Donna73 Skrevet 11. oktober 2006 #1 Skrevet 11. oktober 2006 Vil komme med et råd til dere som er lei av å vente og gjerne skulle hatt fødselen overstått. Jeg fødte en velskapt og skjønn gutt 8 dager før termin tirsdag den 19.09.06. Mandagen før var jeg mektig lei av å vente og bestilte en time med modningsakupunktur samme ettermiddag hos akupunktør og jordmor Mette Kin Groth ved Nordstrand Helse og Velvære. Slimproppen gikk samme kveld og riene startet rett etter midnatt. Kl. 05.00 kjørte vi til sykehuset og vår sønn ble født kl 12.15 samme dag. Fødselen gikk uten komplikasjoner og alt var bra med meg og babyen hele tiden. Verdt et forsøk! Må tilføye at vi samme kvelden etter anbefaling fra akupunktør spiste en god middag med et glass rødvin til (det smakte godt etter 9 mnd. total avhold) og deretter sex. Alt dette gjorde susen og jeg er sikker på at det gjorde at fødselen satte i gang. Min sønn hadde ligget klar med hodet langt ned i bekkenet i over 2 uker. Jeg spiste også bringebærtekapsler flittig og smurte med jordnøttolje på mage og nedentil. Fikk verken strekkmerker og revnet ikke nedentil. Dette er mine råd til verpeklare damer. Lykke til!
Susanne-75 3 gutter! Skrevet 11. oktober 2006 #2 Skrevet 11. oktober 2006 Så hyggelig av deg å tipse oss:-) Har prøvd det i forrige svangerskap med positivt resultat, fødte tre dager etterpå...Også skal jeg igjen i morgen!! Spennende!! Men har blitt forberedt på at det kan kreve flere behandlinger denn gangen ettersom jeg ikke er mer enn 37+5 i morgen... Jeg har ikke prøvd noe av det andre du nevner, men har i grunenn litt god tid enda føler jeg, litt å pusle med i tilfelle han lar vente på seg:-)
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2006 #3 Skrevet 11. oktober 2006 Hva er modningsakupunktur, å hvor kan jeg få tatt det??? Er sikkert bare jeg som ikke har hørt om dette, men om det fungerer vil jeg gjerne vite hva det er...
3jenter Skrevet 11. oktober 2006 #4 Skrevet 11. oktober 2006 Hvor kan man få modnings akupunktur? Koster det mye? Er det noe jordmor kan gi? Hørte det kan korte ned på modningsriene sånn at fødselen går fortere. Har hatt to laaange fødsler tidligere. Har ikke noe imot at det skal gå litt fortere denne gangen. Har holdt på så lenge at jeg nesten ikke orker å fullføre. Har fått epidural for å få en 20 min pause og så gyve løs igjen. Det har vert løsningen.
Susanne-75 3 gutter! Skrevet 11. oktober 2006 #5 Skrevet 11. oktober 2006 Akupunktur som hjelper på modningsprosessen, altså den prosessen der livmorhalsen avflates og mormunnen mykner og åpnes litt. Slik jeg forstår det starter det ikke fødsel dersom man ikke er moden, men det kan starte modningsprosessen. Når jeg forsøkte dette i forrige svangerskap ble jeg undersøkt i uke 40 etter masrier. Ingen modning!! Ble derfor tilbudt akupunktur og når fødselen startet tre dager etter, hadde jeg 3-5 cm åpning etter 1,5 time! Så min erfaring er at det nytter!! Priser tror jeg ligger på rundt 350 kr per behandling, men jeg får det på sykehuset. De gir det ikke før i uke 37 der -har hørt noen som tilbyr det fra uke 36.
Winterlady Skrevet 11. oktober 2006 #6 Skrevet 11. oktober 2006 Hjalp ikke meg nei... Tok det da jeg var en uke over sikker termin (ul og mens var nesten lik)- men ble satt igang pga mekonium i fostervannet og lekkasje 17 dager på overtid..
Snuppisa Skrevet 12. oktober 2006 #7 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg er nå 38+4, og går også, som HI gjorde, til Mette Kim Groth for modningsakupuntur. Groth anbefaler at man begynner med dette i uke 35, og at man tar en behandling i uken. Jeg begynte i uke 36, og har nå vært til tre behandlinger. De to første behandlingene var for å forberede kroppen til fødselen, men nå siste gang var det behandling som gikk mer direkte på livmoren. Jeg fikk da nåler i bl.a. mage og korsrygg, i tillegg til at det ble satt strøm på enkelte av nålene i ryggene for å få ekstra effekt. Hun sa at dette skulle være med å gi noen litt smertefulle kynnere og mensmurringer. Dessverre har jeg ikke kjent en eneste smertefull kynner siden jeg var der, men jeg håper at behandlingen har hatt effekt likvevel. Skal tilbake på behandling neste uke. Verdt å prøve. I natt fødte min beste venninne en sønn etter 34 timers fødsel, har ingen ønsker om å gå i hennes fotspor...
Mammasnartigjen Skrevet 12. oktober 2006 #8 Skrevet 12. oktober 2006 HEr er min erfaring, og jeg sitter mitt oppi det. snart fullgåtte 39 uker, så tiden burde være mer eller mindre inne. Har hatt 3 behandlinger med modningsaku de siste dagene, pluss lange turer, sex, ja you name it. fikk en følelse at slimproppen gikk for noen dager siden, men har ikke hatt noe tegn til hverken maserier, økt utflod, kynnere etc siden. Tror jeg har kasta 1000 kr ut av vinduet. Har følelsen av at naturen styrer her uansett.
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 12. oktober 2006 #9 Skrevet 12. oktober 2006 Tok bare en time jeg da- for jeg holdt på å svime av, men det hjalp ihvertfall ikke. og modningsakupunktur skal vel først og fremst gjøre åpningstiden raskere?? Ikke har sex, kanel,ananas,turer eller rødvin hjulpet på meg heller. Idag lurer jeg på om jeg skal prøve miniklyx
Donna73 Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 15. oktober 2006 Svar til 3jenter Du kan ta kontakt med noen som driver med akupunktur der du bor. Er fordel om personen også er jordmor, ialle fall stolte jeg mer på dette. Det må uansett være en som driver med modningsakupunktur.Bor du i Oslo området er Mette Kim Groth å anbefale. Hun jobber 2 dager pr uke på Linderud og 3 dager pr uke på Nordstrand Helse og Velvære som ligger i Sæter krysset på Nordstrand. Første time koster kr 500,-. Neste kr 350,- eller kr 450,- (husker ikke helt da jeg kun trengte denne ene timen). Skal ikke kunne sette igang en fødsel om du ikke er klar. Og det hjelper helt sikkert ikke alle. Men jeg må tilføye at jeg hadde en lett og grei fødsel som var over på 6 timer fra jeg ankom sykehuset med 4 cm åpning. Jordmor sa hele tiden at jeg hadde fin og tøyelig livmoråpning (hva nå enn dette betyr). Jeg syns det var verdt pengene. Fikk også akupunktur som smertelindring og hadde kjempe effekt av dette under fødselen. De sier at effekten er større dersom du har prøvd akupunktur før. For meg funket dette og jeg anbefaler å gi det en sjanse! Jeg er overlykkelig for at jeg ikke fortsatt går på overtid!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå