Gå til innhold

Trenger hjelp til å finne fine samiske navn! Plis!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I henhold til mine samiske aner, ønsker jeg denne gangen å velge et samisk navn på den lille i magen (som vi ikke vet kjønnet på).

Da min samiske far og hans familie ikke lever lenger, har jeg ikke så mange å spørre...

Aile og Aigin, dette er vel samiske navn? Synes de er vakre. Noen andre navn der ute dere vil dele med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sametinget har et stort bibliotek, ta kontakt med dem og hør om de har noen samiske navnebøker eller artikler om samiske navnetradisjoner. Universitetet i Tromsø har egen seksjon for samiske studier, du kan jo høre med dem om noen jobber med navn?

Nå går jeg ut fra at det er nordsamiske navn du spør om, men for Lulesamisk ville jeg kontaktet Árran i Tysfjord og for sørsamisk tror jeg det er et kompetansesenter på Snåsa. Sametingets bibliotek bør ha oversikten, i alle fall.

Lykke til!

Skrevet

Har ikke hørt så mange, men synes at guttenavnet Armas er fint :0)

Skrevet

Ailo er jo fint! Ande, Johan, Isak, Mikkel, Ellen, Marie, Klemet, Mathis. Dette er ganske typiske samiske navn som hvertfall jeg syns er fine.De fleste nordsamer hvertfall bruker jo norske navn med samisk uttale, Ex Johan blir Juhan, nils blir niilas osv

Skrevet

ovvla (ola), jovsset (josef), heandarat (hendrik), juha (johan), maret (marit), anne, laila, sara, elle (ellen), joavnna (jon), piera (per), mahtte (mattis), ailu (aslak), lasse (lars),

Aigin er veldig fint. Vet kun om en gutt som heter det!!!

Skrevet

Er han snill og grei?? Ikke noe pøbelnavn, mener jeg..

Skrevet

Han er kjempe nydelig:-) Ikke noe pøbelnavn nei. Nydelig navn synes jeg:-)

Skrevet

Majna synes jeg er nydelig. Var en samisk jente på barne-tv som hette det...

Skrevet

Synes jentenavnene Eira og Ravna er nydelige samiske navn !

Skrevet

Jeg skulle egentlig hete Eira, men foreldrene mine fikk det ikke godkjent fordi det er et samisk etternavn og vi bodde i finnmark..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...