Gå til innhold

når skal dere på kontroll hos jordmor??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei Silje1.

Jo hørtes veldig lenge ut. Har allerede vært hos 1. kontroll/samtale hos jordmor og hos lege og begge var veldig tydelige på at hvor mange kontroller og hvor (jordmor el. lege) var stort sett opp til meg og min mage - følelse (bokstavlig talt ;-))

Syns du skal bare si du ønsker sjekk før. Så vidt jeg vet kan de ikke nekte deg det. Tross alt du og nurket sitt liv og helse det dreier seg om da.

Lykke til!

Hørtes veeeldig lenge å vente så lenge ja, men skal du kanskje til legen før den tid? Du skal vel vertfall til ul???- den blir jo også regnet med som en av kontrollene...

Jeg har termin 6.mai og var på min 1. kontroll hos legen i går, skal til tidlig ul i løpet av 14 dager, og så tilbake til legen enn gang før den ordinære ul i uke 19....

Føler jeg får veldig god oppfølging.

I den kommunen jeg bor i så skal man til legen engang mellom uke 8 og 12, på ul rundt uke 17-19 og på jordmor kontroll i uke 24, 28. Legebesøk i uke 32 og lege eller jordmor kontrolle i uke 36, og deretter jordmorkontroll i uke 38, 40 og overtids kontroll i uke 41.

Dette er et forslag som legene og jormødrene har utarbeidet og tar utgangspunkt i et normalt og komplikasjonsfritt svangerskap.

Annonse

I 2005 kom det nye retningslinjer for sv.skapsomsorgen, pg friske, gravide får som hovedregel tilbud om åtte kontroller, ultralyd inkl. Disse kontrollene er omtrent slik fordelt utover sv.skapet:

1.kontr: uke 8-12

2.ultralydkontroll: uke 17-19

3.kontr: uke 24

4.kontr: uke 28

5.kontr: uke 32

6.kontr: uke 36

7.kontr: uke 38

8.kontr: uke 40

Hei

Eg er gravid i veke 10. Var på første svangerskapskontroll hos legen denne veka, og han ba meg ta kontakt med jordmor for timebestilling. Han sa det var vanlig med første time hos Jordmor i veke 27, men sidan eg er førstegangsfødande kunne eg prøve å få time litt tidligare.

Eg tok kontakt med Jordmor i dag, og ho sa at det var litt uenighet mellom legar og jordmødre på det området, og at ho ville at eg skulle komme til ho allerede om 2,5 veker. Ho ønskte tettare oppfølging av førstegangsfødande, då dei (me) ofte har eindel spørsmål som kanskje ikkje legen tar seg så god tid til å svare på.

Ho sa at me godt kunne prøve å høyre fosterlyden førstkommande time (veke 12). Gjett om eg gler meg! :)

Jeg skal til jordmor når jeg er 14 uker. Har hatt første legetime i uke 9.

Virker ikke som at det er alle legesentrene og jordmødrene som bruker de standardlistene(som står i innlegg ovenfor) for når kontrollene skal være slavisk, og det synes nå jeg er bra.

Hvis du har lyst på en time før så kan du kanskje ringe å høre om du kan komme før? Vet ikke om jeg hadde klart å vente så lenge..er utålmodig etter å høre hjertelyden, og gleder meg til det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...