Gå til innhold

Jeg venter nr.4........

Liljen 4

Anbefalte innlegg

jeg har tre jenter på 9, 3 og 1 år. I går oppdaget jeg at jeg er gravid igjen, for første gang ikke planlagt. Jeg blir 37 år 20 oktober og har termin 18 juni.

Er det noen som vet om jeg har rett på fostervannsprøve når jeg blir 38 i det året jeg skal føde?

Kjenner at jeg er kjempe engstelig for at noe skal være galt. Går det virkelig ann å føde 4 vellskapte barn....Jeg er også bekymret for alder og Down syndrom.

Noen som har tatt fostervannsprøve?

Fortsetter under...

Jeg har termin i november og blir 38 to måneder etterpå. Legen sendte søknad til Ullevål, men fikk avslag fordi jeg ikke var fylt 38 år ved termin. Så jeg tror du får avlsag, men du kan jo søke.

Uansett så er sjangsen for å få en unge med Downs syndrom liten (selv om den er noe høyere enn ved 20 års alder) og jeg tror at det virkelig går ann å få 4 velskapte barn.

Lykke til!

Jeg har termin i mars og fyller 38 i mai. Jeg fikk tilbud om forstervannsprøve fra St. Olavs. Valgte ikke å ta den, da det på UL i uke 12 så helt normalt ut alt. Risikoen for at noe skal gå galt under forstervannsprøven var ca 1 til 100, mens sjangsen for at noe skulle være galt med babyen var 1 til trehundreognoe. (sa legen..)

Gratulerer!! Du er jo ganske langt unna 38 ved termin, så det er ikke sikkert at du vil få det tilbudet. Du må jo bare søke hvis du føler deg urolig.

Det er jo mulig å skaffe seg dette tilbudet selv privat hvis du trenger den forsikringen det gir.

Jeg har 2 friske, flotte barn fra før, og jeg bekymrer meg jo for de samme tingene som deg. Det hører vel med i den fasen vi nå er i. (har termin ca 15. juni)

Klart det går an å få 4 velskapte barn, du er egentlig utrolig heldig.

Jeg veit at det er lettere sagt enn gjort, men prøv å fokusere på det og gled deg. Ikke ta sorgene på forskudd, det er nok av dem som det er.

Annonse

Hei.. Jeg ser du spør om det går ann å få 4 velskapte barn. Hva skal jeg si da ?? Jeg har født 11 velskapte barn. Alle er friske og sunne. Venter min 12 nå, har faktisk ul.term. i dag. Jeg tenker selvsagt også sånn nå, går det virkelig ann å få 12 velskapte barn ?

Gled deg , det går sikkert bra...

Hvis du hører til Ullevål eller Rikshospitalet tror jeg ikke de slipper deg til for fv-prøve siden du ikke har fylt 38 ved termin dessverre...

Men når du har født 3 velskapte barn allerede tror jeg du har liten risiko for at noe er galt. Jeg har selv 3 friske, sunne barn og venter nr. 4 som hvertfall i flg. fv-prøven er kromosomfrisk. Kjenner en som fødte nr. 6 i en alder av 43 og ikke turdte å ta fv-prøven. Hun fikk da vite av jordmor at sannsynligheten var liten for at noe var galt siden hun hadde født 5 friske allerede (og nr. 6 ble født frisk).

Lykke til videre uansett hva du får gjort av prøver!

Gratulerer så mye! Vi fikk henvisning til genetisk veiledning selv om jeg er 36++++ ved termin. Du kan få slik veiledning også av andre grunner enn alder slik som psykologiske grunner (at du er ekstra bekymret/urolig) og at der er arvelige sykdommer i familien. Vi var til veiledning på ullevåll og fikk tilbud om å selv velge om vi ville gå rett på fv eller gå veien om duotest først (noe vi valgte å gjøre). Men legen skrev ikke noen søknad til ullevåll, hun skrev en henvisning... lykke til!

Du må nok fylle 38 før termin for å ha rett på fostervannsprøve. Men jeg synes ikke du skal bekymre deg for det. Det er ikke større fare for komplikasjoner når en er 38 enn det er når en er 32.

Ikke noe problem å føde 4 velskapte barn. Det faktum at det ikke er så lenge siden sist du fødte, og at alle barna dine er velskapte taler jo til din fordel :)

Jeg har selv født 6 velskapte barn, og bærer nå på det som jeg håper er det 7. Men skjønner godt bekymringene dine. Har selv tenkt for hver gang at er det mulig at jeg kan være så heldig enda en gang? Men som sagt har en ikke hatt komplikasjoner før så er det større sjans for at en ikke får komplikasjoner denne gangen heller :)

Å her var det tanker som også jeg går og tenker på!

Jeg har tre nydelige friske barn (4,8 og 11) og venter nå nummer 4. Er det virkelig mulig å få fire friske barn - tenker jeg og!?!

Jeg beroliger meg selv med at det var utrolig lett å bli gravid -- og når naturen er så "klar" burde vel alt egentlig ligge til rette for at dette skal gå greit - men egentlig så skulle jeg gjerne hatt en tidlig UL for sikkerhets skyld! fostervansprøve blir noklitt voldsomt for meg tror jeg!!???

Bekymrer meg mere denne gangen enn de tre foregående - kanskje også fordi lillesøster fødte et barn som døde like etter fødselen ?!?!?

Satte en støkk i meg det - og nå venter altså jeg , ikke helt planlagt, nr 4. :0) Hmmm

Jeg skal følges opp av privat gynekolog/jordmor (gått der i fht vanlig GU ol tidligere) - så jeg håper en tidlig UL skal la seg gjøre :0)) Har time i slutten av nov ... det virker sålenge til .....Men må bare vente ....

Heisan. Fikk bare lyst til å skrive noen ord jeg også. Jeg er 40 år, og ble uventa gravid i sommer. Trodde egentlig jeg var ferdig med babytida, men her er det på`n igjen... Har tre jenter fra før, på 6 1/2 , 9 og 11 år. Tankene meldte seg med en gang om dette kunne gå bra enda en gang. Må innrømme at jeg før aldri tenkte mye på om barna ble født velskapte. Men da jeg ble gravid nå kom tankene til gangs.. For når du har tre friske barn som er i den aktive alderen, ja da tenker du det blir tøft å få et barn som krever ekstra ressurser.

Så valget var enkelt. Tok tidlig UL, men ble ikke avslappa av det. På St. Olavs har de ikke duotesten, så det ble vanlig ul med nakkefoldmåling etc. Med usikkert resultat der, var jeg bestemt på fostervannsprøve. Grudde meg veldig, både pga å få vite at noe var galt og pga abortrisikoen. Men det gikk kjempebra. Fikk fint svar, alt så bra ut, og så fikk vi vite at det er en gutt. Jentene gleder seg veldig,vi også, selv om det er 4 mnd til han blir født. Men tida går fort. Er i uke 23 nå, termin 24.feb.

Er mye mer avslappa nå enn i starten, så jeg ville helt klart gått for fv - prøve. Slapper mer av da. Lykke til !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...