Gå til innhold

Veldig høyt sf mål!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg var på kontroll hos jm på mandag, var da 24+ett eller annet på vei.. Men sf målet som har ligget presist på den røde streken hele tiden, lå plutselig på 28cm....LAAAAAAAANGT over normalen(gj.snittet)..

Burde dette undersøkes, eller er det ikke nødvendig??

Takk til de som svarer, syntes dette var et litt vel stort sprang nemlig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg var også på kontroll hos jormor når jeg var 24+noe, og fikk også beskjed om at sf målet mitt var litt høyt. Jeg lå helt i utkant av det grønne området, vet ikkje hvor mange cm men. Dette var i forrige uke, og jeg fikk ny time om 14 dager, altså neste uke, for å se om stigningen fortsatte. Om den har fortsatt å vekse like mye så skal jeg inn til ny UL.

Fikk du ikke ny time da? hva sa jordmor til deg??

Skrevet

Hei!!

Nei, hun sa bare at tjukke unger var så vanlig nå, så hun gadd ikke å sjekke opp det... Ble litt oppgitt jeg, klarer ikke å roe meg ned med det hun sa ihvertfall!!

Fikk ikke ny time før om 5 uker... Hva ville du gjort, ringt fastlegen??føden??

Skrevet

Hm, merkelig jordmor spør du meg. Er ikke sikker på hvem jeg ville ringt, kan kanskje prøve fastlegen din og høre hva han har å si. Jeg synst det er veldig merkelig at hun ikke villle sjekke opp i det, høres ut som om du har høyere sf mål enn meg så..

Det jeg innbiller meg at kan være grunnen til det høye målet på meg, er at vi var på bryllupsreise, og da spiste jeg myye sukker, uten å tenke på at det ikke er så bra. Har hørt at babyen legger på seg av sukkeret du får i deg. Så jeg har vert veldig forsiktig med sukker etter jeg kom hjem, og har ikke gått opp noe mer i vekt iallefall. så jeg satser på at dette var grunnen, vil ikke ha noe stor unge, så jeg prøver å kutte ned på sukker.

Men men, jeg må vente til neste uke med å finne ut hva som er grunnen.=)

Skrevet

Sa hun virkelig det med tjukke unger (ikke at jeg betviler det du skriver assa)? Enn å si det da...

Jeg har egentlig ikke noe å tilføye til denne tråden, sorry :o) Er 22+4 idag, og skal til jordmor mandag. Er spent på eget sf-mål.

Ble bare så sjokka over det jordmora di sa...

Har du en ok fastlege, så kan du kanskje ringe å høre med ham/henne? Eventuelt "plage" jordmora di, og få henne til å ta dine bekymringer på alvor?

Skrevet

Ja, hun sa det med tjukke unger, ble helt satt ut jeg....

Prøvde å ringe fastlegen, men han har visst bare telefontid en halv time om morgenen.

Prøvde en jordmor i kommunen jeg bodde i før, men hun var visst opptatt ut dagen.. Vil liksom ha noe svar i dag jeg... Hater å gå i uvisshet....

Skrevet

Oj. Det synes jeg var temmelig uprofft av jordmora di og konkludere med at det er så mange "kjukke unger om dagen uansett".

Det er jo en grunn til at en følger opp sf-mål på den måten og jeg synes det vriker rart å trekke en slik konklusjon etter at sf-målet ditt har steget så mye.

Missforstå meg rett, det trenger ikke være noe annet enn at bayen din har lagt på seg litt. Men det finnes jo tilfeller der gravide får for mye fostervann. Det kan være uheldig, men oftes tror jeg det går over av seg selv uten at jeg er noen proff. Har du vondt i magen feks?

Ta å ring legen din evt. føden og spør! Si hva det gjelder og at du ikke føler deg trygg på at det "bare" er babyen din som har vokst så mye. Du får helt sikkert et profesjonelt og godt svar.

Skrevet

hei. Jeg ligger også over den røde streken, men innenfor normalen(grønne feltet). Har hatt en normal utvikling har fulgt "egen" kurven, så lenge du følger din egen kurve er det ikke nødvendig med undersøkelser, dette fikk jeg opplyst av jordmor.

Skrevet

Hei du...

Jeg lå også litt høyt på forje måling nå, var da i uke 22 og litt over dette grønne feltet ja... Jordmora mi mente at disse små vokser litt i rykk og napp, så jeg ble ikke bekymret over det...

men så er jeg kort i ryggen, og diger når jeg ble født, så min skatt er sikkert litt stor også, vet ikke jeg...

Skrevet

Takk for mange fine svar hittil..

Jeg prøvde å ringe føden tilslutt, men det angrer jeg på, det var ei sur megge av en jm som svarte...

Hun lurte på hvorfor i all verden jeg ringte dit når jeg var 24+ett eller annet på vei.. Men det står jo i brosjyren jeg fikk at jeg kunne ringe dit hvis jm eller fastlegen min ikke var å få tak i....Grrrr... Sitter altså bare igjen med tårer i øynene og er sint... Ingen som gidder å gi meg noen form for trøst eller roe meg ned..... Utenom dere her inne da vel og merke...:-) Takk...

Men klarer ikke å slappe helt av allikevel...

Skal prøve å puste dyyypt ut og inn, har nok en sånn dag hvor ingenting går min vei...:-)

Skrevet

Har ei venninne som hard et sånn - men nå ble ho satt mye fram på ul da.

Men jordmor sa til ho at det kunne være p.g.a mye fostervann.

Skrevet

Hei.

Har nettopp selv vært hos lege og sf målet lå langt over det grønne normalområdet (3 cm over). Legen min sa at dette i mitt tilfelle skyldtes at livmora begynte litt langt opp, slik at utgangspunktet for måling ble feil. Kanskje det er tilfelle for deg også?

Jeg hadde også høye sf-mål ved forrige svangerskap og var bekymret selv for en stor baby, men ut kom ei lang og slank jente (52 cm, 3335 gram). Jeg så ikke veldig stor ut under graviditeten heller, så det med sf-mål tror jeg man skal ta med "en klype salt".

Jordmor på sykehuset sa også at det med sf-mål ikke var så god indikator, fordi det er lett å måle feil. Men at det viktigste var at målene økte.

Skrevet

jeg hadde sf mål på 27 i uke 23+... Det hadde steget veldig på kort tid... Nå er jeg 26+4, var hos jordmor idag og da var det 28 cm... Så det jevner seg ut. Hun sa man vokste i rykk og napp...

Men jeg fikk ekstra undersøkelse pga det...

Skrevet

Jeg har en JM som jeg ikke helt stoler på og har ringt legen min for å få en "second opinion". Fikk bekreftet det jeg trodde, at JM tok feil.

Hvis hverken JM eller føden vil svare deg ordentlig, ville jeg nok ringt legen. Ingen tok sf mål av meg før jeg var i uke 24, og da tangerte jeg nesten den øvre grensen. Skal til legen nå om litt over en uke, er da i uke 29, og er spent på hva jeg blir målt til da (klarer ikke å måle selv).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...