Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 Barnet mitt har vært sykt og mye urolig, og vært innlagt på sykehus. Er nå 15 uker, har også hatt kolikk. På sykehuset sa en overlege at dette barnet burde så smått begynne med fast føde rundt 3 mnd, fordi det var så urolig. Men HS og alle steder jeg leser, bøker, skriv fra helsestasjon osv står det at man skal begynne så smått rund 4 mnd eller vente til 6 mnd. Ville dere stolt på overlege eller hs/ faglitteratur? Jeg er veldig redd for å gjøre noe feil, siden barnet har slitt de føste ukene av livet sitt..
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #2 Skrevet 12. oktober 2006 Det vi leser om og hører er jo riktig, men jeg tror jeg ville gjort som overlegen på sykehuset sa, siden han sa det om spesielt ditt barn og denne situasjonen. Skriv og bøker o.l skjærer jo alle over en kam, og alle er ikke like. Men jeg ville kanskje rådført meg hos noen andre også.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #3 Skrevet 12. oktober 2006 Hvis du gir mm kan jeg ikke forstå at fast føde kan være bedre, siden den liksom skal være perfekt tilpasset babys behov, men hvis du gir mme blir vel saken kanskje anderledes. Uansett ville jeg hørt med en annen lege. Håper det ordner seg til det beste for barnet ditt.
KaMa Skrevet 12. oktober 2006 #4 Skrevet 12. oktober 2006 Siden du spør her inne så er du kansje ikke helt trygg på legens vurdering? Jeg har en hang til å stole på magefølelsen... Har barnet ditt legt jevnt på seg? Har det fått nok mat? Ammer du? Du kan jo alltids snakke med en annen lege da.. Eller få en skikkelig forklaring på hvorfor legen mente du burde begynne med fast føde.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #5 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg er mer forvirret. Forvirret fordi de sier at tarmene ikke er utvilklet for mat ennå, og lurer på hvorfor da grøt er bedre for den lille. Glemte å spørre da vi var der. Men jeg ammer ikke mer nå, får mme. Barnet legger på seg fint og er fornøyd, men svelger alt for mye luft ved mating og virker urolig etter mat. Har vært kolikk barn, så det holder. Legen som anbefalte det er overlege og spesialist i barnesykdommer, så jeg vil stole på han, men jeg syntes det hele er så rart. Finner ikke logisk forklaring på hvorfor det skal være til det bedre for barnet. Kanskje noen av dere skjønner hvorfor?
Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #6 Skrevet 12. oktober 2006 Kanskje nettopp fordi babyen som du sier svelger så mye luft ved mating og at legen vurderer at det tross alt vil være bedre med grøt da han kanskje vil svelge mindre luft ved mating med grøt? Bare en tanke.
KaMa Skrevet 12. oktober 2006 #7 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg har ikke erfaring med kolikk, men pjokken vår hadde mye, med trykk på mye, problemer med luft.. Han svelgte også for mye luft, og fikk det ikke ut før vi begynte å gi ham fenikkelte før hvert måltid. Ang helsepersonell... Vi fikk noen råd/anbefalninger av første helsesøsteren vår som jeg følte var helt feil for oss. Jeg tok da kontakt med jordomoren jeg hadde under svangerskapet og rådførte meg med henne før jeg fulgte de rådene som jeg ble gitt på HS. Det ble da motstridende beskjeder og vi valgte å følge hennes råd.. Dette handlet også om at vi ble anbefalt å begynne med fast føde. Vi ventet til han var fem mnd, men jeg ammet da.. Hovedgrunnen til at jeg stolte mer på JM var at hun har selv fire barn og har derfor litt mer enn bare den faglige kompetansen. Jeg mener du må følge litt din egen magefølelse. Det er du som kjenner ditt barn og om du ikke er helt trygg på rådene du får så syns jeg du skal ta hensyn til det. Evt kan du jo begynne med velling, som jo er en mellomting av fast og flytende. Uansett så merker du det om babyen din er moden for det eller ikke, tror nå jeg.. Lykke til og så håper jeg du får litt fler svar fra andre som kansje har vært i din situasjon. :-)
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #8 Skrevet 12. oktober 2006 Ja, er sant det. Jeg er litt usikker på hs her også. For meg virker det som om de er veldig "pedagogiske" og har en formel på alle barn. De har mindre legekunnskap/anatomi, og mener en ting skal passe for alle barn. Jeg syntes leger kanskje virker litt mer stødige i faget sitt. Skal tenke litt på det, og kjenne etter hva jeg tror er rett for mitt barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå