Gå til innhold

Bedre mat og søvn rutiner ved 3 mnd???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 3,5 mnd. Fra hun var født har hun fått mat ca kl 22 og igjen mellom 04 og 5.30 for så å spise igjen mellom 8 og 9 på morgenen. På dagtid spiste hun da hver andre time og jeg syntes det funket bra for da fikk jeg sove mye på natta. Når hun nærmet seg 3 mnd økte hun selv antall timer mellom spising til hver 3 time og kuttet ned på antall timer på natta, sånn at nå spiser hun oftere. Hun våkner også om natta og er ikke sulten, men gir seg ikke før hun får pupp og bruker den som smokk. Jeg spurte helsesøster og hun sa jeg kunne la henne gråte i 15-20minutter og bare sitte hos henne og trøste for å få fjernet puppesmokkinga på natta. Hun tar ikke vanlige smokker og har prøvd endel forskjellige typer.

Mitt problem er at jeg syns det er litt fælt å la henne gråte så lenge og at jeg har 2 andre barn som hun da vil vekke. Er det noen som har forslag, Jeg begynner å bli litt sliten av å bli brukt som smokk om natta. (Det hjelper ikke at hun ligger på eget rom, vi har prøvd)

Takk for alle råd!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vel egentlig ikke noe råd, men min erfaring (som ikke er all verden siden jeg bare har 1 barn men...) har lært meg at mat- og søvnrutinene forandrer seg hele tiden når de er så små.

Dersom du ikke er komfortabel med å la henne gråte sålenge, så skal du ikke gjøre det heller mener jeg. Kanskje det er bedre for deg å gå ut av rommet og gå inn igjen og trøste (uten å ta henne opp) etter 5-6 minutter?

Skrevet

I likhet med Newmom har jeg bare erfaring fra 1 barn. Synes også at søvn- og matbehov endres hele tiden det første året så det beste er å finne en løsning som virker akkurat nå (for om 2 mnd. er alt forandret likevel).

Min løsning var samsoving + at vi jobbet mye med å få ham til å ta smokk.

Ville ikke latt en på 3 mnd. gråte i 15-20 minutter. Du bør stole på magefølelsen din der. Vi bruker ikke skrikemetoder i det heletatt, men ifølge Ferber som er opphavet til skrikemetoden skal den ikke brukes før barnet er 6 mnd.

Skrevet

jenta min ville ikke ha smokki starten, etter hun ble 3mån så tokk hun det , du kan prøve hun tar d en dag kanskje !

jeg la ikke henne gråte mer ett min da fikk hun trøst.

Vi prøved å la henne sove på egen hånd på dagtid da ble mye bedre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...