Gå til innhold

estimering av vekt på baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hørt at de som oftest har tatt feil på slike estimeringer. jenta mi ble estimert til 3170 g i uke 39+5, er det mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei:0) Helt normalt...etter det jeg har hørt og lest!

Skrevet

dytter.. noen fler som vet?

Skrevet

Jeg er bare nysgjerrig, hvorfor blir noen tilbudt vektestimering?

Skrevet

nei, det hørtes fint ut! guten min var 3260 da han ble født.

Skrevet

Hiver meg på denne - hvem får tilbud om vektestimering? Og skjer det ved hjelp av UL?

Skrevet

Vært på UL i dag, der man regnet med at babyen min veide rundt 3 kg. Med et vekstavvik på -19,6 %. Så vet ikke om hva vekstavviket blir regnet ut i fra, tidligere str på UL eller forventet strørrelse ift termin?!? Er i svangerskapsuke 39, eller 38 + 6 om du vil.

Skrevet

jeg vet ikke hvem som får tilbud om slik. men jeg måtte komme fordi fundus målene plutselig ble høye i uke 40. i tilegg skulle jeg måle om jeg hadde stort nåkk bekken. og jeg hadde to terminer! fant fort ut at UL terminen min ikke var fakta, men at mens terminen stemte. det var nemmlig tre uker i forskjell! og jeg hadde hele tiden stått på mitt om at mens var riktig! såh.. da tok jeg ul og fikk estimert vekt!

Skrevet

Skjer vha UL ja. De bruker å gjøre det automatisk ved UL nærme termin tror jeg. Tar mål av hodet, mage, lår osv og regner ut i fra det. Det er jo ikke så veldig nøyaktig, men gir en pekepinn.

Skrevet

For å kommentere HI sitt spørsmål først; jeg var til UL for fem dager siden. Legen hadde bommet litt på terminen min og gikk ut ifra at jeg var 39 + 2 mens jeg var 38 + 4. Vekten ble imidlertid estimert, på daværende tidspunkt, til å være 3300 gr, noe som skulle være -15% under gjennomsnittet. Utifra dette målet, så er vel vekten på din baby også litt under snittvekt.

For å besvare det flere andre spør etter; for mitt vedkommende ble jeg sendt på UL for å sjekke om baby lå i seteleie og samtidig med denne ble det foretatt en vekstestimering. Kan tenke meg at noen får det utført av samme grunn som meg, mens andre kanskje pga variasjoner på symfyse-fundus-mål (høye eller lave) eller at de har fått svært store barn tidligere.

Skrevet

vekstaviket blir regnet ut i fra et skjema som tilsier hvor stor babyen sånn ca skal være i den og den uka! men det er jo også forskjellig, så de regner jo ut etter gjennomsnitt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...