Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2006 #1 Skrevet 11. oktober 2006 Sitter og diskuterer på msn med min homofile bror.. Jeg mente at man ikke kan inngå ekteskap når man er homofil, uansett hvor og hvordan man får gjort det, at det heter partnerskap. Mens han sier at nå kan man få gifte seg i kirka, og at det heter ekteskap. Dere kloke hoder her inne... Er det jeg som ikke er helt oppdatert, eller han som lever i en drømmeverden?
selma07 og engel Skrevet 11. oktober 2006 #2 Skrevet 11. oktober 2006 Din bror tar nok feil. Man kan ikke gifte seg i kirka. Man får jo nesten ikke lov å jobbe i kirka dersom man er homofil...
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2006 #3 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg vet at det du sier der ikke stemmer helt.. Det er noen prester som går med på å la et homofilt par få inngå partnerskap i kirken. Men jeg mener det da kalles partnerskap, og ikke ekteskap...
selma07 og engel Skrevet 11. oktober 2006 #4 Skrevet 11. oktober 2006 Statskirken anerkjenner ikke homofilt partnerskap, så man får ikke lov å gifte seg i kirka av en prest som er ansatt i statskirka. Dersom noen gjør unntak så er det som inngås partnerskap og ikke ekteskap som er velsignet av gud osv. Vår nye biskop i Oslo feks vil vel aldri anerkjenne homofili.... Men hyggelig om noen i statskirka prøver da....
selma07 og engel Skrevet 11. oktober 2006 #6 Skrevet 11. oktober 2006 Sikkert... Har aldri hørt om noen som er homofile som har inngått partnerskap med en av samme kjønn i kirka... Men men... Heldig du som har så mye rett:-)
selfangerkjerringa Skrevet 11. oktober 2006 #7 Skrevet 11. oktober 2006 sjekk denne linken: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article678315.ece
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2006 #8 Skrevet 11. oktober 2006 Paulus kirke i Oslo tar iallefall i mot homofile par med åpne armer, hva det da kalles på papiret vet jeg ikke, men de får velsignelse av presten på lik linje med alle andre som gifter seg iallefall!
selma07 og engel Skrevet 11. oktober 2006 #9 Skrevet 11. oktober 2006 Det er jo fantastisk:-) Hadde faktisk ikke fått med meg dette:-) Gla melding å ta med seg inn i natten:-) Lært noe nytt i dag også!
selma07 og engel Skrevet 11. oktober 2006 #10 Skrevet 11. oktober 2006 Er den en del av statskirka? el er det en fri kirke?
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2006 #11 Skrevet 11. oktober 2006 Det er statskirka...hm...nå ble jeg litt usikker...på om det bare er en kirke som har "åpne armer for homofile", eller faktisk utfører bryllupsseremonier...mulig jeg var litt rask i svingen. Uansett: på tide at det blir lov iallefall, kjærlighet mellom to voksne mennesker er hellig uansett, synes nå jeg! Dessuten en viktig prinsippsak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå