Gå til innhold

Tunge løft, hvorfor ikke???


Bergenstøsa

Anbefalte innlegg

Hei på dere!! :)

 

Er det noen som vet HVORFOR vi ikke kan løfte tungt når vi er gravid??

 

Hva er det egentlig som kan gå galt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trur ikke dette gjelder tidlig i svangerskapet. jeg løfter som bare det jeg og er vell over 12 uker jeg.. har tunge løft på jobb jeg...

 

Vet ikke... kanskje tung belastning for ryggen ikke er så bra!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en måte å prøve å kvitte seg med en uønsket graviditet i gamle dager i allefall. Jobbe veldig hardt fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det gjeder de som har hatt småblødninger tidlig i svangerskapet?

 

Fikk selv beskjed om å ikke løfte tungt + gjøre tungt husarbeid de første 12 ukene fordi jeg hadde litt sporblødning.

Nå har jeg en 3 åring i huset som jeg må løfte på av og til -men prøver å ta det litt mer med ro da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi ved tunge løft bruker du bukmusklene mye som jo er helt greit og skal være sånn. problemet er bare at ved svært tunge løft når bukmuskulaturen er i høspenn stopper blodomløpet til fosteret mens "krafttaket" står på. det er aldri noe problem for oss, men det kan ha fatal effekt for fosteret som er svært avhengig næringen fra deg, og veldig ømfintelig hvis dette stopper selv om det bare er et øyeblikk.

trening i seg selv er bare bra, men som sagt ikke godt å presse seg for mye verken med tunge løft eller øvelser som gir for høy puls over lang tid (aerob trening).

håper det hjalp litt.

klem fra en fysioterapeut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for forklarende svar, Sailor.. :)

 

Jeg får til stadighet høre om at man ikke bør ta tunge løft, men ingen har forklart hvorfor.. Nå ser jo det forøvrig ut til at lagerjobben min har en mørk fremtid, og det er skikkelig leit, for jeg trives så godt.. Men nå vet jeg i hvertfall HVORFOR jeg må være forsiktig, og ikke bare at jeg må være det. Lurer på om jeg har skadet fosteret med all løftingen min.. *Ble en smule nervøs nå*

 

Men igjen, takk for glimrende svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke glem at du har rett på tilrettelegging av arbeidet ditt hvis det kan skade fosteret da :) Det står i arbeidsmiljøloven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg vet om det, problemet er bare at jeg er innleid vikar, så har ikke så mye rettigheter, de kan si meg opp når som helst.. :( Vil ikke gi de en god grunn liksom..

 

Men er tunge løft like farlig tidlig i svangerskapet? Altså i først trimester??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke være nervøs, det går ofte utrolig bra. og når du er så tidlig i svangerskapet (første 10 ukene) ville du nok abortert hvis skaden var for stor, senere kan fosteret klare ov overleve selv med lettere "skader" så ta det med ro. det som er viktig at du klarer å puste godt å dypt når du løfter. klarer du det er du trygg. må du holde pusten for å fremstille den kraften du trenger er det ikke bra.

håper det hjalp litt, og håper du skjønner hva jeg mener. forøvrig er det godt for oksygenopptaket og huske på å puste godt og dypt av og til i løpet av dagen, veldig mange puster veldig grunnt.

det går nok bra,

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet poeng er at tungt løft ikke er bra i forhold til bekkenløsning. Det er noe av det første man får beskjed om når man begynner å kjenne bekkenløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunge løft vil ikke fremkalle bekkenløsning. hvis man har fått bekkenløsning vil man naturlig unngå det fordi det er så vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...