ikke er særlig oppvakt av seg...

Skrevet

Jeg lurte bare på om de anbefaler skrikemetoden.

Og ja det er jo totalt forskjellig å ta opp barnet med en gang det kommer en lyd, og det å bruke skrikemetoden.

Hovedinnlegger

Skrevet

blæh, svarte vel egentlig ikke ordentlig på spørsmålet ditt :P

Helsesøstra vår har aldri nevnt ferber eller "skrike" metoden når vi har diskutert søvn. Hun snakker bare om rutiner og sånt...

Skrevet

I så fall; nei, hun anbefalte ikke Ferber-metoden :)

Vi snakket litt rundt forskjellige "metoder" da, var innom både Ferber og Sleepsense. Selv om hun ikke sa noe konkret, fikk jeg ihvertfall inntrykk av at hun IKKE anbefalte oss Ferber.

Skrevet

Mi helsesøster er pro-Ferber ja...

(og det harmonerer med andre ting hun har sagt også.. er vel ikke overvettes begeistret for henne og "kunnskapen" hennes - det er ikke de andre mødrene i kommunen heller)

Skrevet

Min er for en ferber light :P

Der man venter hvis barnet griner normalt eller sutrer, men hvis det begynner å hyyyyyle da må man trøste, helst uten å ta det opp av sengen, men om det ikke roer seg etter 5 minutter tar man det opp.

Detter er fra ca 6 mnd. Hun mener at små babyer fra 4 mnd ikke har vondt av å grine seg i søvn så lenge foreldrene er i rommet og gjør babyen oppmerksom på at de passer på, uten å da ham opp.

Skrevet

Da skjønner jeg:)

Hi hi:)

Hovedinnlegger

Skrevet

Ja, helsesøster anbefalte den både for legging og nattavvenning, men vi tror ikke den er bra, så vi har ikke brukt den.

Skrevet

HS vår sier egentlig bare: Hva syns du selv?

Hun har hele tiden sagt at snuppa godt kan ligge å sutre/gråte i 5-10 min før vi tar henne opp (altså fra hun var helt nyfødt), så jeg har ikke tenkt til å spørre henne engang om sovemetode..,

Hun tar aldri opp tema på kontrollen selv, og når vi spør om noe.. : 'hva syns du selv da'.. eller 'ja... vet ikke helt jeg...' eller.. 'det kan du godt..'

Skrevet

min hs anbefaler ikke ferber. hvertfall ikkefor barn som "gråter seg bort" slik som vår har en tendens til å gjøre

Skrevet

Nei, det gjør hun ikke. Men det er kanskje fordi hun vet vi også ikke ønsker å bruke slike metoder.

Jeg synes forresten det er hårreisende at magasinet Foreldre & Barn har Naphaug som såkalt "søvnekspert" Har sagt opp abonementet i protest jeg..

Skrevet

Gidder ikke spørre henne en gang, hun svarer garantert svevende "njaaa, hm, jai vet ikke helt, kanskje skrike litt, eller do må se selv, ja nei" med gebrokken uttale. Fatter ikke hvordan hun klarte komme seg gjennom utdanningen.

Skrevet

Har slitt en del med søvnen til lillegutt. I sommer orket jeg ikke mer og bestilte time på helsestasjonen for å få hjelp. Hun dama vi var hos da sa at gutten min var "bortskjemt" og "godt vant" og at det eneste jeg kunne gjøre var å la han skrike. Gikk derfra mer frustrert enn da jeg kom!!

Da høsten kom, skulle vi til kontroll hos vår faste helsesøster og jeg tok igjen opp dette problemet. Jeg sa jeg var imot skrikekuren, og da sa hun at jeg kunne ta kontakt med Midtimellom.

Skrevet

Jepp, hun anbefaler ferber. Fikk helt klump i halsen da hun ga meg et ark hvor det stod hva Ferber gikk ut på.....

Men ikke på en så liten baby, altså, på 2-3 mnd! Det synes jeg hørtes drøyt ut. En skal ikke bruke den metoden før barnet er 6 mnd! Dattera vår var vel rundt 10 mnd da hun nevnte Ferbers metode.

Skrevet

Hun ene hs jeg snakket med sa at babyen godt kan ligge og skrike noen minutter mens man er der og stryker litt og trøster. Men helt ærlig synes jeg alle hs jeg har snakket med er veldig uklare og gir svært få konkrete tips til hva man skal gjøre. Får inntrykk av at flere her har samme oppfatning.

MEN, som nevnt her, skal ikke Ferber-metoden benyttes før de er ihvertfall 6 mnd. De er for små før det til å skjønne at foreldrene ikke har forlatt dem og kommer tilbake, de oppfatter bare at de er alene stakkars.

Skrevet

ikek akkurat ferber, men hun anbefaler at de skal sove i sin egen seng og at man ikek kal løpe å ta de opp hver gang de knirker litt,, store barn (over 8 mnd) skriker som oftest av trass fordi de ikke vil legge seg sa hun, derfor gjør det ikke noe at de kan skrike litt..

Skrevet

det nydelige gullet vårt blir til et udy så fort mørket senker seg....

Av helsesøster fikk vi et ark m opplegget for ferbermetoden. med klump i halsen utførte vi dette terrorregimet. Det var helt grusomt men etter to uker fikk vi resultater. De var desverre ikke varige selv om vi var konsekvente. Så prøvde vi sleepsense.. Så ringte vi til Midtimellomsenteret. Deres metode er mye mer human, men gullet/krapylet er fortsatt våken fra to til fem ganger hver natt.....

holder på å klikke....

Skrevet

Litt utenom temaet, men hva er "midtimellom". Hva slags metode bruker de?

Skrevet

det er et senter som drives av en psykolog og en spesialpedagog. De driver med søvn, barn med diverse vansker osv. De mener at man ikke skal gå ifra et gråtende barn, og aldri vente så lenge som 5 minutter hvis barnet vokner og gråter.

Når gullet våkner om natten går vi inn til han og er der til han har roet seg igjen. Det tar ikke noe særlig lenger tid enn når vi prøvde ferber, men det er jo veldig slitsomt å stå der hvis det varer lenge... men man får ikke så dårlig samvittighet som ved ferber. Det er også "tillatt" å ta opp barnet hvis det ikke roer seg ved tilsnakk eller en beroligende hånd. De mener at alle barn er forskjellige, så de bruker 1 1/2 time til å spørre om alt fra svangerskap til fødselen, familiedynamikk osv..

Skrevet

Ja, var på barseltreff i dag og der anbefalte hun metoden. Jeg tar det hs sier med en klype salt og gjør ting på den måten som passer oss best.

Idag satt jeg ved sengen hennes, sang og strøk henne over hode. Da ikke det hjalp fant jeg fram uroen som spiller en melodi og har tre kosebamser som går i ring...hun roet seg til den og da kunne jeg gå ut av rommet etter ca 10min, og da sovnet hun etter et par minutter uten å gråte.

Ferber metoden kommer jeg aldri til å benytte meg av, er opptatt av at min datter skal føle seg trygg hele tiden. Jeg vil ikke at det skal bli slik at hun begynner å grine hver gang hun ser sengen:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...