Gå til innhold

Fødestilling???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken stilling er brukte du under fødsel? Noen som har erfaringer?

Er det lett å få byttet stilling underveis?

Og en ting til: hvor lang tid tar selve utdrivingsfasen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som om du kunne hatt bruk for eit fødselskurs hos jordmor... Kan også låne deg ei bok på biblioteket om fødsel.

Vi fekk iallefall opplyst mange fødestillinger på kurset, du velger sjølv om du vil prøve ein eller alle. Kor god form du er i er jo usikkert, men du får hjelp til å bytte stilling.

Siste fase tar ca. 1 time sa jordmor til oss.

Skrevet

jeg har født tre ganger, med første presset jeg sittende i en liten halvtime, med andre fødte jeg på siden,syv press-veer, siste i stol 2 pressveer. det er ikke alltid like komfortabelt å skifte stilling når utdrivingsfasen er i gang, men jeg vil nok anbefale å ligge på siden! lykke til...

Skrevet

Begge mine fødsler har jeg stått på kne og lent meg mot en seng der jeg har hatt en pute å klamre rundt. Mannen min har da sittet ved siden av på sengekanten og kunne holdt meg i hånden og ha øyenkontakt.

Den andre fødselen prøvde jeg alle andre stillinger før jeg endte opp i "gamlestillingen" på kne. Prøvde sitte på sengekanten, fødekrakk, sideleie, preketol og ryggleie. (Jordmora løp som et pisket skinn stakkar :o)

Grunnen til at jeg synst framoverlent på kne funker bra er fordi livora jobber best i den vinkelen. Legger man seg bakover jobber den litt mot tyngdekraften og det blir vondere, iallefall for meg.

Mine to utdrivningsfaser har vart i underkant av 10 minutter. Takk og lov! Håper det går like kjapt neste gang.

Ønsker deg lykke til.

Skrevet

Jeg har stått på kne i sengen lent over en saccosekk begge gangene og har vært fornøyd med det. Da har jeg kunnet regulere tyngdekraften underveis ved å lene meg mer fram hvis det føles for voldsomt. Har presset i ca 30 minutter begge ganger. Har tenkt å bruke denne stillingen denne gangen også hvis det oppleves bra. Eneste ulempe er at det er litt kronglete å snu seg etterpå, få foten over babyens navlestreng osv for å få babyen på magen. Men det har nå gått greit det også.

Lykke til med fødselen. Jordmødrene er flinke til å veilede deg underveis, men som de sier over her, er det ikke kjempelett å endre stilling underveis i utdrivningsfasen. Den er jo ganske intens...

Skrevet

Sto også på kne over en sakkosekk oppi sengen sist. Det fungerte veldig bra for meg, å tror nok jeg kommer til å prøve det denne gangen også.

Skrevet

Lå på sia med fotn i en bøyle... funka fint før mæ... så det trur æ at æ vil gjør denne gangen å... trur æ brukt ca 1 time på utdrivningsfasen... trur det va relativt længe... men æ syns det va heilt greit... hadd vældi lett åpningsfase så hadd jo litt energi å gå på :D

Skrevet

snakket med jordmor.. hun sa at føde krakk er lite heldig da det er størst sjanse for å revne veldig pga presset og at å stå på alle fire, over sakkosekk el lignende er bedre for både mor og barn! :)

Skrevet

Det er like lett som ellers å bytte stilling. Du kan ikke bestemme deg på forhånd, det finner du ut underveis og jordmor foreslår stillinger om du ikke finner ut av deg- kommer helt an på hva slags fødsel du får, hvordan kropp du har ( hvor sterk du er her og der) osv

Utrivningsfasen er også forskjellig..første gang brukte jeg en time andre gang 13 min.......kommer an på styrke på riene blant annet...

vet ikke om du ble noe klokere...men det er vanskelig å forklare førstegangsfødende , da de har så mange meninger og bilder på hvordan ting skal bli/ være under fødselen- og så blir det helt annerledes fordi det må egentlig bare oppleves, og vi damer er så forskjellige at det er umulig å sammenligne ...

lykke til;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...