Gå til innhold

spinning


woody

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har vært der noen ganger. Men syns kvalmen blir verre når jeg anstrenger meg, så skal ta det mer med ro til kvalmen forhåpentligvis gir seg.

 

Etter det er det visst bare egen form som avgjør, instruktøren sa at graviditet ikke var noen hindring. Er jo ingen hopp og løft, så tror det er en fin treningsform for oss jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lest at sykling og svømming er utmerkede treningsformer for oss :) Vi skal unngå støt og hopp vi! Det er det som ikke er spesielt bra for spiren vår. Også må man passe på å ikke ha for høy puls over lengre tid. Det er bedre å mosjonere enn å tro at man skal finne toppformen de neste 9 mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinn i vei! Jeg jobber på treningssenter, og dette er faktisk den aktiviteten vi anbefaler gravide å uttøve. Dette da noe senere i svangerskapet, da mange synes den store magen er i veien for annen trening, Nå i starten er det ingenting som tilsier at du ikke kan hoppe og sprette rundt, hvis du føler for det:-) Når det gjelder trening trener jeg selv 5-6 ganger pr uke", og har ikke endret noe i mine treningsvaner etter at jeg ble gravid. Trener vekter, aerobic og hopper. Nå er jeg heldig fordi jeg ikke er veldig veldig kvalm da. Det er viktig at man ikke begynner et annet treningsmønster under graviditeten, men fortsetter som før du ble gravid. Har du ikke trent regelmessig før, er kanskje ikke svangeskapet tiden der du finner ut at du skal begynne å trene for fullt. I tilegg er det viktig å lytte til kroppen, for den sier i fra om du går for langt. (smerter i rygg for eks) Jeg kjenner mange mødre som har trent 4-6 dager i uken gjennom hele graviditeten. Som regel er dette 2 gangs fødende faktisk. Som sier at de ikke er så engstelige andre gang de går gravid. Så klart avhenger også dette med hvordan man føler seg, er man kvalm og ligger rett ut frister trening kanskje ikke. Men jeg har erfart nå at å "tvinge" meg på trening når jeg er kvalm gjør at jeg føler meg mye bedre etterpå. Og en annen morsom ting: Fosteret kan oppleve trening som masasje:-) Det og tro at ikke fosteret liker hopp og sprett er nok mer en psykisk ting vi tror - og det er jo på mange måter forståelig å tenke sånn. Men det er absolutt ikke farlig for den lille.

Så jenter, tren og kos dere - men gjør det slik dere har gjort det før. Og husk å lytte til kroppen:-) Hvis ikke treningssenter frister er gåing i skog og mark med staver et kjempe godt alternativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å ikke bli overopphetet, og ikke ha høy puls over lengre tid...

Ellers kan man trene i vei:)

 

Kroppen vil nok begrense deg etterhvert, så lytt til den og ikke press deg til ting du kjenner ikke er "bra".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

man skal ikke hoppe!

selvom man kan klare det, hopp og støt kan føre til abort.

ville ha spurt legen min først da.

jeg trener vanligvis 3-4 ganger i uka, men har fått beskjed om å heller gå turer og trene lett.

så det er veldig forskjellig fra person, til person.

har du mistet tidligere, vil du få beskjed om å ta det litt med ro.

lytt til kroppen din:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fysioterapeut kan jeg ikke unngå å svare på dette.

Trening er bra for gravide, oftest blir gaviditeten lettere og mindre fare for svangerskapsforgiftning. når det er sagt er det viktig å unngå hard trening, trening med opp mot makspuls over lengre tid (som kan skje på spinning) tunge løft og mye hopp og sprett. Dette pga av oksygenopptaket og blodomløpet til barnet. ved hardtrening vil oksygenet i blodet bli mindre, fosteret er sensitiv for oksygentap selv i korte perioder. som nevt i et annet svar lengre ned. ved tunge løft bruker man bukmuskulaturen (som man skal og bør ved slik anstrengelse) men ved mye påkjennins vil bukmuskulaturen presse på hovedbloårene til barnet og barnet vil miste blodsirkulasjonen fra deg mens det står på. fosteret har ikke reservelagre som oss og kan klare seg uten næring og oksygen i noen minutter, derfor er dette ikke bra.

Så jenter tren av hjertens lyst, men det er ikke tiden for å forbedre formen. har du ikke trent før er det likevel bra å begynne, men da ved lett trening som f.eks og gå en rask tur, lett vannaerobic og "fruersvømming". for dere som er vel trent fortsett men ikke press dere til yttergrensene slik dere kanskje gjorde før.

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... jeg er nødt til å kommentere en del ting her likevel.. Vet at dette er et klassisk "diskusjonstema" da mange har forskjellige meninger. Men kan ikke dy meg desverrre. Av innlegget over kan man bli litt skremt, men det mener jeg er helt feil. Det er nemlig forsket VELDIG mye på dette temaet, så her er litt fakta:

 

 

Det er bevist at det skal svært ekstreme tilstander til for at et barn i mors liv skal bli overopphetet (det skjer i alle fall ikke ved trening i Norge), og når det gjelder oksygentilgang er tilfellet at barn av trenende mødre både har bedre oksygentilgang og ernæring pga en mer effektiv morkake.

 

Variasjonene i oksygentilgang som skapes ved vekselvis trening og hvile hos mor fører til at barnet både blir friskere og klarer seg bedre under fødsel og de påkjenningene barnet utsettes for der. Man har ikke klart å påvise at selv ganske intensiv trening hos veltrente mødre kan føre til nedsatt oksygentilførsel hos barnet. Merk - hos veltrente mødre. Det eneste man er forsiktig med, er å anbefale helt utrente gravide å sette i gang med harde treningsopplegg.

 

Når det gjelder risting ved jogging er dette bare tøys. Etter hvert som du begynner å kjenne barnets bevegelser vil du merke at barnet blir helt stille og rolig under jogging og annen «vuggende» aktivitet - det bysses i ro og kommer tilbake med full aktivitet etter treningen.

 

Anbefalingene av det moderne og vitenskapelige slaget lyder som følger: Du kan fortsette å trene som du pleier, men bør ikke øke intensiteten. Unngå følgende

 

- aktiviteter med slag og spark (kampsport)

- aktiviteter med risiko for fall

- svært intensiv intervalltrening (opp mot maks, dette har du vel heller ikke lyst til?)

- Svært hard styrketrening (så hard at du må øke buktrykket og holde pusten i flere sekunder for å gjennomføre øvelsene)

 

- Trening i ryggliggende om du har vena cava syndom (om du blir svimmel eller uvel når du ligger på ryggen)

 

Og helt til slutt::

De vanlige varsko-signalene gjelder selvfølgelig. Avbryt trening om du opplever

- blødninger

- vedvarende kynnere

- smerter i magen

- svimmelhet eller kvalme

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i mitt innlegg. TRENING er BRA for gravide. var ikke meningen og skremme noen, men det jeg kommer med er fakta. HARDTRENING er IKKE BRA i svangerskapet.

helt korrekt at overoppheting ikke er et alvorligproblem ved trening med mindre man trener intents i et svært varmt rom.,Jeg kommenterte hovedsaklig om oksygenopptak og blodomløp. Toppidrettsutøver fortsetter å trene for fullt i svangerskapet, men intesiteten blir ofte redusert i forhold til hva slags idrett de holder på med, men de kommer ikke ned på "fruer" nivå det er heller ikke poenget.

forøvrig flotte almenne råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...