Gå til innhold

Noen, vær så snill... Spm om kolikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om datteren min på to uker har fått kolikk. Hun har i tre kvelder vært veldig urolig. Men i kveld, altså den tredje kvelden har hun grått masse. På dagen i dag har hun vært helt seg selv. Det er kun på kvelden. Det eneste som lindrer gråten er pupp...

Vil et barn som har kolikk være rolig når det får pupp? Akkurat nå er hun også stille, nå sitter hun i vippestol og pappan vipper.

Kan det bare være hun har vont i magen uten at det betyr hun har kolikk? Og vil et barn som har kolikk bli rolig i perioder som de ammes eller de sitter i vippestol, eller vil de gråte i ett?

Håper noen kan svare meg raskt, ble så redd stakkars jenta mi kan ha kolikk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det høres ut som hun var sulten jeg. De pleier ofte å være litt "masete" på kveldene når det gjelder mat :)

Det er fullt mulig at hun har vondt i magen av og til uten at det er kolikk. Hvis hun skriker i mer enn 3 timer 3 kvelder i uken sies det at hun har kolikk.

Skrevet

hun blir ikke mett av å sitte i vippestol..

min gutt har og kolikk og roer seg i vippestolen..

Skrevet

Tror ikke hun er sulten, for hun har spist masse i dag.

Det romler i magen hennes, så jeg tror hun har vont.

Til deg med barn som har kolikk: Blir barnet ditt rolig også under amming?

Skrevet

Har ikke hatt kolikk unger selv men tror ikke det nytter med pupp heller hvis hun har kolikk. Kolikk er jo intense magesmerter, men barnet ken jo ha vondt i magen uten å ha kolikk. Det er også vanlig at beibier er urolige om kvelden og siden hun roer seg når hun får pupp kan det jo hende at hun bare har økedager??

Skrevet

Mulig hun kan ha økedager, men jeg har mye melk og da hun ble veid i dag hadde hun lagt på seg masse. Hmm... Jeg aner ikke jeg. Håper bare inderlig hun slipper å ha vont i mange dager! Det river meg i hjertet å høre skrikene hennes...

Skrevet

Man vet faktisk ikke helt hva kolikk skyldes. Noen sier det er umodent tarmsystem, andre mener at det også er en umodenhet i nervesystemet sånn at de får en slags "overload" på kvelden. Det er jo helst om kvelden kolikkbarn "tar av". Uansett, tilstanden defineres slik det ble sagt overfor som utrøstelig gråting/skriking mer enn tre timer tre ganger i uken eller mer over minst tre uker.

Det er heller ikke slik at kolikkbarn skriker hele tiden, så de at jenta di er stille innimellom betyr ikke at hun ikke har kolikk. Jeg mener bestemt at min lille snupp hadde kolikk, og hun roet seg faktisk ved brystet innimellom. Det virker som du er veldig opptatt av om hvorvidt datteren din faktisk har kolikk eller ikke, men jeg tenker at det kanskje ikke spiller så stor rolle. Hun hyler og du må trøste uansett hva vi kaller tilstanden. Og det er jo ikke så mye man kan gjøre for å behandle kolikk. Den beste medisinen er tid. Det går over! Alltid!

Når det er sagt kan de være verdt å lese litt om KISS. Kolikksymptomer kan ofte være en del av denne tilstanden, og da kan behandling hos manuellterapeut hjelpe.

www.kiss-kidd.no

Det er en slitsom tid det der, men det er ikke farlig og det går over.

Skrevet

Hei,

Min datter roet seg med pupp når hun var så liten, men senere hjalp ikke det. Hadde kolikk.. Det som "bestemmer" om hun har kolikk er hvor ofte og hvor lenge hun gråter. Hadde jeg vært dere hadde jeg bare tatt henne med til kiropraktor eller osteopat med en gang. Vi ventet til datteren min var 7 uker men fikk ikke neste behandling før 3 uker senere. Det var en slitsom tid og jeg unner ingen å gå igjennom det hvis de ikke må.

Skrevet

Takk for svarene deres. Men er det ikke litt tidlig å konstatere kolikk etter bare en kveld med problemer?

Skrevet

Hei!

Jeg har ingen erfaring med kolikkbarn, men hadde en stund en mistanke om at det kunne være noe slikt med lille gutten min. Han gråt mye på kvelden, sånn gråt som gjør skikkelig vondt for en mamma å høre på når det ikke går ann å trøste. Han roet seg også ved puppen, men etterpå var det igang igjen.

Løsningen her var å kutte ut matvarer, prøvde litt forskjellig etter å ha tenkt igjennom hva jeg hadde spist. Løk, kål og sjokolade er bannlyst her. Og nå er han faktisk en mye mer avslappet og rolig gutt. (selv om man også må huske på at alle babyer gråter i ny og ne) :D

Kanskje du og bør se igjennom matvanene dine?

Hilsen meg

Skrevet

Det er vel ingen som har konstatert kolikk akkurat? Men neste gang jeg får barn tror jeg at jeg løper til en behandler hvis jeg i det hele tatt ser antydning til symptomer på dette. Det kan jo ikke skade og kanskje slipper babyen masse smerter og vi masse bekymringer. Du får se an. :-)

Skrevet

Det kan selvfølgelig være at du har spist noe som hun ikke tåler, eller at det er økedøgn, men det er akkurat i 2-3 ukersalderen at kolikken gjerne viser seg.Gutten min begynnte å ble urolig når han var ca2 uker, ble mer og mer skriking om kveldene helt til det tok helt av og han gråt stort sett hele døgnet.Vil anbefale kiropraktor, han kan ikkje gjøre noe galt med jenta di, han trenger heller ingen diagnose, så om jenta di ikke har kolikk, så kan han kjenne på kroppen hennes hvor problemet ligger.

Må også si at i begynnelsen roet gutten min seg når jeg la han til brystet, det å få suge i seg mat er midlertidig lindring når de har vondt.Jeg badet han tidlig på kvelden, og satt med puppen ute så han sov/spiste seg gjennom den verste perioden på kvelden.

Har du fått litt råd om hvordan dere kan lindre smertene når hun gråter? her i huset hjalp det med sukkervann, kok opp 1 dl vann, tilsett 1 ss sukker, og gi 2-3 ts av dette.

Lykke til ihvertfall:)

Skrevet

Hovedinnlegger her:)

Nå i kveld ligger hun bare å sover og er helt tilbake til normalen. Så jeg satser på at det bare var "vanlige" magesmerter hun hadde i går.

Men jeg takker for alle svar, og skal lete opp denne tråden med tipsene deres om hun skulle få flere slike gråteanfall.

Skrevet

Datteren min hadde kolikk, noe skikkelig også. Hun var rolig på morgenen/formiddagen, på ettermiddagen så begynte skriketoktene. De kunne holde på hele kvelden fram til hun endelig sovnet (sent). Det eneste som roet henne var enten pupp eller at hun lå på magen til samboeren min og suttet på lillefingeren hans mens han rugget på henne.

Mitt råd til deg hvis dette fortsetter, er å ta en tur til kiropraktor. Han kjenner om hun har kolikk før han evt. trykker på de rette stedene i korsryggen og mellom skulderbladene.

Skrevet

Ooops, leste ikke det siste innlegget ditt jeg... hehe...

Skrevet

Ett barn med kolikk roer seg ikke med pupp.

Når kolikken herjer vil barnet gråte og hylskrike hele tiden til lufta flytter på seg, eller kommer ut.

Høres ut som babyen din bare er sulten. Sikker på du har nok melk?

Skrevet

Joda, jeg har nok melk:) Har veid henne mye det siste og vekten går raskt oppover.

I natt gråt hun ikke i hele tatt. Kan jo bare være hun hadde svelget litt mye luft akkurat den kvelden kanskje?

Jeg må nok engang takke for alle fine svar! Så flott at dere virkelig prøver å hjelpe!

Skrevet

Vår gutt hadde det jeg vil kalle et snev av kollikk. Med det mener jeg at han skrek mest om kvelden, ikke om natten for da fikk han pupp hver gang han ville. Jeg mener ihvertfall at i mitt tilfelle lindret det for babyen å få pupp.

Men han skrek som sagt endel om kvelden og da tror jeg det kom av enten magesmerter pga luft i magen, som er veldig vanlig (prøv Minifom fra apoteket, det kan hjelpe), eller noe annet udefinert (som nevnt er det usikkert hva kollikk kommer at). Det kunne også være at han rett og slett var sulten. De spiser seg opp til natta om kvelden, så det er vanlig å sitte å amme og amme på kvelden med en liten baby. Det føles som du sitter konstant med puppen ute, men det er en periode og det går gradvis over når babyen blir større og suger mer effektivt.

Håper du slipper unna med vanlige mageproblemer i starten, og ikke den verste kollikken, da de skriker om natta (da tror jeg du skjønner at det er kollikk).

Skrevet

Takk for svar marius mamma! Nå har det gått enda en natt uten gråting, så det kan virke som hun bare hadde litt vont "vanlig" vondt i magen sin.

Krysser fingrene for det! :)

Skrevet

Lukas er også slik av og til! Har mindre melk på kveldene jeg, så pmper meg på natt for å gi han flaske etter pupp på kvelden :-) Er blitt en helt anna gutt :-) Pumper på kveld også for å få opp produksjonen da :-) Men er normalt å ha mindre på kveld!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...