Gå til innhold

hvem "eier" fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg lest mange innlegg der folk er usikre på hva man kan og får lov til under fødselen (klær, musikk osv). Akkurat dette er grunnen til at jeg har vurdert hjemmefødsel sterkt. Jeg tror det er utrolig viktig å være klar over at selv om man føder på et sykehus så har man rett til å ha kontroll over egen fødsel. De ansatte på sykehuset er der for å støtte oss i fødselen og de har selvsagt fagkunnskap vi ikke har og som vi må lytte til, MEN vi må kunne tørre å gi klart uttrykk for egne ønsker og behov underveis. Det blir feil hvis man skal være så "lydig" at fødselsopplevelsen blir dårlig. Vi jenter er gjerne litt for flinke til det.

Ved en hjemmefødsel er jormor gjest i ditt hus, og bare følelsen av å være på hjemmebane tror jeg gir en trygghet i å ta egne valg. Jeg vil velge å tenke slik når jeg er på fødeavdelingen også. Jordmor er på vår banehalvdel i en svært intim situasjon.

Nå er min erfaring at jordmødrene er vare for den fødendes signaler og respekterer hennes ønsker.

Lykke til til alle dere ventende!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer alt ann på hvilken jordmor en møter.Du kan møte en som er kjempe herlig eller en fra tortur land...Sånn jeg møtte sist gang.Uansett ønske så nekta hun å høre på meg og mannen min.Heldigvis har vi klaget på henne og har skriftelig at hun har å holde seg unna meg :0)

Men denne gangen blir det Ks.takket være ei heks av ei jm..

Skrevet

Jeg "eier" min fødsel. Jeg er ei jente som vet hva jeg vil og tørr og si i fra... Har ingen problem med å fortelle hva jeg vil og eventuelt Kaste/bytte ut vedkommende som ikke vil høre på meg... Spesielt i en slik intim og fysisk vond situasjon som en fødsel er...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...